Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keiser
#1525095
Bem,
För att vara tydlig, mitt inlägg var ett svar till SR02 (som i sin tur replikerade mitt tidigare i lägg), han nämnde att han läst tidigare kommentarer om rost, därav undran om han kunde länka.

Min erfarenhet är tvärtom, köper man en bil för hundratusentals kronor och den sen påvisar rost efter kort tid (så som för ViB) så är nog de flesta ganska missnöjda och brukar då inte tveka att visa upp det. Ofta vill man ha input kring att ta ärendet vidare, andras erfarenheter och ge uttryck för sitt missnöje. Det hade märkts… Som du själv nämner hade det garanterat varit skriverier i tidningar, särskilt med Volvo i just Sverige (som ju har ett gott rykte här).

Oklart hur många rostskyddsexperter det handlar om på ViB men jag misstänker att det finns minst lika många på Volvo och de var bevisligen inte överens, så någon ”expert” har ju fel. I slutändan är det intressanta vad som faktiskt sker i verkligheten, inte en åsikt/bedömning hos en/några personer. V90 började tillverkas 2016, drygt 6 år sedan. XC90, med liknande rostskyddstänk, ett år tidigare. Det brukar ha visat sig nu men kanske kommer det en ”explosion” snart, vi får se.

Jag har tidigare erfarenheter (inte personligen men personer i min närhet) av rostproblem på Audi, Mercedes och BMW. I två av fallen hittades rosten efter uppgifter från just forum, det var ingen hemlighet var svagheterna fanns om man säger så. I det tredje fallet behövde man inte direkt leta…

Vill någon anse att Volvo har problem på detta område står det dem fritt att göra så, själv går jag efter den data som finns tillgänglig (vilket inte är mycket i detta fall men frekvens av klagomål på ett större forum är en källa). Man kan hitta rost på alla (nästan) bilar, det intressanta är omfattningen/frekvensen.
Användarvisningsbild
av bem
#1525104
Keiser,
Jag håller med dig i stort sett. Dock, experter(na) har väl i detta fall som yrke kolla bl.a. på rostrelaterade problem. Därför det kan finnas anledning tro deras yrkeskunskap och erfarenhet är värt en del. VIB har ju nya bilar varje år i sina långtidstestet och nån behåller de länge som deras V90, förmodligen för de vill se bl.a. hur rosten utvecklar sig under tid på just deras V90. Personligen tror jag lite på att just deras V90 har någon svaghet i rostskyddet av någon outgrundlig anledning som har gett det hemska resultatet på just deras bil. Det verkar bli lite som just deras V90 mot resten av alla V90 som rullar omkring i Svedala. Nästa gång jag är i en Gör det själv hall med min V90 MY22 early som jag snart har kört igenom två vintrar med skall jag köra upp den på billyft och kolla hur den ser ut i underredet. Jag har inte gjort minsta för att hålla ev. rost stången. Tvättar den lite då och då, mest i automatbiltvätt (med underredsspolning vintertid). Ser jag nåt konstigt skall jag skriva några rader här i forumet, ja jag kan skriva även om det ser bra ut.
Hur som är rådet att kolla efter rost, mer noggrant ju äldre bilen är. Det gäller Volvo, det gäller andra fabrikat. Inte bara V90 bara för att VIB har en V90 MY17 som liknar mer och mer rosthög (i underredet).
av Keiser
#1525105
Bem,
Ja vi verkar relativt överens. Experterna har jag redan kommenterat i förra inlägget. Har Volvo rostproblem lär det visa sig, det har det inte gjort hittills. Återkom gärna med dina observationer.
av dieselputte
#1525107
En bekant köpte en beggad V90 AWD D3 (MY17 tror jag) strax under 15000 mil. Åkte på att byta bägge baklyktorna efter ett skyfall, båda tog in vatten och nåt av ljusen slutade funka, vissa funkade fortfarande. Som vanligt ingen goodwill från Volvo, minns att det var dyrt byte, över 10000kr. Tydligen rätt vanligt fel ?

