perhall skrev: ↑mån 20 feb 2023, 00:36
Senaste generationen laddhybrider låter riktigt bra för att vara fyrcyl - vet inte om det är något som gjorts för att modifiera ljudet. Inte som en sexa såklart men snyggt för att va en fyra
Jag kanske missförstod dig tidigare angående diesel-ljudet och att vi egentligen pratade om två olika omständigheter. Syftar fortsatt på motorljuden som inte involverar tyngre gaspådrag (exempelvis kickdown), alltså den körning som sker i större utsträckning. Där påminner exempelvis T8:ans ljud om en diesel men vid tyngre gaspådrag låter motorn OK sett till omständigheterna.
SundanceKid skrev:Han gör som han vill med sin bil och ekonomi vi kan bara råda honom att välja en T8, en mer ekonomisk trygg affär på lite sikt iallafall. Dieseln är ganska död snart med tanke på dieselpriserna som håller sig så mycket högre än bensin och skatten tokdyr.
Saker som att trådskaparen endast helgkör längre resor, får betala 1 000 kr per månad exklusive elförbrukning för en idag gratis parkeringsplats i syfte att få ett par elmil men en genomsnittligt högre bränsleförbrukning jämfört med dieseln, att dieselns fordonsskatt reduceras efter tre år (som skrevs ovan) samt att bilen planeras behållas i 6-8 år är delar som inte heller bör utelämnas. Sen kan man bara gissa kring somliga kostnader som exempelvis marknaden; det har ju gått snack om att dieseln ska ”vara död” ett bra tag nu, säkert under ett halvt decennium, samtidigt som tillverkare fortsätter utveckling och produktion, konsumenter konsumerar samt att priset per liter är fortsatt högre än för bensin. Poängen är att totalkostnaden ändå är vad som räknas i slutändan. Den kostnaden varierar givetvis från person till person och att därför se en T8 som det mest ekonomiska alternativet - för alla, oavsett omständigheter - blir så klart missvisande.