Sida 8 av 9

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tis 14 mar 2023, 10:25
av bem
Callaway skrev: tis 14 mar 2023, 08:45
bem skrev: tis 14 mar 2023, 00:03
Callaway skrev: mån 13 mar 2023, 23:01 Ok, men är det ngn som faktiskt har en XC90 t8 med de mindre batterierna och kan ge lite siffror? Oavsett däckstorlek ;-)
Berätta om ditt körmönster så kanske det klarnar lite om 10,4 eller 11,6 kWh hybridbatteri funkar för dig. Min erfarenhet med 11,6 kWh hybridbatteri på V90 är ca 80% av WLTP är väl realistiskt, och det blir förstås än lägre med ålder och bruk på hybridbatteriet. Om du är på marginalen med 10,4 Kwh hybridbatteri för att det skall passa ditt körmönster så få du väl rikta dina blickar mot en bil med 11,6 kWh hybridbatteri. Jag kan ha ett test på XC90 med nån av batterierna, jag skall rota lite i min biltidningshög får vi se om jag har nån tidning kvar där det kan finnas uppgifter.
Tack för artiklarna men har tyvärr inte prenumeration på någon av tidningarna.
Jag har en XC60 T8 som idag fungerar batterimässigt bra. Kör ca 35 km tur och retur till jobbet med landsväg (70-väg) och lite stadstrafik. Hela året förutom de kallaste veckorna här i Mälardalen har det räckt precis. När de varit kallt kör man sista 3-4 km på bensin....
Att jag ens funderar är för storleken i XC90 som jag saknar, hade en D5a tidigare.
Du ligger nog på gränsen klara hem-jobbet t.o.r. med en XC90 T8 2020, såsom testerna i ams indikerar. Du hade kanske behövt en XC90 T8 2021 som verkar kunna ta sig mellan 40-45 km på en laddning enl Teknikens Världs test. Trots att hybridbatteriet är 11,6 i samtliga fall verkar det som. Tror Volvo optimerat lite på 2021:an (och 2022 early som var sista årgången med 11,6 kWh hybridbatteri, 2002 late och senare kommer ju med 18,8 kWh hybridbatteri).

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: lör 25 mar 2023, 00:12
av Callaway
Har 2016 o 2017 9,2kW batteriet eller är det uppdaterat med mjukvara? Någon som vet? Finns en hel del fina begagnade av dessa som skulle kunna vara intressanta om de är uppdaterade till 10.4.

Jag tänker lite att 10.4 batteriet som jag har nu i XC60:n nog också borde räcka för T/R till jobbet med XC90 och När man åker längre till fjällen osv så spelar det egentligen ingen roll om man har ett marginellt större batteri 11.6 osv...
Däremot är prisskillnaden beggat rejäl - man får ganska mkt bensin för 100´.... ;-)

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: lör 12 aug 2023, 09:55
av Jagerbrand
bem skrev: tis 14 mar 2023, 00:03

Du ligger nog på gränsen klara hem-jobbet t.o.r. med en XC90 T8 2020, såsom testerna i ams indikerar. Du hade kanske behövt en XC90 T8 2021 som verkar kunna ta sig mellan 40-45 km på en laddning enl Teknikens Världs test. Trots att hybridbatteriet är 11,6 i samtliga fall verkar det som. Tror Volvo optimerat lite på 2021:an (och 2022 early som var sista årgången med 11,6 kWh hybridbatteri, 2002 late och senare kommer ju med 18,8 kWh hybridbatteri).
Jag kollar just nu på en Xc90, och funderar på det här med räckvidden, tror du att det är alla 2021:or även dom som är gjorda sent 2020 som är optimerade? Alltså alla som heter Recharge?
Kollar just nu på 2019-2021 års modeller något man ska tänka på? Är helt lost när det gäller bilar

