Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SR02
#1524998
Keiser skrev:
bem skrev:Jag betvivlar inte VIBs rostresultat på sin V90 långtestbil. Men om alla V90 skulle rosta så borde vi väl läsa mer om rostproblem på V90 och alla andra SPA-plattformsbilar här på forumet?
Men Volvos bilar med SPA-plattform har jag aldrig läst de fått mer än medelmåttigt rostbetyg av rostexperter. Volvobilar var kända för att ha bra rostskydd förr, och det kan jag hålla med om med de Volvo jag haft från nya före den SPA-Volvo (V90) jag har nu. Den V90 jag har är för tidigt säga nåt om rosten på än efter 16 månaders körning.
Ja att dra sådana slutsatser utifrån enbart ViBs bil får ju stå för dem. Det är ju inte ovanliga bilar så det borde finnas många klagomål kring rost vid detta laget (XC90 började tillverkas 2015) om det skulle vara så illa. Personligen är ViB de enda jag hört klaga men det är ju upp till var och en att värdera.
Enligt min uppfattning så bör det finnas fler klagomål som lyfts upp då jag har märkt att dom som är nöjda med sina bilar inte riktigt lägger upp det/skriver om det ifall inte någon frågar.
Sen att enbart VIB har klagat och kritiserat är en helt annan femma då jag personligen aldrig läst på nån bloggsida tidigare så kan inte riktigt lita på VIB men jag tar i åtanke att dom kanske har rätt då jag har sett lite då o då på denna sida att V90s och dom nyare bilarna har lite rost problem
av SR02
#1525001
LViken skrev:SR02
Inte haft problem med partikelfiltret trots kortare körningar, 1-5 mil, några dagar i veckan oftast och en del längre sommaråkning. Tror mig höra att filtret renas någon enstaka gång, motorgången blir lite tyngre. Nu är jag ingen bilmekaniker och det finns andra som vet bättre. Men att en dieselmotor skulle klappa ihop av korta körningar hör jag inte i debatten. Beträffande partikelfiltret har jag hört om byte på riktiga långmilare men att verkstaden har även metoder att rena filtret.

Börja med ditt första intryck av bilen du ser på. En välvårdat bil, utvändigt inte vara ”kantstött” och invändigt ren i klädsel och fri från en massa repor. Det indikerar att tidigare ägare varit rädd om bilen och det är ju en bra början.

Att stressa vid bilköp är aldrig bra men vet hur det är! Lätt att fastna för en bil man tittat på och ser inte riktigt klart på främst nackdelar med just den bilen om den har några. Men, det kommer hela tiden nya bilar att se på. Kampanjer och att pruta är ju möjligheter att få justerat ner priset. Till sist brukar det vara så när man inte är proffs på bilar att när det känns bra i magen inför köpunderskriften så kommer man att vara nöjd med sitt bilköp.
Tänkte på det, enda jobbiga att dom flesta V90s som endå är dom 'billigaste' på marknaden inte ligger riktigt nära mig, t.ex. denna bil som ser relativt fin och simpel ut på online bilderna men jag har verkligen ingen koll ifall den har några gömda problem/repor/rost mm
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... /104443064
Det var nog den absolut billigaste jag hittade, har inte kikat mer än det
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /105946266
Denna verkade relativt snygg men sedan är det svårt att kunna se repor/stenskott på bilderna

