Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
#1527210
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:37
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:15

Då får du nog visa data som styrker att det är utbrett på SPA-plattformen. Att det är användarrelaterat i andra fall men inte Volvo får stå för dig, inget som framgår i texten. Var har Volvo fått mycket kritik för rosten?
Alla bilder finns ovan och det finns även en lång tråd om rost på SPA-plattformen i denna avdelning där även Vi Bilägares kritik mot SPA framgår. Jag behöver inte övertyga dig om något, du tror vad du vill. För min del har jag har sett till att minska risken med en rejäl rostskyddsbehandling.
Det hänvisas ofta till ViB (en eller möjligen två personer hos detta företag), är det "mycket kritik senaste åren"? Du har visat någon bild från en pool på hundratusentals bilar (Sverige), det säger ingenting. Om du vill motivera din behandling och får dig att känna dig bättre så kör på det. I hela den tråden (33 sidor) så är det väldigt få bilder och ännu färrre som visar något allvarligt. Men vi ändrar nog inte uppfattning så vi kan nog lägga ner detta (tills det ev kommer mer information).
Om bilderna, videon och reportagen inte är tillräckligt för dig så är det bara att du lutar dig tillbaka och släpper frågan. Var och en får göra sin egen bedömning av underlaget som finns.
av Keiser
#1527215
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:37
Zed82 skrev:
Alla bilder finns ovan och det finns även en lång tråd om rost på SPA-plattformen i denna avdelning där även Vi Bilägares kritik mot SPA framgår. Jag behöver inte övertyga dig om något, du tror vad du vill. För min del har jag har sett till att minska risken med en rejäl rostskyddsbehandling.
Det hänvisas ofta till ViB (en eller möjligen två personer hos detta företag), är det "mycket kritik senaste åren"? Du har visat någon bild från en pool på hundratusentals bilar (Sverige), det säger ingenting. Om du vill motivera din behandling och får dig att känna dig bättre så kör på det. I hela den tråden (33 sidor) så är det väldigt få bilder och ännu färrre som visar något allvarligt. Men vi ändrar nog inte uppfattning så vi kan nog lägga ner detta (tills det ev kommer mer information).
Om bilderna, videon och reportagen inte är tillräckligt för dig så är det bara att du lutar dig tillbaka och släpper frågan. Var och en får göra sin egen bedömning av underlaget som finns.
Det är korrekt, några random bilder med ingen eller liten bakgrundsinformation räcker inte särskilt långt. Det går att hitta rostproblem på alla bilmärken om det är kriteriet. Med tanke på detta stora problem så är det förvånandsvärt tyst på forumet... Repotagen har jag nog missat (om det inte är det berömda ViB som avses). Aja, nog spammat i denna tråd.
av Zed82
#1527217
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:53
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:37

Det hänvisas ofta till ViB (en eller möjligen två personer hos detta företag), är det "mycket kritik senaste åren"? Du har visat någon bild från en pool på hundratusentals bilar (Sverige), det säger ingenting. Om du vill motivera din behandling och får dig att känna dig bättre så kör på det. I hela den tråden (33 sidor) så är det väldigt få bilder och ännu färrre som visar något allvarligt. Men vi ändrar nog inte uppfattning så vi kan nog lägga ner detta (tills det ev kommer mer information).
Om bilderna, videon och reportagen inte är tillräckligt för dig så är det bara att du lutar dig tillbaka och släpper frågan. Var och en får göra sin egen bedömning av underlaget som finns.
Det är korrekt, några random bilder med ingen eller liten bakgrundsinformation räcker inte särskilt långt. Det går att hitta rostproblem på alla bilmärken om det är kriteriet. Med tanke på detta stora problem så är det förvånandsvärt tyst på forumet... Repotagen har jag nog missat (om det inte är det berömda ViB som avses). Aja, nog spammat i denna tråd.
Det räcker inte särskilt långt för dig men väl nog för många ägare och även andra som nämner rosten så fort Volvo omnämns i media. Antingen är du anställd av Volvo eller har annan bias som försvårar en objektiv bedömning.
Användarvisningsbild
av sewen
#1527219
Det är ju inte så att ViB tittat själva och bestämt sig för att klanka ned på just SPA utan man har ju konsulterat experter med lång erfarenhet av rostskydd. Dessa experter har ju erfarenhet av att bedöma rostskyddet på olika märken men även andra SPA-bilar. Dessutom bedömer de ju rostskyddet på övriga bilar ViB testar och jämför de sinsemellan.
av valln
#1527221
LViken skrev: mån 16 jan 2023, 22:17 Fanns det någon rost under min V90? Sex år nästa månad.