Parkeringsbroms som inte släppte, blev också dyrt.
Användarvisningsbild
av bem
#1525114
dieselputte,
Nog har jag läst tidigare om problem här på forumet med baklyktor som du beskriver. Är väl en barnsjukdom, som Volvo missat få till korrekt på den första eller de första årgångarna. Volvos Goodwill sträcker sig inte så jättemånga år bakåt, en MY17 är nog för gammal för Goodwill skulle jag tro. Allteftersom en modell rättas till, bl.a. barnsjukdommar på tidiga årgångar, blir den bättre och bättre och mer felfri. Inte ens en Volvo som skall vara ett premiummärke undkommer vissa barnsjukdomar. Volvos fabriksgaranti är rätt kort, 2 år. Deras Goodwill kan träda in därefter på vissa fel, exakt hur långt bakåt vet jag inte, kanske varierar med vilket fel det är, t.ex. allvarligare säkerhetsrelaterade fel kan tänkas ha Goodwill längre tillbaka i tiden, jag vet inte men rimligt i mina ögon. Konsumentköplagen är numera rätt stark för köp gjorda efter 1 maj -22 tror jag det är, som är konsumentköp. Och så har man Maskinskadeförsäkring som täcker rätt mycket som kan rädda en för vissa skador och fel.
Jag har en V90 MY22 som är 16 månader som står ute i ur och skur, har inte varit några problem med baklyktorna. Skulle tro Volvo löst problemet så jag slipper baklykteproblemet.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av SR02
#1525132
bem skrev: fre 30 dec 2022, 09:41
SR02 skrev: fre 30 dec 2022, 02:50 ...
Har en fråga, såg din bil på profilbilden och den såg faktiskt väldigt snygg ut, men hur är hybriden för dig? Har tänkt på att kanske senare i framtiden lägga mer stålar på en Volvo hybrid då det kanske är nyttjande i detta land att ha en miljöbil som endå är relativt effektiv (Antar att du får ganska långa sträckor på batteriet).
Volvo laddhybrid funkar bra tycker jag. Beror hur ditt körmönster ser ut men hemmavid med en aktionsradie på ett par mil är det alltid körning på el som gäller för mig, Körläget Pure som det kallas i Volvo laddhybrider (Recharge, Plug-in hybrid). Min V90 Recharge MY22 early har det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh och 87 hk elmotor (samt 253 hk bensinmotor, en T6, totalt 340 hk). Har kommit som längst 49 km på el på sommaren i låg fart (80 km/h och lägre). Frågan är om man kommer klara att ha en bil med sämre acceleration i framtiden än min nuvarande... när man fått smak på hästkrafter så blir bilkörningen rätt kul, omkörningar går i ett nafs. :-)
Är egentligen bara omkörningar jag använder hästkrafterna bilen har. Annars är det mycket lugn körning mest på el och de vägar som finns häromkring jag bor har max 80 km/h så perfekt åka på el då (drar hyfsat lite med el i den farten).
3 veckor efter jag hämtat ut bilen meddela Volvo att nästa årsmodell (MY22 late) skulle få nytt större batteri på 18,8 kWh, 145 hk (107 kw) elmotor och även enpedalkörning. Det ger rejält längre räckvidd, så om du nån gång i framtiden vill ha en V90 Plug-in hybrid (laddhybrid) skulle jag rekommendera en MY22 late (eller nyare) som då har 107 kW (145 hk) elmotor med 18,8 kWh hybridbatteri. Man kommer mycket längre på el med en sån än den jag har (MY22 early).
Sen kanske du vet att Volvo kommer succesivt sluta tillverka bilar med förbränningsmotor och det inkluderar även laddhybrider eftersom de har bensinmotor också. År 2030 skall alla bilar Volvo Cars tillverkar vara rena elbilar. Men Volvo laddhybrider kommer rulla på våra vägar länge än. Medellivslängden på en bil är ganska många år (var väl ungefär 14 år sist jag kolla). Men man skall vara medveten att det som går på el, helt eller delvis, får kortare räckvidd på el ju kallare det är, och med tiden får batteriet sämre kapacitet av ålder, bruk, laddningscykler osv. Men att köra på el är underbart, nästan ljudlöst och gasen reagerar på ett annat sätt med en elmotor än en förbränningsmotor, ingen växling, bara susa fram tyst och behagligt. Jämför jag min V90 Recharge MY22 early med min förra bil V70 D3 MY14 är det som natt och dag vad gäller körkänsla och att köra mjukt och tyst, speciellt med el men även med förbränningsmotorn på min V90 med T6 bensinmotor och 8-stegade automatlådan är det avsevärd skillnad mot den V70 jag hade med manuell växellåda. Vill man ha en sportigare känsla men fortfarande en Volvo kombi laddhybrid är V60 T6 Plug-in hybrid (Recharge) MY22 late eller senare att rekommendera skulle jag säga. Jag har kört sådan MY21 lite (som visserligen har det mindre hybridatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 87 hk) men den var riktigt skoj att köra, kändes som en sportbil.
Finns en motorintresserad norsk kille som provkör allsköns bilar, bl.a. många nyare Volvo laddhybrider, han har kollat hur långt man kommer på el med både V60 laddhybrid och V90 laddhybrid båda MY22 late T6 med stora hybridbatteriet (tre lager med batterier) 18,8 kWh (14,9 kWh användbart), imponerande långt kom han:
https://www.youtube.com/watch?v=ox_U6zeg-7g

