Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1525170
SR02,
1) Interiörfärgen:
Den är mörk grå, inte svart. I alla fall om man har klädsel som kallas Charcoal. Det är nog lätt missta sig på färgen på bilder på V90 interiör.

2) Interiörbelysning:
Standard är på tidiga V90 belysning
• I lastutrymmet
• I handskfacket
• I make-upspeglar, förar- och passagerarsida
• Innerbelysning/läslampor med fördröjning
• Instegsbelysning

För att få interiört s.k. Stämningsbelysning behöver man upp ett eller två snäpp i utrustningsnivån. Såvitt jag ser ligger den med i Inscription utr.nivå. På tidiga årsmodeller. Även på senare (så länge Inscription fanns, numera heter utrustningsnivåerna annat). Jag har Inscription och har Stämningsbelysning som innebär att det lyser efter golvet, i mugghållare, vid innerhandtagen och säkert på nåt mer ställe (intensiteten går att reglera). Med V90 Recharge får man med Inscription utrustningsnivå även belysta instegslister när man öppnar dörrarna, i dessa står det lite elegant ”Recharge”.
Med Inscription, i alla fall på min, följer det även en växelspaksknopp i kristall där det står inne i glasbiten ”Orrefors” och den är belyst inuti på kvällen, mycket vackert att se på denna växelspakknopp både i dagsljus obelyst och på kvällen belyst. Rätt lyxigt får jag säga.
Sånt här som vi brukar kalla ”lull lull” är ofta rätt elegant utfört på Volvobilar enligt min erfarenhet.

3) Laddhybrid:
Ja Volvos laddhybrider är rätt bra om jag utgår från min egen V90 T6 Recharge MY22 early. Egentligen är det enda negativa tycker jag Google infotainment med dess mjukvara. Det kunde vara så mycket bättre, och det borde det varit, klart ett infotainmentsystem skall vara bättre än föregångaren men det kan man svårligen säga den här gången för att inte tala om Volvo Cars appens funktioner som är få med en Volvo Google-bil, jämfört med Volvo Sensus-bil. Sån miss. En Volvo Recharge laddhybrid MY22 late eller nyare med det stora 18,8 kWh hybridbatteriet och 145 hk elmotor är mumma, lång räckvidd på el. För den som vill ha hästkrafter som nästan springer ifrån en kan man slå till på en Volvo laddhybrid (Plug-in hybrid) med T8 bensinmotor. Men jag lovar T6 har kraft så det räcker och blir över för oss vanliga ”Svensson”, jag har T6 Recharge själv. Lägg i körläge Power där både elmotorn och förbränningsmotorn med tillsammans 340 hk används och trampa sen på gaspedalen. Det är som snudd på en nyårsraket som avfyras. Rätt kul faktiskt även om jag sällan använder Power körläge i dessa energikristider där jag istället försöker vara rädd om de stackars bensindropparna i tanken och elektronerna i hybridbatteriet.
av SR02
#1525215
bem skrev: lör 31 dec 2022, 11:25 SR02,
1) Interiörfärgen:
Den är mörk grå, inte svart. I alla fall om man har klädsel som kallas Charcoal. Det är nog lätt missta sig på färgen på bilder på V90 interiör.

2) Interiörbelysning:
Standard är på tidiga V90 belysning
• I lastutrymmet
• I handskfacket
• I make-upspeglar, förar- och passagerarsida
• Innerbelysning/läslampor med fördröjning
• Instegsbelysning

För att få interiört s.k. Stämningsbelysning behöver man upp ett eller två snäpp i utrustningsnivån. Såvitt jag ser ligger den med i Inscription utr.nivå. På tidiga årsmodeller. Även på senare (så länge Inscription fanns, numera heter utrustningsnivåerna annat). Jag har Inscription och har Stämningsbelysning som innebär att det lyser efter golvet, i mugghållare, vid innerhandtagen och säkert på nåt mer ställe (intensiteten går att reglera). Med V90 Recharge får man med Inscription utrustningsnivå även belysta instegslister när man öppnar dörrarna, i dessa står det lite elegant ”Recharge”.
Med Inscription, i alla fall på min, följer det även en växelspaksknopp i kristall där det står inne i glasbiten ”Orrefors” och den är belyst inuti på kvällen, mycket vackert att se på denna växelspakknopp både i dagsljus obelyst och på kvällen belyst. Rätt lyxigt får jag säga.
Sånt här som vi brukar kalla ”lull lull” är ofta rätt elegant utfört på Volvobilar enligt min erfarenhet.

