Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1530926
Hur länge har du tänkt ha bilen?

Om du tänker byta om 3-4 år så skulle jag säga att T8 är relativt självklar. Den kommer troligen inte att vara dyrare under de åren, och är betydligt roligare.

Har du tänkt ha bilen längre så lutar det i min värld fortfarande mot en T8, men kanske mindre självklart. Äldre hybrider kan komma att bli rätt dyra att hålla rullande. Det är dubbel uppsättning av mycket som kan krångla. Nyare hybrider har än så länge haft bra andrahandsvärde. Om det visar sig att de får problem när de åldras kommer det att ändras. Det är lite som visa varianter av VWs dubbelkopplingslådor. De är svårsålda...

Jag har haft en XC90 D5 i dryga fem år. Jag kommer troligen att ha kvar den i minst tre år till. Jag hoppas att jag slipper alltför mycket strul...

När jag köpte var TCO för D5 rätt mycket bättre än T8. Det gäller inte längre. Det syns också ganska tydligt på registreringsstatistiken. Det blir färre och färre dieslar som säljs.
av perhall
#1530970
Jag skulle inte tveka en sekund. Det handlar ju om en bil som är dyr att köra. 86,50 eller 83,75 per mil... T8 skulle jag såklart föredra och jag är van vid båda.
av SundanceKid
#1531316
T8 måste väl vara ett självklart val om du funderar på att ha den så länge dessutom.
Ser faktiskt ingen fördel med Dieseln mot T8:an.
Enda nackdelen skulle väl vara att du blir tvungen att köpa en begagnad då.

Kör på en T8, mycket skönare och roligare drivlina. Inom nåt år kanske du har chans att ladda bilen hemma också.
av Mr T
#1531318
Tack för svar och kloka tankar!

Jag har nu beställt en diesel =)

För att summera; T8:an är väsentligt dyrare i inköp. Jag hade iofs kunnat köpa en lätt begagnad, men de ligger högt begagnat och saknar ofta det jag vill ha i utrustningsväg. Vidare kan jag inte ladda på ett bra sätt, annat än att det blir dyrt - se tidigare inlägg om det. Sen kör jag inte så många korta sträckor utan mest längre, och då faller lite idén med en lh.

Så beställningen blev:
XC90 B5 diesel MY24
Bright
Ultimate
Ventilerade säten med massage
Luftfjädring
B&W
22-tummare.
Pris: 745 kkr.

En mycket stor del av en bilkostnaden är som bekant värdeminskningen, och det känns lite som en chansning oavsett vad man väljer plus att framtida politiska besluta kan påverkar åt båda håll ganska ordentligt. Känns dock som att XC90 generellt håller värdet hyggligt över åren, så iaf något positivt där.

Om inte annat så är det en fin bil att köra omkring med =)
av SundanceKid
#1531323
Absolut fin bil men du kommer ångra dig med motorvalet. 745kkr på en diesel är tokigheter. Hade inte ens vågat riskera företagets pengar på en så dyr diesel idag.
Har du provkört bägge?
av Malmstroem
#1531328
Grattis till bilen. Jag har viss förståelse för diesel -- även om jag nog själv valt T8.

Jag har tittat lite på att byta utan nuvarande XC90 D5 -17 till en helt ny XC90. Det går att få rätt bra rabatt på XC90 diesel, men i slutändan bestämde jag mig för att det var för liten skillnad mot den jag har. Det blev istället andrabilen, en V40 -17 som bytts ut mot en BMW i4 M50 som ska levereras vecka 17. Det valet kändes för mig roligare än att ha en ny XC90 T8, och ägandekostnaden för min gamla XC90 och en elbil blir i samma härad som en ny XC90 T8.
av Recharged
#1531375
Du nämner längre resor. Väljer alltid diesel framför hybrid och bensin när längre resor ska göras. I och med att diesel-B5 var ett alternativ antar jag att maximal ”Volvo-prestanda” inte låg högst upp på listan, och då T8 trots allt är en relativt tam motor sett till prestandasiffror jämfört med output, tycker jag du gjorde ett bra val. Dessutom är det viktigt att man själv är nöjd och sett till vald utrustning tänker jag att du inte hade blivit nöjd med en snik-plockad T8. På samma sätt som dina omständigheter kring exempelvis körmönster och laddningsmöjligheter kan förändras har du ju möjligheten att även välja en annan bil längre fram om du vill. Sammantaget utifrån vad du skrivit tycker jag du gjorde ett bra val.
av perhall
#1531402
Varför är en diesel bättre än en bensin för en långresa? Jag tycker tvärtom, ju längre man kör, desto mindre vill man ha en diesel...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]