Ett test till han gjorde men V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=BgVDy8nsVhQ

Han hämtar V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=A9l6oYxWoSg&t=672s

Han lämnar tillbaka V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=JYuaD5vvWJs

Nedan lite bilder på min V90 T6 Recharge MY22 early. Den har utrustningsnivå "Inscription" med halvautomatisk dragkrok fabriksmonterad, utrustningspaketen Klimatpaket, Loungepaket, Ljuspaket, har även bränslevärmare, HUD (head up display), mörkt tonade rutor bak och lastrumsmatta bak, lastgaller bak och stänklappar fram+bak. Färg: Pebble Grey Metallic 727 (sandfärgad metallic). Fälgar: 19 tum 10-spoke Black Diamond Cut sommarhjul, 18 tum 5-spoke Black Diamond Cut vinterhjul. Den Volvo som har mest utrusning av alla Volvo jag haft genom tiderna.
Bild 1: bilen kommer från Torlandafabriken till återförsäljaren med vit skyddsplast på.
Bild 2: jag har hämtat bilen hos återförsäljaren.
Bild 3: jag har parkerat bilen första gången på garageuppfarten, den har ännu inte gått 1 mil.
Bild 4: förarplatsen på min V90 Recharge när bilen är splitterny.
Bild 5: profilbild på min V90 T6 Recharge med sommarhjulen på.
Bild 6: profilbild vid en herrgård med min "herrgårdsvagn" hösten -22, med vinterhjulen på.

Oj din bil var verkligen fin speccad sedan så är dom nya Baklyktorna Wow, känns som en väldigt passande ”glow up” för V90n då den nya känns mer formell men endå lite mer sportigare på något sätt. Jag diggar faktiskt den all svarta interiören då den är så mycket lättare att underhålla jämfört med den blonda och beige varianten. Det enda jag inte riktigt förstår varför Volvo inte satsar på mer interiörbelysning som andra? Menar inte då färgglada som dom tyska bilarna har, utan rättare lite mer ljus vid dörrarna. Det kanske har ändrats sen MY17-18 men dom flesta Volvos jag har suttit i är helt kolsvarta på insidan förutom den stora skärmen.

