SR02 skrev: ↑fre 30 dec 2022, 02:50
...
Har en fråga, såg din bil på profilbilden och den såg faktiskt väldigt snygg ut, men hur är hybriden för dig? Har tänkt på att kanske senare i framtiden lägga mer stålar på en Volvo hybrid då det kanske är nyttjande i detta land att ha en miljöbil som endå är relativt effektiv (Antar att du får ganska långa sträckor på batteriet).
Volvo laddhybrid funkar bra tycker jag. Beror hur ditt körmönster ser ut men hemmavid med en aktionsradie på ett par mil är det alltid körning på el som gäller för mig, Körläget Pure som det kallas i Volvo laddhybrider (Recharge, Plug-in hybrid). Min V90 Recharge MY22 early har det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh och 87 hk elmotor (samt 253 hk bensinmotor, en T6, totalt 340 hk). Har kommit som längst 49 km på el på sommaren i låg fart (80 km/h och lägre). Frågan är om man kommer klara att ha en bil med sämre acceleration i framtiden än min nuvarande... när man fått smak på hästkrafter så blir bilkörningen rätt kul, omkörningar går i ett nafs.
Är egentligen bara omkörningar jag använder hästkrafterna bilen har. Annars är det mycket lugn körning mest på el och de vägar som finns häromkring jag bor har max 80 km/h så perfekt åka på el då (drar hyfsat lite med el i den farten).
3 veckor efter jag hämtat ut bilen meddela Volvo att nästa årsmodell (MY22 late) skulle få nytt större batteri på 18,8 kWh, 145 hk (107 kw) elmotor och även enpedalkörning. Det ger rejält längre räckvidd, så om du nån gång i framtiden vill ha en V90 Plug-in hybrid (laddhybrid) skulle jag rekommendera en MY22 late (eller nyare) som då har 107 kW (145 hk) elmotor med 18,8 kWh hybridbatteri. Man kommer mycket längre på el med en sån än den jag har (MY22 early).
Sen kanske du vet att Volvo kommer succesivt sluta tillverka bilar med förbränningsmotor och det inkluderar även laddhybrider eftersom de har bensinmotor också. År 2030 skall alla bilar Volvo Cars tillverkar vara rena elbilar. Men Volvo laddhybrider kommer rulla på våra vägar länge än. Medellivslängden på en bil är ganska många år (var väl ungefär 14 år sist jag kolla). Men man skall vara medveten att det som går på el, helt eller delvis, får kortare räckvidd på el ju kallare det är, och med tiden får batteriet sämre kapacitet av ålder, bruk, laddningscykler osv. Men att köra på el är underbart, nästan ljudlöst och gasen reagerar på ett annat sätt med en elmotor än en förbränningsmotor, ingen växling, bara susa fram tyst och behagligt. Jämför jag min V90 Recharge MY22 early med min förra bil V70 D3 MY14 är det som natt och dag vad gäller körkänsla och att köra mjukt och tyst, speciellt med el men även med förbränningsmotorn på min V90 med T6 bensinmotor och 8-stegade automatlådan är det avsevärd skillnad mot den V70 jag hade med manuell växellåda. Vill man ha en sportigare känsla men fortfarande en Volvo kombi laddhybrid är V60 T6 Plug-in hybrid (Recharge) MY22 late eller senare att rekommendera skulle jag säga. Jag har kört sådan MY21 lite (som visserligen har det mindre hybridatteriet på 11,6 kWh och elmotor på 87 hk) men den var riktigt skoj att köra, kändes som en sportbil.
Finns en motorintresserad norsk kille som provkör allsköns bilar, bl.a. många nyare Volvo laddhybrider, han har kollat hur långt man kommer på el med både V60 laddhybrid och V90 laddhybrid båda MY22 late T6 med stora hybridbatteriet (tre lager med batterier) 18,8 kWh (14,9 kWh användbart), imponerande långt kom han:
https://www.youtube.com/watch?v=ox_U6zeg-7g
Ett test till han gjorde men V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=BgVDy8nsVhQ
Han hämtar V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=A9l6oYxWoSg&t=672s
Han lämnar tillbaka V90 T6 Recharge MY22 late:
https://www.youtube.com/watch?v=JYuaD5vvWJs
Nedan lite bilder på min V90 T6 Recharge MY22 early. Den har utrustningsnivå "Inscription" med halvautomatisk dragkrok fabriksmonterad, utrustningspaketen Klimatpaket, Loungepaket, Ljuspaket, har även bränslevärmare, HUD (head up display), mörkt tonade rutor bak och lastrumsmatta bak, lastgaller bak och stänklappar fram+bak. Färg: Pebble Grey Metallic 727 (sandfärgad metallic). Fälgar: 19 tum 10-spoke Black Diamond Cut sommarhjul, 18 tum 5-spoke Black Diamond Cut vinterhjul. Den Volvo som har mest utrusning av alla Volvo jag haft genom tiderna.
Bild 1: bilen kommer från Torlandafabriken till återförsäljaren med vit skyddsplast på.
Bild 2: jag har hämtat bilen hos återförsäljaren.
Bild 3: jag har parkerat bilen första gången på garageuppfarten, den har ännu inte gått 1 mil.
Bild 4: förarplatsen på min V90 Recharge när bilen är splitterny.
Bild 5: profilbild på min V90 T6 Recharge med sommarhjulen på.
Bild 6: profilbild vid en herrgård med min "herrgårdsvagn" hösten -22, med vinterhjulen på.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.