- tor 17 aug 2023, 15:59
#1551684
Jag vet att jag läst i en Vi Bilägare i test av V90 Recharge eller om det var V60 Recharge att deras eAWD är rätt bra (för att vara en laddhybrid). De testa in nån maskin för att se hur det var med greppen på fram och bakhjulen med AWD aktiverat. Att laddhybridernas eAWD inte är riktigt i klass med AWD på Volvobilar som har Haldex har jag läst många säga.
En ren elbil med elmotordrivning på både fram och bakhjulen borde ha rätt bra AWD , men det hänger väl på hur bra antislirsystemet är antar jag. Elbilar med en elmotor för varje hjul borde väl kunna ge allra bäst förutsättningar för en riktigt effektiv AWD inbillar jag mig.
Jag har kört min V90 T6 Recharge MY22 early i två vintrar och använt Constant AWD en del på snöiga skogsbilvägar och det funka utmärkt, med dubbdäck. Men man ger sig ju knappast ut i svårare terräng med en sån bil som jag har, så kanske eAWD funkar tillräckligt bra för de flesta ändå? Men med en XC60 laddhybrid med den ganska höga markfrigången kan man kanske frestas ge sig ut i svårare terräng än bilen egentligen är tänkt att klara av.
En ren elbil med elmotordrivning på både fram och bakhjulen borde ha rätt bra AWD , men det hänger väl på hur bra antislirsystemet är antar jag. Elbilar med en elmotor för varje hjul borde väl kunna ge allra bäst förutsättningar för en riktigt effektiv AWD inbillar jag mig.
Jag har kört min V90 T6 Recharge MY22 early i två vintrar och använt Constant AWD en del på snöiga skogsbilvägar och det funka utmärkt, med dubbdäck. Men man ger sig ju knappast ut i svårare terräng med en sån bil som jag har, så kanske eAWD funkar tillräckligt bra för de flesta ändå? Men med en XC60 laddhybrid med den ganska höga markfrigången kan man kanske frestas ge sig ut i svårare terräng än bilen egentligen är tänkt att klara av.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.