Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1551684
Jag vet att jag läst i en Vi Bilägare i test av V90 Recharge eller om det var V60 Recharge att deras eAWD är rätt bra (för att vara en laddhybrid). De testa in nån maskin för att se hur det var med greppen på fram och bakhjulen med AWD aktiverat. Att laddhybridernas eAWD inte är riktigt i klass med AWD på Volvobilar som har Haldex har jag läst många säga.
En ren elbil med elmotordrivning på både fram och bakhjulen borde ha rätt bra AWD , men det hänger väl på hur bra antislirsystemet är antar jag. Elbilar med en elmotor för varje hjul borde väl kunna ge allra bäst förutsättningar för en riktigt effektiv AWD inbillar jag mig.
Jag har kört min V90 T6 Recharge MY22 early i två vintrar och använt Constant AWD en del på snöiga skogsbilvägar och det funka utmärkt, med dubbdäck. Men man ger sig ju knappast ut i svårare terräng med en sån bil som jag har, så kanske eAWD funkar tillräckligt bra för de flesta ändå? Men med en XC60 laddhybrid med den ganska höga markfrigången kan man kanske frestas ge sig ut i svårare terräng än bilen egentligen är tänkt att klara av.
av Lövet
#1551693
sewen skrev:rågan är om de verkligen sagt det där att hybridernas AWD inte är tillräckligt kapabel för att platsa i en Cross Country? Jag försökte leta nån gång men har för mig att jag inte hitta nåt sånt uttalande från Volvo. Är det en "sanning" som skapats här på forumet?
Jag tror mig faktiskt ha läst det själv som ett officiellt uttalande. Men det spelar ju ingen roll längre, Volvo har valt att ta bort modellen helt.
Men jag hittar inte citaten igen, hittar däremot en artikel där Volvo säger tvärtom (men det blev sedan inget) https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... addhybrid/
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]