3) Laddhybrid:
Ja Volvos laddhybrider är rätt bra om jag utgår från min egen V90 T6 Recharge MY22 early. Egentligen är det enda negativa tycker jag Google infotainment med dess mjukvara. Det kunde vara så mycket bättre, och det borde det varit, klart ett infotainmentsystem skall vara bättre än föregångaren men det kan man svårligen säga den här gången för att inte tala om Volvo Cars appens funktioner som är få med en Volvo Google-bil, jämfört med Volvo Sensus-bil. Sån miss. En Volvo Recharge laddhybrid MY22 late eller nyare med det stora 18,8 kWh hybridbatteriet och 145 hk elmotor är mumma, lång räckvidd på el. För den som vill ha hästkrafter som nästan springer ifrån en kan man slå till på en Volvo laddhybrid (Plug-in hybrid) med T8 bensinmotor. Men jag lovar T6 har kraft så det räcker och blir över för oss vanliga ”Svensson”, jag har T6 Recharge själv. Lägg i körläge Power där både elmotorn och förbränningsmotorn med tillsammans 340 hk används och trampa sen på gaspedalen. Det är som snudd på en nyårsraket som avfyras. Rätt kul faktiskt även om jag sällan använder Power körläge i dessa energikristider där jag istället försöker vara rädd om de stackars bensindropparna i tanken och elektronerna i hybridbatteriet.
Mörk grå är relativt nära Svart då båda är ”Mörka”, Förmodligen en stor skillnad när man bevittnar med ögonen istället via Kamerabilder.

Jo angående interiörbelysningen, kunde varit bättre men ibland verkar det vara lite perfekt beroende på vem som äger/kör bilen. Min kompis har en S90 med inskription (?) paketet. Vi märkte att det fanns någon form utav Flerfärg alternativ i inställningar men sedan märkte vi att det var en väldigt svag liten lampa med RGB färger vid taket. Inte helt onödigt men den var väldigt svag vid full styrka. Kan förstå att Volvo börjar gå från folkbilar till mer Lyxbilar med målgrupp mot äldre/formella människor men kändes endå att dom kunde gjort mer utav interiörbelysningen (iaf lite mer färgglada alternativ). Kompisen med S90 har en lillebrorsa som är cirka 8-14 åldern som älskar deras föräldrars Audi med färgglada interiörbelysningen.


Kan hålla med om att på bilderna du la ut så såg Volvon riktigt lyxig och elegant ut jämfört med bilarna jag har kollat på (Ja, de är basmodeller och en riktigt stor skillnad mellan dom)
av SR02
#1525216
bem skrev: lör 31 dec 2022, 11:25 SR02,
1) Interiörfärgen:
Den är mörk grå, inte svart. I alla fall om man har klädsel som kallas Charcoal. Det är nog lätt missta sig på färgen på bilder på V90 interiör.

2) Interiörbelysning:
Standard är på tidiga V90 belysning
• I lastutrymmet
• I handskfacket
• I make-upspeglar, förar- och passagerarsida
• Innerbelysning/läslampor med fördröjning
• Instegsbelysning

För att få interiört s.k. Stämningsbelysning behöver man upp ett eller två snäpp i utrustningsnivån. Såvitt jag ser ligger den med i Inscription utr.nivå. På tidiga årsmodeller. Även på senare (så länge Inscription fanns, numera heter utrustningsnivåerna annat). Jag har Inscription och har Stämningsbelysning som innebär att det lyser efter golvet, i mugghållare, vid innerhandtagen och säkert på nåt mer ställe (intensiteten går att reglera). Med V90 Recharge får man med Inscription utrustningsnivå även belysta instegslister när man öppnar dörrarna, i dessa står det lite elegant ”Recharge”.
Med Inscription, i alla fall på min, följer det även en växelspaksknopp i kristall där det står inne i glasbiten ”Orrefors” och den är belyst inuti på kvällen, mycket vackert att se på denna växelspakknopp både i dagsljus obelyst och på kvällen belyst. Rätt lyxigt får jag säga.
Sånt här som vi brukar kalla ”lull lull” är ofta rätt elegant utfört på Volvobilar enligt min erfarenhet.

