Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1528908
Var inne på en framvagnsinställning med min volvo v90 på mechanum nu i torsdags. Dom glorde ett bra arbete o hade fin service på den punkten, men.... När jag hämtade bilen hade jag fått en "Gratis" uppdatering.... Ja den uppdateringen gjorde att tpsm blinkar... antispinn o alla säkerhetssystem har slutat fungera... När jag frågar vad som hänt så får jag till svar att datan får ingen kontakt med din bil så Du måste byta styrkort för 13100kr! Men bilen o däcktryck o sensorer har ju alltid funkat innan!! Sa att det var orimligt att bli påtvingad en uppdatering som jag ej bett om som förstör hela systemet, Bad om att få gamla programvaran återställd. Men det går ej fick jag till svar...

En Tekniker höll med om det orimliga att lämna in en bil o hämta den med defekt programvara och sa att volvo borde stå för reparationen och betala för detta. Så medhåll i ord, ser om i gärning senare...

Nu väntar jag på svar från mechanum och från volvo. Har detta hänt någon annan undrar jag och ser att det verkar vara mycket strul med vokvos programvara...

Mechanum har varit fina i bemötandet och jag vill ej säga något ont om dom men dom hade ju programvaran så vad göra om volvo bara struntar i sitt ansvar!??
#1528926
jag fick en ny programvara. Den gjorde att datan tappat kontakten helt med bilen. Antispinn o rubbet funkar ej nu. Bilen var 100% ok innan och blev ett litet flipperspel efter en vanlig framvagnsinst'llning d'r jag fick en bonusuppdatering.... Man tackar o bugar, en uppdatering som raserar databoxen!
#1528927
Om inte uppdateringen krävdes, inte var ett "måste" så låter det som verkstaden borde ha låtit bli att uppdatera. Och krävdes uppdatering av nån anledning skulle de väl frågat dig om det var OK först med tanke på vad kalaset i slutänden gick på, även om verkstaden kanske inte visste konsekvensen förrän de uppdaterat mjukvaran i bilen. De borde nog kollat om just din bil var kompatibel med nyare mjukvaran de installerade, det låter i alla fall i mina ögon en vettig kontroll innan man uppdaterar en bils mjukvara med tanke på vad konsekvensen kan bli sen (inkompatibilitet och ej backa till äldre mjukvara som var innan). Låt säga en Volvoverkstad som skulle göra detta misstag, då finge de nog allt stå sitt kast gissar jag och antingen nedgradera mjukvaran (men det vete katten om det alltid går?) eller byta den hårdvara i bilen som behövs få allt att funka igen om mjukvaran inte behövdes och inte går backa till den versionen det var i bilen innan uppgraderingen, en märkesverkstad har man väl rätt kräva högre vetskap om sånt här anser jag så de kan undvika att måla in sig i ett hörn. Antar Mechanum är en auktoriserad verkstad för bl.a. Volvo och andra märken. Då kan man väl i princip ha samma krav på kontroll innan man installerar ny mjukvara? I mina ögon är det inte rimligt anta att en viss mjukvara lirar i alla bilar av en viss modell eftersom hårdvaran kan variera med årsmodell. Lite konstigt att när ny mjukvara installeras det inte kontrolleras av uppdateringsprogrammet själv om bilen är kompatibel med den mjukvara som är på väg att installeras. Men det kanske inte går?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1528938
Xanthopteryx skrev: sön 29 jan 2023, 08:10 Mig veterligen kan du inte installera fel mjukvara på bilen. Du kopplar upp den mot Volvos servrar och den vet vad som kan stoppas in.
Sedan kan saker ändå bli fel. Det är inte konstigt. Det är en hel drös med datorer vi pratar om. Buggar, fel i installationen och så vidare.
Jo så är det nog. Till och med nya t.ex. MY23 fick väl det osannolika problemet att bilen inte starta efter en viss mjukvaruuppdatering för inte jättelänge sen (vissa Volvobilar med Google infotainment). Antagligen omöjligt garantera 100% ny mjukvara inte leder till att funktioner strular mer eller mindre i bilen. Men det där att det inte går att backa mjukvaran till föregående version, om det är så, måste vara en riktig nackdel.
#1529300
Ärendet på väg att lösas!

Mechanum står för all hjälp att lösa detta och bistår även med hyrbil gratis. Jag lämnade in bilen på Mechanum för att jag alltid känt bra förtroende för dom och jag måste säga att dom har varit helt fantastiska!! Jag har ej hotat eller skrikit bara förklarat min sits att volvos programvara sabbat systemet och jag har hamnat i kläm... efter detta så kan jag bara säga att mitt förtroende blivit än större för Mechanum och deras kundbemötande!! Kommer ej att glömma så fin service och ett företag som ej gör som så många andra, bara tvår sina händer o struntar i en kund som fastnar mellan stora aktörer som oftast bara skyller ifrån sig...

Tack Mechanum!!
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]