- lör 31 dec 2022, 11:25
#1525170
SR02,
1) Interiörfärgen:
Den är mörk grå, inte svart. I alla fall om man har klädsel som kallas Charcoal. Det är nog lätt missta sig på färgen på bilder på V90 interiör.
2) Interiörbelysning:
Standard är på tidiga V90 belysning
• I lastutrymmet
• I handskfacket
• I make-upspeglar, förar- och passagerarsida
• Innerbelysning/läslampor med fördröjning
• Instegsbelysning
För att få interiört s.k. Stämningsbelysning behöver man upp ett eller två snäpp i utrustningsnivån. Såvitt jag ser ligger den med i Inscription utr.nivå. På tidiga årsmodeller. Även på senare (så länge Inscription fanns, numera heter utrustningsnivåerna annat). Jag har Inscription och har Stämningsbelysning som innebär att det lyser efter golvet, i mugghållare, vid innerhandtagen och säkert på nåt mer ställe (intensiteten går att reglera). Med V90 Recharge får man med Inscription utrustningsnivå även belysta instegslister när man öppnar dörrarna, i dessa står det lite elegant ”Recharge”.
Med Inscription, i alla fall på min, följer det även en växelspaksknopp i kristall där det står inne i glasbiten ”Orrefors” och den är belyst inuti på kvällen, mycket vackert att se på denna växelspakknopp både i dagsljus obelyst och på kvällen belyst. Rätt lyxigt får jag säga.
Sånt här som vi brukar kalla ”lull lull” är ofta rätt elegant utfört på Volvobilar enligt min erfarenhet.
3) Laddhybrid:
Ja Volvos laddhybrider är rätt bra om jag utgår från min egen V90 T6 Recharge MY22 early. Egentligen är det enda negativa tycker jag Google infotainment med dess mjukvara. Det kunde vara så mycket bättre, och det borde det varit, klart ett infotainmentsystem skall vara bättre än föregångaren men det kan man svårligen säga den här gången för att inte tala om Volvo Cars appens funktioner som är få med en Volvo Google-bil, jämfört med Volvo Sensus-bil. Sån miss. En Volvo Recharge laddhybrid MY22 late eller nyare med det stora 18,8 kWh hybridbatteriet och 145 hk elmotor är mumma, lång räckvidd på el. För den som vill ha hästkrafter som nästan springer ifrån en kan man slå till på en Volvo laddhybrid (Plug-in hybrid) med T8 bensinmotor. Men jag lovar T6 har kraft så det räcker och blir över för oss vanliga ”Svensson”, jag har T6 Recharge själv. Lägg i körläge Power där både elmotorn och förbränningsmotorn med tillsammans 340 hk används och trampa sen på gaspedalen. Det är som snudd på en nyårsraket som avfyras. Rätt kul faktiskt även om jag sällan använder Power körläge i dessa energikristider där jag istället försöker vara rädd om de stackars bensindropparna i tanken och elektronerna i hybridbatteriet.
1) Interiörfärgen:
Den är mörk grå, inte svart. I alla fall om man har klädsel som kallas Charcoal. Det är nog lätt missta sig på färgen på bilder på V90 interiör.
2) Interiörbelysning:
Standard är på tidiga V90 belysning
• I lastutrymmet
• I handskfacket
• I make-upspeglar, förar- och passagerarsida
• Innerbelysning/läslampor med fördröjning
• Instegsbelysning
För att få interiört s.k. Stämningsbelysning behöver man upp ett eller två snäpp i utrustningsnivån. Såvitt jag ser ligger den med i Inscription utr.nivå. På tidiga årsmodeller. Även på senare (så länge Inscription fanns, numera heter utrustningsnivåerna annat). Jag har Inscription och har Stämningsbelysning som innebär att det lyser efter golvet, i mugghållare, vid innerhandtagen och säkert på nåt mer ställe (intensiteten går att reglera). Med V90 Recharge får man med Inscription utrustningsnivå även belysta instegslister när man öppnar dörrarna, i dessa står det lite elegant ”Recharge”.
Med Inscription, i alla fall på min, följer det även en växelspaksknopp i kristall där det står inne i glasbiten ”Orrefors” och den är belyst inuti på kvällen, mycket vackert att se på denna växelspakknopp både i dagsljus obelyst och på kvällen belyst. Rätt lyxigt får jag säga.
Sånt här som vi brukar kalla ”lull lull” är ofta rätt elegant utfört på Volvobilar enligt min erfarenhet.
3) Laddhybrid:
Ja Volvos laddhybrider är rätt bra om jag utgår från min egen V90 T6 Recharge MY22 early. Egentligen är det enda negativa tycker jag Google infotainment med dess mjukvara. Det kunde vara så mycket bättre, och det borde det varit, klart ett infotainmentsystem skall vara bättre än föregångaren men det kan man svårligen säga den här gången för att inte tala om Volvo Cars appens funktioner som är få med en Volvo Google-bil, jämfört med Volvo Sensus-bil. Sån miss. En Volvo Recharge laddhybrid MY22 late eller nyare med det stora 18,8 kWh hybridbatteriet och 145 hk elmotor är mumma, lång räckvidd på el. För den som vill ha hästkrafter som nästan springer ifrån en kan man slå till på en Volvo laddhybrid (Plug-in hybrid) med T8 bensinmotor. Men jag lovar T6 har kraft så det räcker och blir över för oss vanliga ”Svensson”, jag har T6 Recharge själv. Lägg i körläge Power där både elmotorn och förbränningsmotorn med tillsammans 340 hk används och trampa sen på gaspedalen. Det är som snudd på en nyårsraket som avfyras. Rätt kul faktiskt även om jag sällan använder Power körläge i dessa energikristider där jag istället försöker vara rädd om de stackars bensindropparna i tanken och elektronerna i hybridbatteriet.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.