Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
#1529673
Vet någon om det ska göras registreringsbesiktning efter optimering med Polestar där effekten inte påverkas. Jag har ställt frågan till ÅF men svaret uteblir. Vad jag lyckats få fram ska besiktning utföras vid effektökning men så är inte fallet med T8 MY-23.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... besiktning
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
#1529675
Hanzon skrev: fre 03 feb 2023, 18:51 Vet någon om det ska göras registreringsbesiktning efter optimering med Polestar där effekten inte påverkas. Jag har ställt frågan till säljaren av bilen men svaret uteblir. Vad jag lyckats få fram ska besiktning utföras vid effektökning men så är inte fallet med T8 MY-23.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... besiktning
fanns en tråd innan som diskuterades, har själv inte läst; viewtopic.php?f=86&t=153305&p=1354112&h ... g#p1354112
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1529676
Jag har läst och den tråden som jag förstår det handlar om optimering med effektökning.
av perhall
#1529701
HitTheRoadJack skrev:Personligen var jag och besiktade min BSR trimmade bil utan anmärkning. Enda kommentar var hur pigg den var och undrade om det var Polestar optimerad - mao inget att oroa sig för.
Kontrollbesiktning är inga problem alls. Men du kan få massor problem om bilen är BSR-trimmad om den inte är regbesiktigad (vilket jag antar att den inte är). Det gäller både maskinskador och trafikolyckor. Det brukar ju gå bra men jag skulle inte hålla med om att det inte är något att oroa sig för. Du riskerar att både vid maskinskada och krock stå där med nedsatt försäkringsskydd.
#1529705
Trimmet är inget som syns och min personliga hemlighet (den lägger man på själv) Jag skulle bli förvånad om någon skulle ta sig tid att försöka avslöja det. Då förstår jag oron med officiellt trim Polestar som skulle kunna härledas.
av perhall
#1529717
I de flesta fall går det säkert bra, men jag har en kollegas kollega som fick försäkringsbolag på sig i november efter att sonen varit ute o buskört o krockat - det slutade med att han blev av med jobbet och fick ersätta halva tjänstebilen. Kombination av trim och vårdslös körning. Att han blev av med jobbet beror på att han sagt till arbetsgivaren att sonen kört lugnt...
av Recharged
#1529723
Har haft ett par Volvo-bilar och så gott som alla har varit Polestar-optimerade utan registrering. Av de har nästan samtliga varit optimerade ihop med Polestar-emblem på bak- eller bagageluckan.

Gången det rörde sig om en effektökning på cirka 50 hk och 20 nm, dock utan Polestar-emblem, ansåg besiktningsmannen att jag borde registrera effektökningen. De övriga bilarna har blivit utan kommentar.

De bilarna med Polestar-optimering har i sin tur sedan utannonserats av de större Volvo-återförsäljarna som optimerade trots att de förblivit oregistrerade.

Har endast i tre fall varit ägaren som Polestar-optimerat bilen medan jag i sex andra fall köpt optimerade men oregistrerade bilar från typen av återförsäljare nämnda ovan.
av perhall
#1529728
Jag har kört flera optimerade bilar - det jag vänder mig mot är påståendet att det är riskfritt, det är det inte, särskilt inte med BSR.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]