Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1532274
@Malmstroem, Att volvo alltså kom ändra sig och säga typ: "vi har nu justerat konfigurationen för awd och bedömer att den uppfyller kraven vi har på fyrhjulsdrift för cross country-modellerna".
Men hur länge ska modellen tillverkas egentligen? Känns som det borde presenteras en ny kaross på samma plattform som EX90 rätt snart. Men visst, kanske att det hinner komma en "classic"-version av V90 CC med T8 innan den läggs ner.
av valln
#1532277
Jag funderar på om Volvo och Polestar framgent, när de introducerar nya elbilar, kommer att bygga dessa som en kombination mellan CC- och XC-modellen. Alltså avskaffa en modell?

Vad tror ni?
av Malmstroem
#1532279
Jag tror att nuvarande XC90 och V90 (inklusive CC) kommer att tillverkas ett tag till. Hur länge återstår att se.

Volvo kommer att släppa ett antal elbilar framöver. Där verkar det bli mycket SUV och lite kombi. Vid någon tidpunkt ska Volvo Cars enligt plan bara sälja elbilar. Nuvarande plan säger att det ska gälla 2030 -- https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... sk-framtid. Jag tror vi får vänta rätt länge på en eldriven V90 CC ersättare -- om den alls kommer.

Det betyder som jag ser det att den nuvarande plattformen nog kommer att leva relativt länge till. Som jag förstått det är de nya plattformarna bara eldrivna, och jag kan inte se att Volvo Cars har resurser att utveckla en SPA-ersättare för bensin/diesel/hybrid-drift. Det gör att jag ser att det kan komma förändringar av drivlinorna när kapacitet finns. Det är inte direkt en gigantisk skillnad mellan vanliga V60/V90 och deras CC-varianter.

Bara att XC90 säljs som T8, men att det av någon anledning inte fungerar för CC låter för mig rätt konstigt. Jag är rätt säker på att det fungerar tekniskt, men att man valt att låta bli av kommersiella orsaker. Dessa kommersiella orsaker kan ändras när tillverkningskapacitet finns.
Användarvisningsbild
av Callaway
#1533881
Hur långt kommer ni som har xc90 T8 med "lilla" och uppdaterade (2020?) batteriet i Pureläget?
Blev 11.4 batteriet som fanns fram till MY20 uppdaterat eller var det något man gjorde med hårdvaran i batteriet f om MY20?
Försökt hitta men har inte hittat info om hur det ligger till. Tänker mest om det är någon större skillnad att köpa en begagnad typ -18 mot -20 rent batterimässigt.
Användarvisningsbild
av bem
#1533891
XC90 T8 (Twin engine) MY 2020 early (och late):
Har hybridbatteri på 11,6 kWh.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

XC90 T8 (Twin engine) MY 2019 late (och tidigare):
Har hybridbatteri på 10,4 kWh.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

Det var först MY22 late som det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh (och elmotor på 145 hk) kom på Volvos laddhybrider (Recharge Plug-in hybrid).
XC90 Recharge Plug-in hybrid MY22 late:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri
av SundanceKid
#1533894
bem skrev: sön 12 mar 2023, 19:57 XC90 T8 (Twin engine) MY 2020 early (och late):
Har hybridbatteri på 11,6 kWh.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

XC90 T8 (Twin engine) MY 2019 late (och tidigare):
Har hybridbatteri på 10,4 kWh.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

Det var först MY22 late som det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh (och elmotor på 145 hk) kom på Volvos laddhybrider (Recharge Plug-in hybrid).
XC90 Recharge Plug-in hybrid MY22 late:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

Finns ytterligare en modell av T8 som har 9,2kWh batteri. 2015-
Användarvisningsbild
av Callaway
#1533903
En djungel med alla olika batterier... :-)

Med mitt 10.4 batteri i XC60 kommer jag ca 38-40 km när det är typ +10 isch och över och ca 30km när det är minusgrader. Är det liknande med 10.4 batteriet i XC90?

När byttes 9.2 batteriet ut mot 10.4?
Användarvisningsbild
av Callaway
#1533936
Nja, privatköper våra bilar och tänker även lyxa till med el och mat så största batteriet är inte aktuellt... ;-)

Därför undrar jag om likvärdigt batteri som vi har nu kommer lika långt? Det vi har nu i XC60:n (38-40km) räcker bra även om det självklart skulle var optimalt med ännu högre räckvidd.

10 mil i hybrid med diesel är min önskan... :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1533955
Callaway skrev: mån 13 mar 2023, 09:32 Nja, privatköper våra bilar och tänker även lyxa till med el och mat så största batteriet är inte aktuellt... ;-)

Därför undrar jag om likvärdigt batteri som vi har nu kommer lika långt? Det vi har nu i XC60:n (38-40km) räcker bra även om det självklart skulle var optimalt med ännu högre räckvidd.

10 mil i hybrid med diesel är min önskan... :-)
Finns väl inget egentligen som talar emot att en XC90 med samma hyrbridbatteri som en XC60 inte skulle kunna komma lika långt på Pure körläge. XC90 är väl aningens högre? Då ger det i så fall vid högre hastigheter lite mer luftmotstånd (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). I normala farter runt 70-80-90 tvivlar jag på det är nån märkbar skillnad i körsträcka på el mellan XC60 och XC90. XC90 är kanske lite tyngre och då har man ju lite extra vikt som skall fram på vägen och kan ge något högre elförbrukning. Det är så mycket faktorer som påverkar räckvidden på el (batteriets skick - batterier åldras, yttertemperatur, väglag, motvind/medvind, däck, osv osv. Jag har en V90 Recharge MY22 med 11,6 kWh batteri. Jag har aldrig kommit längre än 49 km (under totalt 18 mån körning) på Pure körläge under ganska ideala förhållanden. WLTP är annars 61 km på el på min bil.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]