Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1531576
Som jag har upplevt det drar en stor och tung bil betydligt mindre diesel än bensin , det blir också stor skillnad om du drar tung husvagn.

Jag kör T5 I min V60CC och eftersom bilen är lite mindre och lättare tycker jag att den går riktigt billigt på bensin. 0,73 l/mil mätt under 1 år och 2500 mil. Har bara bensinvärmare och använder den ganska ofta. Bor i norra Västerbotten.
Mina hjul är 18 tum och 215/55.
av Recharged
#1531588
perhall skrev: mån 20 feb 2023, 00:36 Senaste generationen laddhybrider låter riktigt bra för att vara fyrcyl - vet inte om det är något som gjorts för att modifiera ljudet. Inte som en sexa såklart men snyggt för att va en fyra
Jag kanske missförstod dig tidigare angående diesel-ljudet och att vi egentligen pratade om två olika omständigheter. Syftar fortsatt på motorljuden som inte involverar tyngre gaspådrag (exempelvis kickdown), alltså den körning som sker i större utsträckning. Där påminner exempelvis T8:ans ljud om en diesel men vid tyngre gaspådrag låter motorn OK sett till omständigheterna.

SundanceKid skrev:Han gör som han vill med sin bil och ekonomi vi kan bara råda honom att välja en T8, en mer ekonomisk trygg affär på lite sikt iallafall. Dieseln är ganska död snart med tanke på dieselpriserna som håller sig så mycket högre än bensin och skatten tokdyr.
Saker som att trådskaparen endast helgkör längre resor, får betala 1 000 kr per månad exklusive elförbrukning för en idag gratis parkeringsplats i syfte att få ett par elmil men en genomsnittligt högre bränsleförbrukning jämfört med dieseln, att dieselns fordonsskatt reduceras efter tre år (som skrevs ovan) samt att bilen planeras behållas i 6-8 år är delar som inte heller bör utelämnas. Sen kan man bara gissa kring somliga kostnader som exempelvis marknaden; det har ju gått snack om att dieseln ska ”vara död” ett bra tag nu, säkert under ett halvt decennium, samtidigt som tillverkare fortsätter utveckling och produktion, konsumenter konsumerar samt att priset per liter är fortsatt högre än för bensin. Poängen är att totalkostnaden ändå är vad som räknas i slutändan. Den kostnaden varierar givetvis från person till person och att därför se en T8 som det mest ekonomiska alternativet - för alla, oavsett omständigheter - blir så klart missvisande.
av perhall
#1531612
Generellt brukar man överskatta problem med att bli av med gas-etanol-diesel-laddhybrider-bensin. Det mesta går att sälja, så har det varit de senaste 20 åren, jag tror också en ny B5 diesel är ganska lättsåld om fem-åtta år
av SundanceKid
#1531629
Det går även att ladda en bil vid affären eller kanske jobbet, det kostar inga 1000kr i startavgift varje månad. Troligen når du inte ens upp till 1000kr för det du kört på el den månaden.
Själv har man tagit sig bort från diesel och sett framtiden lite med el och hybrider.
Förstår inte hur man 2023 kan titta åt en helt ny diesel.
Men du har beställt en förbannat fin bil om man bortser från oljebrännaren som inte passar bilen alls......
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1531638
Helt rätt val av motor säger jag som brukar köra där ingen trodde att någon kunde bo... :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1531651
fjohan82 skrev:Helt rätt val av motor säger jag som brukar köra där ingen trodde att någon kunde bo... :-)
Sundbyberg?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1531653
frasse4 skrev: mån 20 feb 2023, 19:59
fjohan82 skrev:Helt rätt val av motor säger jag som brukar köra där ingen trodde att någon kunde bo... :-)
Sundbyberg?
Haha, njae... Vet faktiskt inte när jag var där senast.
av Keiser
#1531661
Vad diesel kostar om ett år behöver inte vara detsamma som det kostar nu. Gå tillbaka två år så var elen väldigt billig, liksom dieseln. Med nuvarande regering så försvinner ev reduktionsplikten (eller reduceras kraftigt), det bör ge ett pris i samma region som bensin.

Försäljningssiffrorna går stadigt nedåt för hybrider, kanske är den ”död” om tre år? Poängen är att du vet vad som gäller nu och möjligen närmsta framtiden (iaf så länge det inte är valår). Tror du blir nöjd!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]