3) Laddhybrid:
Ja Volvos laddhybrider är rätt bra om jag utgår från min egen V90 T6 Recharge MY22 early. Egentligen är det enda negativa tycker jag Google infotainment med dess mjukvara. Det kunde vara så mycket bättre, och det borde det varit, klart ett infotainmentsystem skall vara bättre än föregångaren men det kan man svårligen säga den här gången för att inte tala om Volvo Cars appens funktioner som är få med en Volvo Google-bil, jämfört med Volvo Sensus-bil. Sån miss. En Volvo Recharge laddhybrid MY22 late eller nyare med det stora 18,8 kWh hybridbatteriet och 145 hk elmotor är mumma, lång räckvidd på el. För den som vill ha hästkrafter som nästan springer ifrån en kan man slå till på en Volvo laddhybrid (Plug-in hybrid) med T8 bensinmotor. Men jag lovar T6 har kraft så det räcker och blir över för oss vanliga ”Svensson”, jag har T6 Recharge själv. Lägg i körläge Power där både elmotorn och förbränningsmotorn med tillsammans 340 hk används och trampa sen på gaspedalen. Det är som snudd på en nyårsraket som avfyras. Rätt kul faktiskt även om jag sällan använder Power körläge i dessa energikristider där jag istället försöker vara rädd om de stackars bensindropparna i tanken och elektronerna i hybridbatteriet.
Min äldre brorsa funderar på den nya V90n T6 med det långa batteriräckvidden, han fick Idéen mer från min Pappa som har en Mersa hybrid som åker cirka 8-10 mil på EL och sedan resterande på bensin. Farsan åker just nu enbart på EL fram och tillbaka på EL sedan vid längre resor funkar bensinmotorn perfekt då den enbart används väldigt lite per resa (Sista biten när batteriet dör).

Det fick mig väldigt intresserad i Laddhybriderna men med deras priser idag och ekonomin så vill jag inte lägga ”mycket” pengar på en bil. Är väldigt rädd för hur det kommer att gå fram så ville därefter enbart lägga 200 på en ”Bekväm/Modern” Volvo.

Dock en fråga till dig som har en hybrid, kör du mycket med förbränningsmotorn? Om inte: Hur underhåller du Motorn/Bilen på ett bra sätt?
Användarvisningsbild
av bem
#1525220
SR02,
Eftersom du verkar intresserad av V90 så när jag nyss gick ut för att slänga lite sopor så passerade jag min V90 T6 Recharge "Inscription" MY22 early på garageuppfarten och tog då några videosnuttar åt dig med min mobil som jag sen la ihop i min dator till en kort video nedan. Kanske kan vara kul för dig att se. Bara en snabbt ihop-snickrad video.
Svar på din fråga:
Jag kör i princip bara med förbränningsmotorn på längre resor, och f.n. är det till/från jobbet, 6 mil till och 6 mil hem, en gång i veckan (resten jobbar jag hemifrån, en rest sen pandemin och kommer göra så nog länge än). Då använder jag funktionen Smart energifördelning med hjälp av (Google) karta som finns i Volvo laddhybrider (nog inte i första årgången kanske, det kom nog efter nåt år, först med Sensus systemet sen med det nyare Google systemet, står i handboken till den årgång man har om den funktionen finns).
Underhåll av bensinmotorn består av årsservicen (i mitt fall), det är antingen 3000 mil eller 1 år vilket som inträffar först på en V90 T6 Recharge när den skall in på service enligt serviceboken så att alla garantier skall gälla. Har haft inne min V90 på service en gång hittills.
Skulle tro 80-90% av all körning annars (förutom resorna till-från jobbet) görs på eldrift. Laddar hemma (villa).
Tips till din bror (om han avser köpa eller leasa sprillans nytt): på MY24 av Volvos laddhybrider som t.ex. V90 så laddas bilen snabbare: "6,4 kW 2-fasladdare kan du ladda från 0 till 100 på tre timmar". På MY23 och äldre Volvo laddhybrider är det 3,7 kW laddare och ladda fullt tar då snudd dubbelt så lång tid (men jag laddar mest på em-kväll så för mig är den 3 timmar korta laddtid inget viktigt, men såklart bra att ha ibland). Sen kan jag tipsa din bror (han kanske vet redan) att vägtrafikskatten är bara 360 kr (+nån avgift) per år på en V90 laddhybrid och det är ju nästan löjligt lågt. Tyvärr får man ingen miljöbonus längre varken på laddhybrider eller rena elbilar men när jag skaffa min V90 T6 Recharge MY22 early fick jag 20 tusen kronor i miljöbonus (kollade nyss i bilavtalet).