Men måste ge dig cred, färgen på utsidan var faktiskt speciell och inte särskilt ”tråkig” som Vit eller Svart. Hjulen var riktigt snygga och ger en sport känsla samt som du uttrycker verkar hybriden relativt effektiv, mina föräldrar har alltid varit förtjusta i hybrider då det är det bästa från båda världarna (Förbränningsmotor och elektriskt).
av SR02
#1525133
Keiser skrev: fre 30 dec 2022, 19:25 Bem,
Ja vi verkar relativt överens. Experterna har jag redan kommenterat i förra inlägget. Har Volvo rostproblem lär det visa sig, det har det inte gjort hittills. Återkom gärna med dina observationer.
Angående rost problemen, har sett några få kommentarer på en Facebook grupp som heter nånting med V90 Sverige (Ungefär några tusen medlemmar) samt från en äldre brorsa till mig som fick en V90 MY16-17 som tjänstebil i 3-4 år (tror jag). Kan fråga ifall han har några bilder eller chatter. Har inte riktigt läst mycket mer än det då jag inte har varit särskilt insatt i Volvo eller Bilar överlag fram till nyligen.
av LViken
#1525135
SR02 från LViken
Ett tips är att på bilar till salu på distans, där du får lita på de bilder som läggs ut i annonsen. Kontakta säljaren och be dem sända mer bilder direkt till dig via mail. Bilder utvändigt runt om inkl nederkanter, invändiga bilder, tak, klädsel, instrumentering inkl ”kardantunneln”, dörrkanter, karossöppningar. Även närbilder. Det ger dig en bättre uppfattning om det skick du är ute efter. Är säljaren intresserad av affär så fixar de bilder.
PS, om automatlåda. Har kört manuellt växlade bilar i många år. Kan nu inte tänka mig att gå tillbaka till manuell växling.
av SR02
#1525143
LViken skrev: fre 30 dec 2022, 23:15 SR02 från LViken
Ett tips är att på bilar till salu på distans, där du får lita på de bilder som läggs ut i annonsen. Kontakta säljaren och be dem sända mer bilder direkt till dig via mail. Bilder utvändigt runt om inkl nederkanter, invändiga bilder, tak, klädsel, instrumentering inkl ”kardantunneln”, dörrkanter, karossöppningar. Även närbilder. Det ger dig en bättre uppfattning om det skick du är ute efter. Är säljaren intresserad av affär så fixar de bilder.
PS, om automatlåda. Har kört manuellt växlade bilar i många år. Kan nu inte tänka mig att gå tillbaka till manuell växling.
Visste faktiskt inte vad en Kardantunnel var förräns nu, ska kopiera dom områden du sa och förfråga om fler bilder.
Jotack men dom som kört manuell älskar att skryta över att dom kör manuell/kan köra manuell så har övervägt att fixa manuellt kort. Men logiskt tänkande så är nog automat ett bekvämare val, speciellt ifall man inte är riktigt noga med konsumtionen mm.

Uppskattar ditt svar då det hjälper mig att framstå mer kunnig (fastän jag inte är det) till säljarna.
av Keiser
#1525148
SR02 skrev: fre 30 dec 2022, 23:05
Keiser skrev: fre 30 dec 2022, 19:25 Bem,
Ja vi verkar relativt överens. Experterna har jag redan kommenterat i förra inlägget. Har Volvo rostproblem lär det visa sig, det har det inte gjort hittills. Återkom gärna med dina observationer.


Angående rost problemen, har sett några få kommentarer på en Facebook grupp som heter nånting med V90 Sverige (Ungefär några tusen medlemmar) samt från en äldre brorsa till mig som fick en V90 MY16-17 som tjänstebil i 3-4 år (tror jag). Kan fråga ifall han har några bilder eller chatter. Har inte riktigt läst mycket mer än det då jag inte har varit särskilt insatt i Volvo eller Bilar överlag fram till nyligen.
👍
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]