Sida 1 av 9

Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: mån 23 jan 2023, 16:02
av Mr T
Hej

Tacksam om tips och råd om val av drivlina.

Det är nära förestående med ett bilbyte och jag funderar nu på antingen en ny XC90 D5 diesel eller en lätt begagnad T8. En ny T8 är utanför de ekonomiska ramarna tyvärr.

Till saken hör att jag inte har tillgång till laddplats, så skulle jag köpa en T8 så kommer den nog bara att laddas lite då och då och i övrigt få klara sig på diesel =) Jag kör mest motorväg i typ skyltad fart, och lite stadskörning.

Frågor
  • Är det någon som kan gissa lite på bränsleförbrukning på respektive bil med den typen av körning? Hur väl fungerar energiåtervinningen i praktiken?
  • Jag kommer att äga bilen privat och kommer nog behålla den 6 - 8 år. Vad tänker ni om en dieselbil om åtta år? Stendöd på begagnatmarknaden? Jag är ju fullständigt medveten om att ni inte är synska och att det händer mycket på sustainability-sidan, men det vore ändå intressant med era tankar.
Mr T

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: mån 23 jan 2023, 16:54
av Mr T
Nu hittade jag denna tråd, med en del svar kring T8'an:
viewtopic.php?f=79&t=172645

Klarar man sig på 0,7 med dieseln? Om man gör det så blir bränslekostnaden i princip lika vid 1500 mil/år.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: mån 23 jan 2023, 17:01
av Camelen
Vi bytte i höstas från V90CC diesel till XC90T8. Det blev en T8 då du på en diesel får dyr bonus malus på runt 16000:- i tre år och en T8 kostar 360:- i skatt och vi har laddbox hemma samt solpaneler och kör typ 90% på el varav elen mars till oktober till största delen är egenproducerad. Vår V90CC D5 drog i snitt i stan runt 0.7-0.8 och vår T8 som ju är bensin runt litern +-, idag är ju bensinen billigare i inköp. Tror även att en T8 står sig bättre i andrahandsvärde samt att den går Riiiiiiktigt fint :-)

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: mån 23 jan 2023, 19:14
av sewen
T8 helt klart. Skatten och andrahandsvärdet.
Sen kommer antagligen skillnaden i andrahandsvärdet inte alls vara lika stor om 6-8 år då typ alla nya bilar som säljs är eldrivna men ändå.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: mån 23 jan 2023, 20:05
av valln
T8:an är väl en bensin?

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tis 24 jan 2023, 12:00
av Mr T
JA T8:an har utöver elmotorerna en bensinmotor, mao högre bränsleförbrukning än dieseln vid icke-el-drift. Å andra sidan kostar bensinen mindre än dieseln nu. Svår ekvation.

Och T8:an är ganska mycket dyrare i inköp, ca 180 ksek nypris. En T6-drivlina hade räckt alldeles utmärkt...

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: ons 25 jan 2023, 17:00
av Lockis
Diesel är nog svårt att motivera idag om man kan välja på något annat.
Även hybrid börjar bli lite samma känsla dock.

Men, du behåller nog bättre värde i en T8 än en D5, inte minst pga mer kraft, vilket alltid lockar köpare.
Att du inte kan ladda hemma ställer ju dock till det en del, men det går kanske att ordna inom en snar framtid?
Att inte kunna ladda drar upp förbrukningen avsevärt, XC90 är en stor och tung bil.
Men, du får rätt mycket bensin för dem ~16000:- om året som en D5 kostar i skatt.

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 26 jan 2023, 14:25
av Mr T
Tack för tips och råd!

Mitt "problem" är jag faktiskt parkerar på en laddplats, som inte är aktiv. Om jag vill använda den så kostar det 1000 kr/månad plus kWh... Mao så får jag en grundkostnad för elen på 12 000 kr/år. Dumt.

Vi använder inte bilen så ofta på veckorna, jobbar hemma alternativt promenerar till jobbet, och när vi väl använder den blir det ofta längre sträckor 30+ mil typ.

Allt sammantaget är det svårt att räkna hem en T8. Dessutom så känns det som färre prylar på en diesel, med mindre risk för problem vilket ju inte är oviktigt när man äger en bil privat. Men jag kanske lurar mig i det tänket.

Jaja, dagens i-landsproblem =)

Tack igen!

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tor 26 jan 2023, 22:09
av Lockis
Mr T skrev: tor 26 jan 2023, 14:25 Tack för tips och råd!

Mitt "problem" är jag faktiskt parkerar på en laddplats, som inte är aktiv. Om jag vill använda den så kostar det 1000 kr/månad plus kWh... Mao så får jag en grundkostnad för elen på 12 000 kr/år. Dumt.

Vi använder inte bilen så ofta på veckorna, jobbar hemma alternativt promenerar till jobbet, och när vi väl använder den blir det ofta längre sträckor 30+ mil typ.

Allt sammantaget är det svårt att räkna hem en T8. Dessutom så känns det som färre prylar på en diesel, med mindre risk för problem vilket ju inte är oviktigt när man äger en bil privat. Men jag kanske lurar mig i det tänket.

Jaja, dagens i-landsproblem =)

Tack igen!
Oj. 1000:- för att nyttja en Laddbox. Gissar att den är föreningens? Gör bra med vinst på folk som vill ladda. Min Laddbox kostade 6000:- att installera 😂

Re: Råd om XC90 B5 diesel vs T8

Postat: tis 14 feb 2023, 13:16
av V70_2005
Har själv en xc90 t6 2018 så du får ta mitt inlägg som partiskt. Men den har en underbar motor och fyrhjulsdrift. Har kört 9200mil med den sen den var ny och på dessa mil tankat 8688l (142913:-) bensin. Så i snitt 0,94l/mil. Jag uppfattar det som att jag kör rätt lugnt (åksjuka barn).

Hade inte kunnat räkna hem en T8:a om jag köpt en sån istället. 310hp räcker fint i min t6 för inspirerande omkörningar sommar som vinter. Och t8 har lägre dragvikt och mindre plats för mitten bak platsen.