- sön 25 dec 2022, 17:15
#1524463
Detta är skrivet från Vi Bilägare 3/5-2022-
Lacktjockleken på volvos bakvagnsdetaljer i stålplåt uppmäts till mindre än hälften jämfört med BMW:S (5-SERIEN G30) som har bäst rostskydd. Volvos enklare lösning haar orsakat omfattande rostangrepp på vår storkombi .
volvon köptes ny i november 2017 och har hittills rullat över 15400 mil på fem år. Redan efter förrsta året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan vilket nu (maj-2022) får stålet att spalta upp sig och innebär fula angrepp längs känsliga svetsskarvar där rosten angriper först. Även invändigt noteras gravrost om innebär att att rosten har börjat äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en bil som har ambitionen att tillhöra premiumklassen.
Rostangreppen innebär ingen trafikfara utan räknas som kosmetisk rost som påverkar andrahandsvärdet när bilen ska köpas eller säljas som begagnad. Som köpare av en beg v90 är det svårt att upptäcka rost som finns under bilen, inne i tröskellådor eller i andra hålrum och i begagnathallen gäller det att se upp. En ordentlig rostkontroll hos en verkstad eller ett rost skyddscenter, där bilen inspekteras undertill - helst med fiberoptik, är nödvändigt för att kunna avgöra bilens skick.
Bildtext. Vår långtestade V90, 2017, har tydliga rostproblem i delar av bakvagnen. Redan första året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan som nu eskalerat till gravrost viket får stålet att spalta upp sig. Trots normalt bruk på svenska vägar anser Volvo att Vi Bilägares testmiljö har varit mer korrosiv än normalt vilket förklarar rostangreppen - ett påstående Volvo senare tar tillbaka.
Att Volvo har försökt minimera produktionskostnaderna efter kinesiska Geelys uppköp 2010 blir tydligt och striden mellan ekonomer och ingenjörer har en tydlig segrare.
Vi Bilägare nr 1 2022
-För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström.
Att åtgärda bilens rostangrepp är inte aktuellt. Angreppen är alldeles för omfattande för att det ska löna sig att kosta på bilen en underredsbehandling.
- Möjligen kommer det att rosta lite långsammare genom att blästra och lacka underredet men vi kommer inte åt invändigt. Bästa lösningen är att byta de bakvagsdetaljer som rostat sönder vilket kommer att behövas inom 10 år om bilen fortsätter att rosta i den här takten.
Jag vågar inte lägga ut skärmdumpar på detta eftersom de kan bli raderade (jag gjorde det i ett annat bilforum också angående rost) Men skicka privat meddelade så kanske dt går att skicka över.
Lacktjockleken på volvos bakvagnsdetaljer i stålplåt uppmäts till mindre än hälften jämfört med BMW:S (5-SERIEN G30) som har bäst rostskydd. Volvos enklare lösning haar orsakat omfattande rostangrepp på vår storkombi .
volvon köptes ny i november 2017 och har hittills rullat över 15400 mil på fem år. Redan efter förrsta året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan vilket nu (maj-2022) får stålet att spalta upp sig och innebär fula angrepp längs känsliga svetsskarvar där rosten angriper först. Även invändigt noteras gravrost om innebär att att rosten har börjat äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en bil som har ambitionen att tillhöra premiumklassen.
Rostangreppen innebär ingen trafikfara utan räknas som kosmetisk rost som påverkar andrahandsvärdet när bilen ska köpas eller säljas som begagnad. Som köpare av en beg v90 är det svårt att upptäcka rost som finns under bilen, inne i tröskellådor eller i andra hålrum och i begagnathallen gäller det att se upp. En ordentlig rostkontroll hos en verkstad eller ett rost skyddscenter, där bilen inspekteras undertill - helst med fiberoptik, är nödvändigt för att kunna avgöra bilens skick.
Bildtext. Vår långtestade V90, 2017, har tydliga rostproblem i delar av bakvagnen. Redan första året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan som nu eskalerat till gravrost viket får stålet att spalta upp sig. Trots normalt bruk på svenska vägar anser Volvo att Vi Bilägares testmiljö har varit mer korrosiv än normalt vilket förklarar rostangreppen - ett påstående Volvo senare tar tillbaka.
Att Volvo har försökt minimera produktionskostnaderna efter kinesiska Geelys uppköp 2010 blir tydligt och striden mellan ekonomer och ingenjörer har en tydlig segrare.
Vi Bilägare nr 1 2022
-För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström.
Att åtgärda bilens rostangrepp är inte aktuellt. Angreppen är alldeles för omfattande för att det ska löna sig att kosta på bilen en underredsbehandling.
- Möjligen kommer det att rosta lite långsammare genom att blästra och lacka underredet men vi kommer inte åt invändigt. Bästa lösningen är att byta de bakvagsdetaljer som rostat sönder vilket kommer att behövas inom 10 år om bilen fortsätter att rosta i den här takten.
Jag vågar inte lägga ut skärmdumpar på detta eftersom de kan bli raderade (jag gjorde det i ett annat bilforum också angående rost) Men skicka privat meddelade så kanske dt går att skicka över.
Nuvarande bil
Volvo 940 Classic -98, lågmilare
Tidigare bilar
Volvo V70 2,5 FT - 09
Volvo 740 GL - 85
Volvo 760 GLE - 83
Volvo 360 GLT - 86
Volvo 940 Classic -98, lågmilare
Tidigare bilar
Volvo V70 2,5 FT - 09
Volvo 740 GL - 85
Volvo 760 GLE - 83
Volvo 360 GLT - 86