Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1531404
Dieselmotorn är väl dämpad och stör inte under långkörning. Den har tillräcklig effekt för att fungera bra i de hastigheter som är aktuella i Sverige. Du slipper stanna och tanka speciellt ofta då den har lägre förbrukning än T8 i det fallet.

Jag förstår de som väljer diesel, speciellt med de rabatter du kan få på en B5 idag. Jag skulle själv välja T8, men jag inser att det inte är ett lika självklart val för alla.
Användarvisningsbild
av sewen
#1531462
Grattis! Grym bil som du kommer ha stor glädje av i måååånga år!
Vet inte om du gjorde det smartaste valet. Oavsett vilket val man gör på en XC90 idag så är alla vanskliga:
-D5 är kocko då en diesel är ganska sval på andrahandsmarknaden. Dessutom väldigt svettig i skatt iom malus (över 1300 skatt, per månad!!)
-T8 är dyr i inköp både ny och begagnad. Inte prisvärd just nu helt enkelt.
-EX90 hade varit ett smart val. Men den kostar ju över millen så inte många som har råd med den.
-Själv hade jag köpt en Polestar 3 då jag inte behöver 7-sits. Billigare än EX90, coolare, snyggare. Tror även den kommer ha högre andrahandsvärde.
av perhall
#1531470
Att man inte hör motorn i en diesel - det är faktiskt inte sant. Har kört många tusen mil i B4/B5 diesel och motorn låter hela tiden, möjligen att det är vid någon hastighet om man har stora hjul, mycket vägljud och det blåser som man inte hör den, annars i princip hela tiden... och bensin låter mindre och (tycker jag) mindre fult.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1531490
Hör inte motorn i någon av de dieselbilarna jag kör eller har kört när jag nått hastigheter någonstans över 50 km/h, då är det däckljud som tar över - och upplevelsen kan säkert skilja sig något på individnivå. Det är dock ganska ovanligt att vanliga moderna bilar har ett motorljud som överröstar däckljud i högre och stadiga hastigheter som längre resor består av.
av perhall
#1531525
I V90:n hör jag dieselljudet precis hela tiden - jag är kanske överkänslig men även i jämn motorvägsfart.

Minns många provkörningar som inletts med "man hör inte att det är en diesel" - jo, det gör man.
av UnleashFusion
#1531527
fick låna en B4 diesel några veckor sen och inne i kupén hörde jag ganska lite dieselljud(dock vid högre hastighet 120+) då var det något högre men när man står framför bilen så låter knatter-dieseln konstant, man hör skillnaden utåt men inåt tycker jag det är ganska tyst(jämfört med äldre dieslar)
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1531547
Motorljud i sig är väl svårt att komma ifrån helt och hållet om det stör en men med fälgar på 22” samt naturlig blåst lär motorljudet, som vi inte ens vet om trådskaparen har något emot, ändå bli rätt irrelevant - enligt inlägg i tråden. Sen kan man ju gissa att ett påkostat ljudsystem som Bowers & Wilkins lär användas istället för att lyssna efter diesel-knack.

Tycker annars att T8 vid bensindrift, i exempelvis S/V60, låter obehagligare än D4/D5 i S/V90. Just det motorljudet avhandlas i åtminstone en tråd här på forumet. Å andra sidan pratar vi fyrcylindriga motorer, det är lite vad det är.
av perhall
#1531557
Senaste generationen laddhybrider låter riktigt bra för att vara fyrcyl - vet inte om det är något som gjorts för att modifiera ljudet. Inte som en sexa såklart men snyggt för att va en fyra
av SundanceKid
#1531563
Han gör som han vill med sin bil och ekonomi vi kan bara råda honom att välja en T8, en mer ekonomisk trygg affär på lite sikt iallafall. Dieseln är ganska död snart med tanke på dieselpriserna som håller sig så mycket högre än bensin och skatten tokdyr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]