Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529367
Jag har precis köpt en Volvo V90 2019 Momentum Advanced.

Det jag undrar över är om denna bil har automatisk öppning av insynsskydd eller manuellt?

Hittar inget i någon meny att det måste aktiveras heller (Det va så tidigare på min VW)

Någon som vet genom att titta på bilderna?

Jag får det varken manuellt eller automatiskt att öppna sig.

Firman jag köpte bilen från kan inte se något vad den är utrustad med från fabrik (Volvo handlare)
Bilagor
2023-02-01 13-41-36.png
2023-02-01 13-41-36.png (645.92 KiB) Visad 1424 gånger
2023-02-01 13-41-28.png
2023-02-01 13-41-28.png (683.02 KiB) Visad 1424 gånger
#1529467
Jag har elmanövrerad baklucka där insynsskyddet följer med vid öppning och stängning av bakluckan.
V90 med utrustningsnivå Momentum har elektriskt manövrerbar baklucka, det har jag kollat i en Vovobroschyr. Frågan är då om elmanövrerad baklucka även inkluderar att insynsskyddet följer bakluckans rörelse eller om det är en extra funktion. Ringer en klocka i mitt bakhuvud att det kan vara en extra funktion. Kan kolla i min V90 som har denna funktion. Kollar torsd. kväll efter jobbet. Jag har inte insynsskyddet monterat för tillfället (brukar inte ha det).
#1529477
När vi beställde vår -18 så var det tillval (minns inte på vilket sätt - paket och/eller något annat) för att få insynsskyddet avv veva själv.
Tog man stora paketet med extra allt ingick det vill jag minnas, men vi tog någon mellanting med lite extragrejer.
#1529492
Hitta ett tidigare inlägg här på jagrullar.se där jag skrev 2021:

--------------------------
Jag har sett att automatiskt insynsskydd tidigare varit extra tillbehör eller legat i "paket" när man beställt ny bil.
Har inte sett att det finns som tillbehör att eftermontera.
I min V90 T6 Recharge Inscription MY22 ligger det med automatiskt insynskydd via paketet Lounge som är på min bil.

Från handboken:
Men automatiskt insynsskydd kommer skyddet att dras in från heltäckande läge till lastningsläge varje gång som bakluckan öppnas, och dras ut igen när bakluckan stängs. Insynsskyddet kan känna av om något hindrar dess rörelse och kan i så fall automatiskt gå tillbaka till heltäckande läge.
OBS
Insynsskyddet kan eventuellt inte röra sig automatiskt vid låga kupétemperaturer.

Jag hitta i en prislista som en Volvoåterförsäljare hade på nätet för V90 2018, när man beställer ny bil:
Insynsskydd automatiskt, kräver elmanövrerad baklucka, 3 900 kr.
------------------------
Så det är nog ställt utom allt tvivel att elmanövrerat automatiskt insynsskydd antingen måste lagts till som ett tillbehör när man beställde bilen ny eller det legat med i ett "paket" när bilen beställdes ny (som till min V90 MY22, där det ligger med i paketet Lounge).
#1529503
På min V90CC MY20 ingick det inte trots loungpaket pro, teknikpaket pro, komfortpaket, massage i stolar, klimatpaket pro, panorama, hud och en massa annat lull lull... Det ligger helt utanför de vanligaste paketen och behövde väljas genom att även kryssa i lastpaketet. Då hade man fått bärkassehållare i golvet och automatiskt insynsskydd. Bakluckan är elmanövrerad men det hjälper inte.
Lastrumsgolv går att köpa för knappt 2000 begagnat och det är väl bara att byta rakt av. Även hissar till insynsskydd går att köpa på skroten. Osäker dock om det bara är att koppla in eller om det krävs jox i bilens mjukvara också.
#1529507
Kollade på Volvo Cars hemsida, bygg din bil, på t.ex. V90 MY24, och redan på basmodellen "Core" är det både elmanövrerad baklucka och automatiskt insynsskydd som standard numera. Det är som det brukar med Volvos utrustning då, att allteftersom tiden går läggs mer och mer till standardutrustningen. Under årens lopp har det automatiskt insynsskyddet varit antingen som ett eget tillbehör (men den förutsätter elmanövrerad baklucka) eller i ett paket (som för mig att den låg med i Loungepaketet på min V90 MY22). Såvitt jag kan se i en V90 broschyr har inte utrustningsnivån Momentum automatiskt insynsskydd.
#1529537
För V90 och V90CC MY19 krävdes mycket riktigt lastpaketet som innebar bärkassehållare i lastutrymmet och automatiskt insynsskydd.
Detta kostade 3900:-.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]