Vill inte riktigt ha en 'fin' V90 med utrustning eller annat lull, mer en relativt simpel V90 som är bekväm och funkar fram och tillbaka tills jag senare vågar lägga mer pengar på en riktigt utrustad V90 eller en annan Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
#1525004
SR02,
Man kan väl säga att det är de rostskyddsexperter Vi Bilägare anlitar som dömt ut Vi Bilägares V90 MY17 vid flera tillfällen/undersökningar under VIBs långtidstest av deras V90 (jag tror de har kvar den ännu). Sen har tidningen skrivit kommentarer runt rostskyddsexperternas mening och undersökning av bilen.
I övrigt håller jag med din tankegång kring rost på V90. Eftersom V90 har av oberoende rostskyddsexperter medelmåttigt rostskydd (3 av 5 i en 5 gradig skala) får man ha förväntningar därefter. Bilen har inte 5-stjärnigt rostskydd. Men det betyder inte att en V90 skall behöva bli en rosthög ju längre tiden går. Mycket hänger på hur ägaren sköter om sin bil, om bilen rullat mycket på vägar i rostframkallande miljö (t.ex. vid kusterna med mer salthaltig miljö eller där det saltas flitigt på vägarna). Du kommer inte åt att inspektera överallt men det mesta på underredet ser man, innanför hjulhusens plastskydd ser du inte om det är rost såvida man inte tar bort plasten i hjulhusen. Man brukar se om en bil är välvårdad, det finns ofta många små som större tecken på när en bil inte har skötts om med omsorg. Sånt märker du säkert.
av SR02
#1525012
@bem,
Jo, det du sa kan stämma bra. På dom 2 jag skickade verkade det mest lite mer äldre typer av ägare vilket oftast är mer säkrare och tar hand om sina bilar än dom yngre förarna. Visst så borde man inte riktigt bedöma bilarnas skick på sådant viss men det brukar oftast vara sant. Sedan vart dom bodde/körde kan vara klurig och lär ta tid vilket självklart behövs när det gäller stora köp men det är förmodligen värt det. Tänker mer att ju mindre elektronik (iallafall på dom första MYs) så innebär det mindre risk att nåt går sönder och jag personligen gillar endå Basmodellen då den är väldigt bekväm, simpel att använda och inte för stor (som många brukar säga).

Sedan med rost problemen, logiskt tänkande så borde det inte riktigt bli ett sånt stort problem men man är fortfarande lite rädd om att få rostproblem, speciellt ifall man själv inte vet hur man kan identifiera rost som är på gång eller redan där. Ska ta ditt tips och kolla underredet ifall jag ser nån typ av rost, vet inte riktigt hur jag ska kunna få en blick på underredet då jag inte har tillgång till nån typ av lift mekanik men det blir roligt att improvisera.
Användarvisningsbild
av bem
#1525014
Av de två du länka till tycker jag persoligen den svarta verkar mest tilltalande.
Kan du inspektera bilen på plats så ta med ett liggunderlag och en ficklampa. Sen är det bara åla sig in på rygg och kolla det som går med hjälp av ficklampan och sunt förnuft. Många större bensinmackar har Gör det själv hallar med billyft, man kan ju åka förbi en sån och lyfta bilen för enklare inspektion av underredet.
Tänk på en sak med V90: den är stor och tung. En D3 har visserligen 150 hk men omkörningar får planeras noga för accelerationen lär inte vara lysande. Var medveten om det. Jag har har haft en D3 själv dock en V70 MY14. Den valde jag manuell växellåda på för att motorn inte var så stark, hade den bilen sen ny och körde 16000 mil med den. Automatlåda är helt klart bekvämast och enklast köra (har det på min nuvarande V90 Recharge MY22), men har du inget emot växla manuellt så blir utbudet i det prisområde du verkar röra dig i lite större. Såg t.ex. på Blocket en Norrlands V90 D3 Business Advanced manuell växellåda svart färg med drag osv sommar+vinterhjul nybesiktigad+nyservad som i så fall kan vara värt spana in som har gått strax under 10 tusen mil. Som exempel. Dock de flesta vill nog ha automatlåda numera, och bilen kan bli mer lättsåld när du en gång skall sälja den om den har automatlåda.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av SR02
#1525016
bem skrev: fre 30 dec 2022, 02:17 Av de två du länka till tycker jag persoligen den svarta verkar mest tilltalande.
Kan du inspektera bilen på plats så ta med ett liggunderlag och en ficklampa. Sen är det bara åla sig in på rygg och kolla det som går med hjälp av ficklampan och sunt förnuft. Många större bensinmackar har Gör det själv hallar med billyft, man kan ju åka förbi en sån och lyfta bilen för enklare inspektion av underredet.
Tänk på en sak med V90: den är stor och tung. En D3 har visserligen 150 hk men omkörningar får planeras noga för accelerationen lär inte vara lysande. Var medveten om det. Jag har har haft en D3 själv dock en V70 MY14. Den valde jag manuell växellåda på för att motorn inte var så stark, hade den bilen sen ny och körde 16000 mil med den. Automatlåda är helt klart bekvämast och enklast köra (har det på min nuvarande V90 Recharge MY22), men har du inget emot växla manuellt så blir utbudet i det prisområde du verkar röra dig i lite större. Såg t.ex. på Blocket en Norrlands V90 D3 Business Advanced manuell växellåda svart färg med drag osv sommar+vinterhjul nybesiktigad+nyservad som i så fall kan vara värt spana in som har gått strax under 10 tusen mil. Som exempel. Dock de flesta vill nog ha automatlåda numera, och bilen kan bli mer lättsåld när du en gång skall sålja den om den har automatlåda.
Kan hålla med om att den svarta såg bättre ut, ska försöka hitta nån mack där man kan kolla läget på bilen.
Har dessvärre automat kort då jag tog körkortet 2019-2020 när corona var som värst (manuella uppkörningar hade cirka 9 månader kötid medan automat hade 3-4). Sedan att dom säljs lättare verkar sant då jag ser många manuella som bara står där o plockar damm. Tack dock för tipset då jag själv inte ens såg den.
Sedan att köra om vet jag inte riktigt då jag känner inget motiv till att köra snabbare (om inte då människan framför ligger runt 60 på en 80-100 väg) annars tar jag det relativt lugnt. Kan vara bra att ha i åtanke att 150 hästar inte riktigt är Wow snabbt.

