Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1531678
Hybrid kommer alltid vara mer eftertraktad än ren bensin eller diesel. Där har du ändå möjligheten att köra på 2 olika bränsle.
Elen får gå upp en hel del om det ska bli lika dyrt att köra som en diesel eller bensin. Jag kör min nya Xc90 T8 2022 på 92% el. Räknar jag högt på elförbrukning 3kwh/mil så hamnar jag på 2,4kr milen på el. Nackdelen med hybriden är ju räckvidden men jag tycker ändå nu när vi kommer runt 70km på el så kan vi använda den till nästan alla resor vi gör.
av S65D
#1531693
Beror på köparen. Olika alternativ finns pga att folk har olika behov och förutsättningar, enkelt. Folk som kan se in i framtiden har funnits i alla tider.
av Keiser
#1531721
Nu är ju driftskostnad bara en del av kostanden, hur andrahandsvärden utvecklar sig framöver vet ingen.

Hybriden kan sägas vara den bästa av världar eller den sämsta. De som ofta åker långt släpar på massa extravikt och dubbla drivlinor som kan krångla (fördrar då ren el eller diesel), de som åker kortare sträckor föredrar den mer framtidssäkra elbilen med billig service. Eller så är det en perfekt mix för den som ofta åker få mil per dag och ibland längre sträckor. Som det är nu minskar försäljning både för hybrider och fossilbränslen. Dock försvann ju subventioner plötsligt och lågkonjunkturen kan göra att vissa tvekar att köpa dyra bilar (dit elbilar normalt räknas)?! Personligen svårt att se att stora massan plötsligt skulle lägga dubbla pengarna på en begagnad elbil men det återstår att se. Enda historien lärt oss att de tvärsäkra profetiorna ofta varit fel, iaf på detta område…
Användarvisningsbild
av Callaway
#1532001
Om man klarar sig på eldriften så är ju hybrid galet bra så man slipper leta stationer/köa till laddstolpar när man ska åka längre...
Däremot tycker jag att bensindriften är väl hög, iaf på min XC60 som i motorvägsfart 120ish är svår att köra under 1.0/mil och även i lägre landsvägsfart 80ish är svår att köra snålt.

Jag har sett trådar där man redogör för lägre siffror med XC90 T8 än med min, vet inte om det stämmer eller om det är något med XC60 som gör den extra törstig eller om det är glädjesiffror för XC90:an?
Användarvisningsbild
av bem
#1532008
Callaway skrev: fre 24 feb 2023, 08:33 Om man klarar sig på eldriften så är ju hybrid galet bra så man slipper leta stationer/köa till laddstolpar när man ska åka längre...
Däremot tycker jag att bensindriften är väl hög, iaf på min XC60 som i motorvägsfart 120ish är svår att köra under 1.0/mil och även i lägre landsvägsfart 80ish är svår att köra snålt.

Jag har sett trådar där man redogör för lägre siffror med XC90 T8 än med min, vet inte om det stämmer eller om det är något med XC60 som gör den extra törstig eller om det är glädjesiffror för XC90:an?
Jag har hybrid (V90 T6 Recharge MY22) och kör nog uppåt 90% av all körning hittills på el (har haft bilen i 18 månader nu). Vägarna runt omkring där jag bor med en radie på ca. 6 mil har vägar med max 80 km/h. I de farterna drar inte en T6/T8 speciellt mycket. Att en XC-60 drar en del i 120 km/h är nog inte så konstigt eftersom den är rätt hög och ger således en del luftmotstånd och eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten lär förbrukningen öka en del med farten. Jag läser att elbilarna framöver skulle behöva bli lägre så de får lägre luftmotstånd och därmed längre räckvidd än annars, i alla fall i lite högre farter skulle det ju bli så.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av SundanceKid
#1532203
sewen skrev: fre 24 feb 2023, 10:57 Om elbilarna blir lägre kanske kanske vi kan få se nåt som liknar en V90 Cross Country fast med eldrift. #hoppas
Jag har alltid undrat varför inte V90CC kom som en T8:a. Det hade ju vart den perfekta kombin.
av Malmstroem
#1532268
Det är den officiella orsaken. Jag tror själv mer på att de sålt alla "vanliga" T8 de kunnat tillverka, och genom att bara erbjuda CC med konventionella motorer har de fått en del kunder att välja sådana. Därmed har Volvo sålt fler bilar totalt sett.

Jag skulle inte bli extremt förvånad om CC också får hybriddrivlina när tillverkningskapaciteten finns, och väntetiderna försvunnit.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]