- fre 30 dec 2022, 17:49
#1525095
Bem,
För att vara tydlig, mitt inlägg var ett svar till SR02 (som i sin tur replikerade mitt tidigare i lägg), han nämnde att han läst tidigare kommentarer om rost, därav undran om han kunde länka.
Min erfarenhet är tvärtom, köper man en bil för hundratusentals kronor och den sen påvisar rost efter kort tid (så som för ViB) så är nog de flesta ganska missnöjda och brukar då inte tveka att visa upp det. Ofta vill man ha input kring att ta ärendet vidare, andras erfarenheter och ge uttryck för sitt missnöje. Det hade märkts… Som du själv nämner hade det garanterat varit skriverier i tidningar, särskilt med Volvo i just Sverige (som ju har ett gott rykte här).
Oklart hur många rostskyddsexperter det handlar om på ViB men jag misstänker att det finns minst lika många på Volvo och de var bevisligen inte överens, så någon ”expert” har ju fel. I slutändan är det intressanta vad som faktiskt sker i verkligheten, inte en åsikt/bedömning hos en/några personer. V90 började tillverkas 2016, drygt 6 år sedan. XC90, med liknande rostskyddstänk, ett år tidigare. Det brukar ha visat sig nu men kanske kommer det en ”explosion” snart, vi får se.
Jag har tidigare erfarenheter (inte personligen men personer i min närhet) av rostproblem på Audi, Mercedes och BMW. I två av fallen hittades rosten efter uppgifter från just forum, det var ingen hemlighet var svagheterna fanns om man säger så. I det tredje fallet behövde man inte direkt leta…
Vill någon anse att Volvo har problem på detta område står det dem fritt att göra så, själv går jag efter den data som finns tillgänglig (vilket inte är mycket i detta fall men frekvens av klagomål på ett större forum är en källa). Man kan hitta rost på alla (nästan) bilar, det intressanta är omfattningen/frekvensen.
För att vara tydlig, mitt inlägg var ett svar till SR02 (som i sin tur replikerade mitt tidigare i lägg), han nämnde att han läst tidigare kommentarer om rost, därav undran om han kunde länka.
Min erfarenhet är tvärtom, köper man en bil för hundratusentals kronor och den sen påvisar rost efter kort tid (så som för ViB) så är nog de flesta ganska missnöjda och brukar då inte tveka att visa upp det. Ofta vill man ha input kring att ta ärendet vidare, andras erfarenheter och ge uttryck för sitt missnöje. Det hade märkts… Som du själv nämner hade det garanterat varit skriverier i tidningar, särskilt med Volvo i just Sverige (som ju har ett gott rykte här).
Oklart hur många rostskyddsexperter det handlar om på ViB men jag misstänker att det finns minst lika många på Volvo och de var bevisligen inte överens, så någon ”expert” har ju fel. I slutändan är det intressanta vad som faktiskt sker i verkligheten, inte en åsikt/bedömning hos en/några personer. V90 började tillverkas 2016, drygt 6 år sedan. XC90, med liknande rostskyddstänk, ett år tidigare. Det brukar ha visat sig nu men kanske kommer det en ”explosion” snart, vi får se.
Jag har tidigare erfarenheter (inte personligen men personer i min närhet) av rostproblem på Audi, Mercedes och BMW. I två av fallen hittades rosten efter uppgifter från just forum, det var ingen hemlighet var svagheterna fanns om man säger så. I det tredje fallet behövde man inte direkt leta…
Vill någon anse att Volvo har problem på detta område står det dem fritt att göra så, själv går jag efter den data som finns tillgänglig (vilket inte är mycket i detta fall men frekvens av klagomål på ett större forum är en källa). Man kan hitta rost på alla (nästan) bilar, det intressanta är omfattningen/frekvensen.