Har en fråga, såg din bil på profilbilden och den såg faktiskt väldigt snygg ut, men hur är hybriden för dig? Har tänkt på att kanske senare i framtiden lägga mer stålar på en Volvo hybrid då det kanske är nyttjande i detta land att ha en miljöbil som endå är relativt effektiv (Antar att du får ganska långa sträckor på batteriet).
Användarvisningsbild
av bem
#1525032
SR02 skrev: fre 30 dec 2022, 02:50 ...
Har en fråga, såg din bil på profilbilden och den såg faktiskt väldigt snygg ut, men hur är hybriden för dig? Har tänkt på att kanske senare i framtiden lägga mer stålar på en Volvo hybrid då det kanske är nyttjande i detta land att ha en miljöbil som endå är relativt effektiv (Antar att du får ganska långa sträckor på batteriet).
Volvo laddhybrid funkar bra tycker jag. Beror hur ditt körmönster ser ut men hemmavid med en aktionsradie på ett par mil är det alltid körning på el som gäller för mig, Körläget Pure som det kallas i Volvo laddhybrider (Recharge, Plug-in hybrid). Min V90 Recharge MY22 early har det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh och 87 hk elmotor (samt 253 hk bensinmotor, en T6, totalt 340 hk). Har kommit som längst 49 km på el på sommaren i låg fart (80 km/h och lägre). Frågan är om man kommer klara att ha en bil med sämre acceleration i framtiden än min nuvarande... när man fått smak på hästkrafter så blir bilkörningen rätt kul, omkörningar går i ett nafs. :-)
Är egentligen bara omkörningar jag använder hästkrafterna bilen har. Annars är det mycket lugn körning mest på el och de vägar som finns häromkring jag bor har max 80 km/h så perfekt åka på el då (drar hyfsat lite med el i den farten).
3 veckor efter jag hämtat ut bilen meddela Volvo att nästa årsmodell (MY22 late) skulle få nytt större batteri på 18,8 kWh, 145 hk (107 kw) elmotor och även enpedalkörning. Det ger rejält längre räckvidd, så om du nån gång i framtiden vill ha en V90 Plug-in hybrid (laddhybrid) skulle jag rekommendera en MY22 late (eller nyare) som då har 107 kW (145 hk) elmotor med 18,8 kWh hybridbatteri. Man kommer mycket längre på el med en sån än den jag har (MY22 early).
Sen kanske du vet att Volvo kommer succesivt sluta tillverka bilar med förbränningsmotor och det inkluderar även laddhybrider eftersom de har bensinmotor också. År 2030 skall alla bilar Volvo Cars tillverkar vara rena elbilar. Men Volvo laddhybrider kommer rulla på våra vägar länge än. Medellivslängden på en bil är ganska många år (var väl ungefär 14 år sist jag kolla). Men man skall vara medveten att det som går på el, helt eller delvis, får kortare räckvidd på el ju kallare det är, och med tiden får batteriet sämre kapacitet av ålder, bruk, laddningscykler osv. Men att köra på el är underbart, nästan ljudlöst och gasen reagerar på ett annat sätt med en elmotor än en förbränningsmotor, ingen växling, bara susa fram tyst och behagligt. Jämför jag min V90 Recharge MY22 early med min förra bil V70 D3 MY14 är det som natt och dag vad gäller körkänsla och att köra mjukt och tyst, speciellt med el men även med förbränningsmotorn på min V90 med T6 bensinmotor och 8-stegade automatlådan är det avsevärd skillnad mot den V70 jag hade med manuell växellåda. Vill man ha en sportigare känsla men fortfarande en Volvo kombi laddhybrid är V60 T6 Plug-in hybrid (Recharge) MY22 late eller senare att rekommendera skulle jag säga. Jag har kört sådan MY21 lite (som visserligen har det mindre hybridatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 87 hk) men den var riktigt skoj att köra, kändes som en sportbil.
Finns en motorintresserad norsk kille som provkör allsköns bilar, bl.a. många nyare Volvo laddhybrider, han har kollat hur långt man kommer på el med både V60 laddhybrid och V90 laddhybrid båda MY22 late T6 med stora hybridbatteriet (tre lager med batterier) 18,8 kWh (14,9 kWh användbart), imponerande långt kom han:
https://www.youtube.com/watch?v=ox_U6zeg-7g

