Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc902017
#1529400
Hej,

Jag har en xc90 2017 som har gått ca 10 000 mil

Imorse fick jag problem med båda bakdörrarna. Jag kunde varken öppna dörrarna inifrån eller utifrån. Jag antar att dörrlåsen frös eller det var nåt annat.

Men vid eftermiddag var det inget problem på den högre(kunde öppna inifrån-utifrån).Däremot på den vänstra gick öppna bara inifrån. Så det går fortfarande inte att öppna utifrån. Vad är det för fel kan det vara? Hjälper smörjmedel eller något sånt?
av Xanthopteryx
#1529429
Låter som det klassiska låskisteproblemet. Minusgrader i morse va?
Det är nog bara att byta låskistor tyvärr.
Går att göra själv men verkar vara ett jävla mög.
Kolla vad det kostar och se vad självrisken skulle bli på försäkringen.
av xc902017
#1529604
Tack för svaren. Bilia vill ha 14 000 kr för byte av låskistor. :-( Har en kollega som är kunnig och sa att han kan fixa det. Men jag är osäker om jag ska låta honom att göra det..

Jag kontaktade även garanti bolaget( har garanti på bilen från solid garanti) men de kommer inte ersätta kostnaden om det är p.g.a fuktskada..Försäkringen täcker om det är maskinskada och självrisken är 8000 kr....Så det kommer att kosta mycket för mig i vilket fall som helst...
av Volvoold
#1529838
xc902017 skrev:Hej,

Jag har en xc90 2017 som har gått ca 10 000 mil

Imorse fick jag problem med båda bakdörrarna. Jag kunde varken öppna dörrarna inifrån eller utifrån. Jag antar att dörrlåsen frös eller det var nåt annat.

Men vid eftermiddag var det inget problem på den högre(kunde öppna inifrån-utifrån).Däremot på den vänstra gick öppna bara inifrån. Så det går fortfarande inte att öppna utifrån. Vad är det för fel kan det vara? Hjälper smörjmedel eller något sånt?
Fruktansvärt om detta skulle kunna upprepas och hända under färd, och vid tex trafikolycka inte komma ut.
av V4nt
#1529846
xc902017 skrev: fre 03 feb 2023, 08:10 Tack för svaren. Bilia vill ha 14 000 kr för byte av låskistor. :-( Har en kollega som är kunnig och sa att han kan fixa det. Men jag är osäker om jag ska låta honom att göra det..

Jag kontaktade även garanti bolaget( har garanti på bilen från solid garanti) men de kommer inte ersätta kostnaden om det är p.g.a fuktskada..Försäkringen täcker om det är maskinskada och självrisken är 8000 kr....Så det kommer att kosta mycket för mig i vilket fall som helst...
Fick problem med båda bakdörren vintern 2020. Har en Volvo xc90 årsmodell 2019. Första svaret jag fick från en auktoriserad verkstad va att parkera bilen i ett värmegarage, jag sa att det löser inte problemet, fick tjatat till mig och de bytte utan kostnad. Att låshuset fryser fast är ett känt problem till och med volvo har kommenterat om problemet. Sjukt att de inte tar det med goodwill.

Året efter slutade min keyless entry att fungera fick byta båda nycklarna för 4k. Nu börjar min luftfjädring att bråka så det blir väl kostnads åtgärd där med.

Det här kommer vara min första och sista volvo.
Användarvisningsbild
av Derank
#1529853
Bilia måste ju vara Sveriges dyraste bilverkstad ever. Har dom monopol på de ställen dom finns el? tur man inte behöver anlita dom iaf

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]