Råkade köra i ett djupt hål med framhjulet. Vattnet hade spolat bort gruset där asfalten slutade. Asfalten slog i bilens underrede med en smäll. Oj! Skador på det lackade underredet?
Bilen upp på brygga igår för titt under. Ingen fara, skrapmärke på framvagnsbalken. Tittade runt under utan att ta bort täckningen under bilen. Ingen ytrost på lackade underredet förutom lite brunt precis på karosskanten där den sticker ner bakom trösklarna. På fram- och bakvagnsdelar lite ytrost på små ställen här och var. Bilen står i kallgarage med icke körning varje dag och med avfuktare vid regn och snö.
Var i landet brukar du köra?
Användarvisningsbild
av js1
#1527232
Jag kan lägga in bilder på min grannes VW Golf 2020 med knappt 2000mil på mätaren med relativt mkt ytrost på bakvagnsvaggan, men en Golf kanske inte räknas som premium. :-/
av Keiser
#1527238
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:53
Zed82 skrev: Om bilderna, videon och reportagen inte är tillräckligt för dig så är det bara att du lutar dig tillbaka och släpper frågan. Var och en får göra sin egen bedömning av underlaget som finns.
Det är korrekt, några random bilder med ingen eller liten bakgrundsinformation räcker inte särskilt långt. Det går att hitta rostproblem på alla bilmärken om det är kriteriet. Med tanke på detta stora problem så är det förvånandsvärt tyst på forumet... Repotagen har jag nog missat (om det inte är det berömda ViB som avses). Aja, nog spammat i denna tråd.
Det räcker inte särskilt långt för dig men väl nog för många ägare och även andra som nämner rosten så fort Volvo omnämns i media. Antingen är du anställd av Volvo eller har annan bias som försvårar en objektiv bedömning.
Inte alls, jag förstår dock vikten att bilda mig en uppfattning utifrån data, inte känslor. Har du data som kan visa att "rostproblemen är utbrett på SPA" så visa dem. Annars är den här diskussionen avslutad (vilket den varit länge).
av Zed82
#1527242
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 15:56
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 14:53
Det är korrekt, några random bilder med ingen eller liten bakgrundsinformation räcker inte särskilt långt. Det går att hitta rostproblem på alla bilmärken om det är kriteriet. Med tanke på detta stora problem så är det förvånandsvärt tyst på forumet... Repotagen har jag nog missat (om det inte är det berömda ViB som avses). Aja, nog spammat i denna tråd.
Det räcker inte särskilt långt för dig men väl nog för många ägare och även andra som nämner rosten så fort Volvo omnämns i media. Antingen är du anställd av Volvo eller har annan bias som försvårar en objektiv bedömning.
Inte alls, jag förstår dock vikten att bilda mig en uppfattning utifrån data, inte känslor. Har du data som kan visa att "rostproblemen är utbrett på SPA" så visa dem. Annars är den här diskussionen avslutad (vilket den varit länge).
Oavsett hur många bilar vi visar så kommer det inte att räcka misstänker jag. Antingen är det undantag eller så beror det på andra faktorer som att Vi Bilägare har en dold agenda.
av Keiser
#1527246
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 15:56
Zed82 skrev:
Det räcker inte särskilt långt för dig men väl nog för många ägare och även andra som nämner rosten så fort Volvo omnämns i media. Antingen är du anställd av Volvo eller har annan bias som försvårar en objektiv bedömning.
Inte alls, jag förstår dock vikten att bilda mig en uppfattning utifrån data, inte känslor. Har du data som kan visa att "rostproblemen är utbrett på SPA" så visa dem. Annars är den här diskussionen avslutad (vilket den varit länge).
Oavsett hur många bilar vi visar så kommer det inte att räcka misstänker jag. Antingen är det undantag eller så beror det på andra faktorer som att Vi Bilägare har en dold agenda.
Du kan misstänka vad du vill (igen en bedömning baserat på ...känslor/spekulation). Har du någon faktisk data att framföra så gör det, annars kan vi konstatera att de haft problem med några bilar på 250 000 bilar. Imponerande. ViBs expert (Thomas Widström) gör en bedömning, många menar ju att det faktiska utfallet väger lite tyngre. Det är många experter som gör bedömningar dagligen inom diverse områden, inte alltför sällan med felaktigt utfall. Sen att det just råkar vara ViBs bil som är så hårt drabbad är ju lite roande men där tänker jag inte spekulera.
av Zed82
#1527249
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 16:07
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 15:56

Inte alls, jag förstår dock vikten att bilda mig en uppfattning utifrån data, inte känslor. Har du data som kan visa att "rostproblemen är utbrett på SPA" så visa dem. Annars är den här diskussionen avslutad (vilket den varit länge).
Oavsett hur många bilar vi visar så kommer det inte att räcka misstänker jag. Antingen är det undantag eller så beror det på andra faktorer som att Vi Bilägare har en dold agenda.
Du kan misstänka vad du vill (igen en bedömning baserat på ...känslor). Har du någon faktisk data att framföra så gör det, annars kan vi konstatera att de haft problem med några bilar på 250 000 bilar. Imponerande. ViBs expert (Thomas Widström) gör en bedömning, många menar ju att det faktiska utfallet väger lite tyngre. Det är många experter som gör bedömningar dagligen inom diverse områden, inte alltför sällan med felaktigt utfall. Sen att det just råkar vara ViBs bil som är så hårt drabbad är ju lite roande men där tänker jag inte spekulera.
Om du avfärdar ViB:s tydliga reportage och långtidstest plus ytterligare bilder och video på utsatta bilar som känsloargument så får det stå för dig.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]