Ett test till han gjorde men V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=BgVDy8nsVhQ

Han hämtar V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=A9l6oYxWoSg&t=672s

Han lämnar tillbaka V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=JYuaD5vvWJs

Nedan lite bilder på min V90 T6 Recharge MY22 early. Den har utrustningsnivå "Inscription" med halvautomatisk dragkrok fabriksmonterad, utrustningspaketen Klimatpaket, Loungepaket, Ljuspaket, har även bränslevärmare, HUD (head up display), mörkt tonade rutor bak och lastrumsmatta bak, lastgaller bak och stänklappar fram+bak. Färg: Pebble Grey Metallic 727 (sandfärgad metallic). Fälgar: 19 tum 10-spoke Black Diamond Cut sommarhjul, 18 tum 5-spoke Black Diamond Cut vinterhjul. Den Volvo som har mest utrusning av alla Volvo jag haft genom tiderna.
Bild 1: bilen kommer från Torlandafabriken till återförsäljaren med vit skyddsplast på.
Bild 2: jag har hämtat bilen hos återförsäljaren.
Bild 3: jag har parkerat bilen första gången på garageuppfarten, den har ännu inte gått 1 mil.
Bild 4: förarplatsen på min V90 Recharge när bilen är splitterny.
Bild 5: profilbild på min V90 T6 Recharge med sommarhjulen på.
Bild 6: profilbild vid en herrgård med min "herrgårdsvagn" hösten -22, med vinterhjulen på.
Bilagor
01_Min bil_nybyggd_V90_Recharge_MY22_2021-07-15.JPG
01_Min bil_nybyggd_V90_Recharge_MY22_2021-07-15.JPG (3.54 MiB) Visad 334 gånger
02_Hämtar_hos_Volvoåterförsäljaren_21aug2021_V90-Recharge_MY22.JPG
02_Hämtar_hos_Volvoåterförsäljaren_21aug2021_V90-Recharge_MY22.JPG (1.92 MiB) Visad 334 gånger
03_Bilen_första_gången_på_garageuppfarten_21aug2021_V90-Recharge_MY22.jpg
03_Bilen_första_gången_på_garageuppfarten_21aug2021_V90-Recharge_MY22.jpg (6.04 MiB) Visad 334 gånger
04_Förarplats_bilen_ny_21aug2021_V90-Recharge_22.JPG
04_Förarplats_bilen_ny_21aug2021_V90-Recharge_22.JPG (1.81 MiB) Visad 334 gånger
05_Profilbild_2021-09-21_min_V90-Recharge_MY22.jpg
05_Profilbild_2021-09-21_min_V90-Recharge_MY22.jpg (3.42 MiB) Visad 334 gånger
06_Min_Volvo_herrgårdsvagn_V90-Recharge_MY22_med_vinterhjul_vid_herrgård_2022-10-14.jpg
06_Min_Volvo_herrgårdsvagn_V90-Recharge_MY22_med_vinterhjul_vid_herrgård_2022-10-14.jpg (5.3 MiB) Visad 334 gånger
av Keiser
#1525081
SR02 skrev:
Keiser skrev:
bem skrev:Jag betvivlar inte VIBs rostresultat på sin V90 långtestbil. Men om alla V90 skulle rosta så borde vi väl läsa mer om rostproblem på V90 och alla andra SPA-plattformsbilar här på forumet?
Men Volvos bilar med SPA-plattform har jag aldrig läst de fått mer än medelmåttigt rostbetyg av rostexperter. Volvobilar var kända för att ha bra rostskydd förr, och det kan jag hålla med om med de Volvo jag haft från nya före den SPA-Volvo (V90) jag har nu. Den V90 jag har är för tidigt säga nåt om rosten på än efter 16 månaders körning.
Ja att dra sådana slutsatser utifrån enbart ViBs bil får ju stå för dem. Det är ju inte ovanliga bilar så det borde finnas många klagomål kring rost vid detta laget (XC90 började tillverkas 2015) om det skulle vara så illa. Personligen är ViB de enda jag hört klaga men det är ju upp till var och en att värdera.
Enligt min uppfattning så bör det finnas fler klagomål som lyfts upp då jag har märkt att dom som är nöjda med sina bilar inte riktigt lägger upp det/skriver om det ifall inte någon frågar.
Sen att enbart VIB har klagat och kritiserat är en helt annan femma då jag personligen aldrig läst på nån bloggsida tidigare så kan inte riktigt lita på VIB men jag tar i åtanke att dom kanske har rätt då jag har sett lite då o då på denna sida att V90s och dom nyare bilarna har lite rost problem
Kan du länka till något fall där man haft rostproblem? Hade varit intressant att läsa.