För att spela upp videon i "HD" välj det runda "kugghjulet" i nederkant efter att du påbörjat uppspelningen och ändra sen inställningen till "1080p HD" (på en dator).
Senast redigerad av 5 bem, redigerad totalt 0 gång.
av SR02
#1525551
@bem,

Har inte kunnat läsa/se era chatter förrän nu, Din växelspak var faktiskt väldigt lyxig och blir relativt avis på din spec. Väntar tills ekonomin förbättras och man 'vågar' lägga lite mer pengar i en fin NY Volvo. Färgen var väldigt fin, speciellt med krom detaljerna. Gillar dock den specifika interiör stilen Volvo siktar på, väldigt minimalt men endå lyxigt och fint, stor skillnad jämfört med hur deras Bilar var förr i tiden.

Har dock denna vecka att köpa en bil då jag behöver en från o med nästa vecka.
Har dessa 3 i åtanke då dom alla ligger relativt bra i mil/pris samt ser väldigt fina.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /106018359
Dom erbjöd V hjul samt S hjul, har dock läst recensioner där folk har fått gamla och slitna däck från det företaget.

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /105946266
Denna var enbart för miltalen och färgen. Dock så hade den lite mindre spec jämfört med förra (Manuell bagagelucka). Inte riktigt stora förändringar men kanske spelar roll i framtiden när man eventuellt byter. (V hjul ingick samt S hjul).

https://www.blocket.se/annons/dalarna/v ... /104042546
Denna var lite finare på insidan men större i pris, kanske går att pruta till 210 med tanke på att ägaren som säljer har köpt en ny bil (så gott jag vet).

Det är väldigt svårt val mellan dessa 3 bilar och tiden rinner iväg, vill inte stressa men tiden är inte på min sida längre.
Har sett fåtals V60s men högre i pris samt mindre komfort jämfört med V90n (Om man endå ska betala lika stor summa så föredrar man komforten istället).
av SR02
#1525552
@bem,
Har dock en specifik fråga till dig.

Hur gick det när du köpte din V90?
Fick du testa olika motorer/modeller innan du gick för V90 T6?
Tog det tid innan du gick för den specifika bilen och fick du vänta länge på att få den?
Användarvisningsbild
av bem
#1525559
SR02 skrev: tis 03 jan 2023, 21:28 @bem,
Har dock en specifik fråga till dig.

Hur gick det när du köpte din V90?
Fick du testa olika motorer/modeller innan du gick för V90 T6?
Tog det tid innan du gick för den specifika bilen och fick du vänta länge på att få den?
Jag testkörde flera olika Volvomodeller, varje bil i flera dagar i regel fredag-måndag, innan jag bestämde mig.
1) V60 T6 Recharge MY21.
2) XC60 D4(B4) MY21.
3) V90 D4(B4) MY21.
4) V90 T6 Recharge MY21.
Samtliga utsrustningsnivå "Inscription".