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 07:06
av sony
Jag har en T8 2020 och klarar mig 35km på el. Hade jag verkligen ansträngt mig skulle jag kunna komma upp i 37km tror jag .
Jag kör stadskörning ,bor i GBG vet inte om det är positivt eller negativt när vi pratar el men 35 eller 40 gör inte så stor skiljnad.
Pratar vi stora batteri som kom 2023 teor jag där hav vi en förrbättring.
Kör idag "lånebil" xc60 T6 och klarra 70 km med en laddning. Det hade varit mer än tillräcklig för mig idag i GBG.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 09:31
av bem
Jagerbrand skrev: lör 12 aug 2023, 09:55
Jag kollar just nu på en Xc90, och funderar på det här med räckvidden, tror du att det är alla 2021:or även dom som är gjorda sent 2020 som är optimerade? Alltså alla som heter Recharge?
Kollar just nu på 2019-2021 års modeller något man ska tänka på? Är helt lost när det gäller bilar
Vet inte när optimeringen börja.
Även om du väljer en MY2020 som kanske inte är optimerad, drygar du ändå ut bensinförbrukningen en del med körläge Hybrid. Och har bilen s.k. Smart energifördelning med kartan i bilen kan du liksom smeta ut elen från hybridbatteriet hela vägen från startpunkt till destination. Jag använder den funktionen en hel del på lite längre resor. Man kan ange t.ex. startpunkt hemmet och delmål samt slutdestination hemmet igen om man vill. Funkar bra t.ex vid arbetspendling.
Kolla i en handbok till den årsmodell du är intresserad av då skall det stå där om Smart energifördelning. Handböcker finns Online på Volvo Cars hemsida (under rubriken " Äga"). Vet inte riktigt om Volvos laddhybrider alltid haft det eller om det kom lite senare.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 10:54
av Lövet
valln skrev:Som jag har förstått på Volvo fyller en T8 inte kravet för hur fyrhjulsdriften ska vara på en CC-modell.
Vilket jag tror är bull*. Det är högre marginaler på suvarna snarare. Dessa borde ju ha samma ”krav” på hur fyrhjulsdriften ska fungera? Nu har ju Volvo ”löst” problemet genom att sluta sälja CC modellerna helt...

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 14:21
av sewen
Lövet skrev:
valln skrev:Som jag har förstått på Volvo fyller en T8 inte kravet för hur fyrhjulsdriften ska vara på en CC-modell.
Vilket jag tror är bull*. Det är högre marginaler på suvarna snarare. Dessa borde ju ha samma ”krav” på hur fyrhjulsdriften ska fungera? Nu har ju Volvo ”löst” problemet genom att sluta sälja CC modellerna helt...
Det är ju stor skillnad på hur kapabla olika drivlinor är när det kommer till fyrhjulsdrift. Hur de med hjälp av abs, separata motorer, elektroniska eller fysiska differentialspärrar agerar när man kört fast. Vill man götta sig mer i ämnet finns det mängder av videos att ta del av.
Men visst, kör man inte fast och främst håller sig på allmän väg så är det ingen större skillnad mellan de olika systemen.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 14:52
av Lövet
sewen skrev:
Lövet skrev:
valln skrev:Som jag har förstått på Volvo fyller en T8 inte kravet för hur fyrhjulsdriften ska vara på en CC-modell.
Vilket jag tror är bull*. Det är högre marginaler på suvarna snarare. Dessa borde ju ha samma ”krav” på hur fyrhjulsdriften ska fungera? Nu har ju Volvo ”löst” problemet genom att sluta sälja CC modellerna helt...
Det är ju stor skillnad på hur kapabla olika drivlinor är när det kommer till fyrhjulsdrift. Hur de med hjälp av abs, separata motorer, elektroniska eller fysiska differentialspärrar agerar när man kört fast. Vill man götta sig mer i ämnet finns det mängder av videos att ta del av.
Men visst, kör man inte fast och främst håller sig på allmän väg så är det ingen större skillnad mellan de olika systemen.
Jag har sett en hel del sådana tester och tycker inte T8 ser ut att vara en väsentligt sämre lösning. För egen del så har mina elektriska bilars 4wd haft betydligt bättre framkomlighet än både Subaru Outback, Audi A4 quattro och S40 T5 AWD så jag är inte rädd för att bli av med dieselmotorn av den anledningen. Men då har det ju varit elektrisk drift både fram och bak medans Volvolösningen är ju bara hälften ur vardera drivsystem. Det innebär ju att man inte kan åka med hjulspinn fram och bak hela dagen lång förstås. (Men det kan man inte med Haldex heller)

Jag är inte övertygad att ett Haldexsystem hade presterat så mkt bättre

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 15:08
av SundanceKid
Jag tycker att 4-hjulsdriften har blivit bättre med uppdateringar. Vi har en uppfart som är hal ibland. När vi köpte vår första V90 T8 2020 så kom vi inte upp utan att slå på AWD-läget manuellt. Ju fler uppdateringar vi fick så kunde vi till slut komma upp utan att ändra.
Nuvarande Xc90 T8 2022 kommer upp utan problem.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 17 aug 2023, 15:17
av sewen
@Lövet, Nej inte vet jag. Men har Volvo sagt att hybridbilarna inte är tillräckligt dugliga så tror jag på det. Är inte så konspiratoriskt lagd av mig att jag tror de hittar på för att tvinga folk sluta köpa CC. Frågan är om de verkligen sagt det där att hybridernas AWD inte är tillräckligt kapabel för att platsa i en Cross Country? Jag försökte leta nån gång men har för mig att jag inte hitta nåt sånt uttalande från Volvo. Är det en "sanning" som skapats här på forumet?