Enligt min uppfattning så har ett märke problem med rosten så märks det väl på ett forum av detta slag, även om man är positiv till märket tenderar det att ändras snabbt då man får problem med rost. Är bilen av nyare årsmodell brukar det också bli diskussion/fråga kring ersättning/åtgärd från generalagenten/handlaren. Varit aktiv på ett annat stort bilforum under lång tid, där hade märket problem med rost på vissa modeller och det dök frekvent upp trådar kring detta (när modellerna var aktuella). Så är inte fallet här så inget jag skulle oroa mig för i dagsläget.

ViB dömde ut rostskyddet via sin expert (också en diskussion mellan de och volvo kring ämnet där de var oense), slump att just deras bil sen har de mesta dokumenterade problemen?
Användarvisningsbild
av bem
#1525090
Keiser,
Om alla SPA-bilar såsom V90 skulle ha så grava rostproblem som Vi bilägares V90 MY17 så skulle det nog vara ett och annat inlägg här på forumet tror jag, med i alla fall klagomål, och stå mycket mer i motorpressen om rostproblemen i så fall. Vi bilägares V90 ser ju för hemsk ut i underredet på vissa punkter med rosten, riktig gravrost. Man kan alltid diskutera hur och var bilen körts, men vi får väl kanske konstatera att Vi Bilägares V90 är en rosthög i underredet på vissa punkter och det var väl på andra ställen också om jag minns rätt. Tror jag har kvar de nr av VIB där det står om deras V90 och bilderna som visas.
Jag tror knappast nån vill skylta här på forumet med sin Volvo om den har rost, så det är nog inte helt lätt få reda på om rostproblemen är mer spridda egentligen. SPA-bil som V90 som väl kom som MY17 har inte så många år på nacken än heller.
Om rostskyddsexperterna bedömer att Volvos SPA-bilar har medelmåttigt rostskydd tycker jag väl inte det är nåt att argumentera mot. De är ju experter trots allt. Viss rost kan man nog få räkna med på en bil med den nivån på rostskyddet. Inget konstigt.
Jag har ingen länk till nåt fall med rost här på forumet men det betyder inte att det kan finnas (men jag tvivlar).
Jag påstår inte att bilar på SPA-plattformen är rostbenägna om nån tror det, men experterna har gett dem betyget medelmåttigt rostskydd, rimligen på väl underbyggda grunder och erfarenhet. Så det finns anledning se upp anser jag med bil som har medelmåttigt rostskydd i ett klimat som vårt med salt på vägarna osv. Man kan tyvärr inte utgå längre från att Volvo har bra rostskydd, som förr, på sina bilar. Rostskyddsexperterna ger högre betyg på förra generation Volvobilar t.ex. V70, det har jag läst (var väl i Vi Bilägare men så gamla nr. har jag inte kvar där jag kan belägga detta, jag tar det ur minnet).
Hoppas nån som har rostskyddsproblem träder fram här på forumet. Men tror du det kommer ske om det är rost på en forummedlems SPA-bil? Och många kanske åker omkring med SPA-bil ovetande att den rostar i underredet?
Jag bryr mig inte så mycket för jag kommer inte ha min SPA-bil så länge att ev. rost blir mitt bekymmer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]