Allra roligast var V60 T6 Recharge att köra, som en sportbil. Gillade minst XC60 D4 (för hög för min smak bl.a.). Tyckte V90 D4 var väldigt fin också men jag ville ha en laddhybrid helst. Min Volvohandlare hade inte en V90 T6 Recharge hemma i "butiken" för provkörning men de gjorde sig besväret att åka 6 mil och hämta en demobil som jag fick provköra. Bingo, en sån bestämde jag mig för. Beställde en ny V90 T6 Recharge MY21 late Inscription med lite extra utrustningspaket. Den skulle levereras i god tid innan sommaren -21. Men så kom Pandemin och det blev leveransförseningar (6 gånger sköts leveransdatum upp, men efter 6 månader levererades bilen 21 aug. -21, dock en MY22 early med Google infotainment (som är sisådär tycker jag, hade helst velat ha Sensus infotainment).
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
#1525561
SR02 skrev: tis 03 jan 2023, 21:24 @bem,
...
Det är väldigt svårt val mellan dessa 3 bilar och tiden rinner iväg, vill inte stressa men tiden är inte på min sida längre.
Har sett fåtals V60s men högre i pris samt mindre komfort jämfört med V90n (Om man endå ska betala lika stor summa så föredrar man komforten istället).
Tycker mittenbilen i Sundvall verkar mest tilltalande, men det är jag det, var dock medveten att tonade rutor, som även innebär s.k. akustikrutor (om det är fabriksmonterat) så det blir tystare i kupén, gör det svårare se bakåt vid backning:
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /105946266

Som nr 2 tycker jag den grå:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /106018359
av SR02
#1525581
bem skrev: tis 03 jan 2023, 22:36
SR02 skrev: tis 03 jan 2023, 21:28 @bem,
Har dock en specifik fråga till dig.

Hur gick det när du köpte din V90?
Fick du testa olika motorer/modeller innan du gick för V90 T6?
Tog det tid innan du gick för den specifika bilen och fick du vänta länge på att få den?
Jag testkörde flera olika Volvomodeller, varje bil i flera dagar i regel fredag-måndag, innan jag bestämde mig.
1) V60 T6 Recharge MY21.
2) XC60 D4(B4) MY21.
3) V90 D4(B4) MY21.
4) V90 T6 Recharge MY21.
Samtliga utsrustningsnivå "Inscription".

Allra roligast var V60 T6 Recharge att köra, som en sportbil. Gillade minst XC60 D4 (för hög för min smak bl.a.). Tyckte V90 D4 var väldigt fin också men jag ville ha en laddhybrid helst. Min Volvohandlare hade inte en V90 T6 Recharge hemma i "butiken" för provkörning men de gjorde sig besväret att åka 6 mil och hämta en demobil som jag fick provköra. Bingo, en sån bestämde jag mig för. Beställde en ny V90 T6 Recharge MY21 late Inscription med lite extra utrustningspaket. Den skulle levereras i god tid innan sommaren -21. Men så kom Pandemin och det blev leveransförseningar (6 gånger sköts leveransdatum upp, men efter 6 månader levererades bilen 21 aug. -21, dock en MY22 early med Google infotainment (som är sisådär tycker jag, hade helst velat ha Sensus infotainment).
V60 är väl enbart kombi varianten av S60 right? Som skulle nog kunna räknas som Volvos sportbil.
Sedan finns det otroligt många XC60s i Sverige. Ligger otroligt många hos dom olika bilhandlarna jag har varit hos, det är en bra bil för relativt bra pris (hittade för 270k) men känns väldigt onödigt för någon som mig som enbart ska ha för pendling och lite användning utöver det.

Sitter några väldigt vackra V90 T8s vid min lokala Volvo handlare vilket lockar väldigt mycket men känns lite lurigt då dom är verkligen helt utrustade vilket drar upp prislappen väldigt mycket.

T6an verkar vara en sweetspot för oss som inte är så stora fans av högre hastigheter men sedan är det cifka 40-50 imellan t6 och T8. Det är en diskussion för framtiden dock (för mig alltså).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]