Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1524463
Detta är skrivet från Vi Bilägare 3/5-2022-
Lacktjockleken på volvos bakvagnsdetaljer i stålplåt uppmäts till mindre än hälften jämfört med BMW:S (5-SERIEN G30) som har bäst rostskydd. Volvos enklare lösning haar orsakat omfattande rostangrepp på vår storkombi .

volvon köptes ny i november 2017 och har hittills rullat över 15400 mil på fem år. Redan efter förrsta året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan vilket nu (maj-2022) får stålet att spalta upp sig och innebär fula angrepp längs känsliga svetsskarvar där rosten angriper först. Även invändigt noteras gravrost om innebär att att rosten har börjat äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en bil som har ambitionen att tillhöra premiumklassen.

Rostangreppen innebär ingen trafikfara utan räknas som kosmetisk rost som påverkar andrahandsvärdet när bilen ska köpas eller säljas som begagnad. Som köpare av en beg v90 är det svårt att upptäcka rost som finns under bilen, inne i tröskellådor eller i andra hålrum och i begagnathallen gäller det att se upp. En ordentlig rostkontroll hos en verkstad eller ett rost skyddscenter, där bilen inspekteras undertill - helst med fiberoptik, är nödvändigt för att kunna avgöra bilens skick.

Bildtext. Vår långtestade V90, 2017, har tydliga rostproblem i delar av bakvagnen. Redan första året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan som nu eskalerat till gravrost viket får stålet att spalta upp sig. Trots normalt bruk på svenska vägar anser Volvo att Vi Bilägares testmiljö har varit mer korrosiv än normalt vilket förklarar rostangreppen - ett påstående Volvo senare tar tillbaka.

Att Volvo har försökt minimera produktionskostnaderna efter kinesiska Geelys uppköp 2010 blir tydligt och striden mellan ekonomer och ingenjörer har en tydlig segrare.

Vi Bilägare nr 1 2022
-För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström.
Att åtgärda bilens rostangrepp är inte aktuellt. Angreppen är alldeles för omfattande för att det ska löna sig att kosta på bilen en underredsbehandling.
- Möjligen kommer det att rosta lite långsammare genom att blästra och lacka underredet men vi kommer inte åt invändigt. Bästa lösningen är att byta de bakvagsdetaljer som rostat sönder vilket kommer att behövas inom 10 år om bilen fortsätter att rosta i den här takten.

Jag vågar inte lägga ut skärmdumpar på detta eftersom de kan bli raderade (jag gjorde det i ett annat bilforum också angående rost) Men skicka privat meddelade så kanske dt går att skicka över.
Användarvisningsbild
av bem
#1524466
Jag betvivlar inte VIBs rostresultat på sin V90 långtestbil. Men om alla V90 skulle rosta så borde vi väl läsa mer om rostproblem på V90 och alla andra SPA-plattformsbilar här på forumet?
Men Volvos bilar med SPA-plattform har jag aldrig läst de fått mer än medelmåttigt rostbetyg av rostexperter. Volvobilar var kända för att ha bra rostskydd förr, och det kan jag hålla med om med de Volvo jag haft från nya före den SPA-Volvo (V90) jag har nu. Den V90 jag har är för tidigt säga nåt om rosten på än efter 16 månaders körning.
av LViken
#1524484
Lite erfarenhet hos en med V90 m17 till dig, SR02
Har en V90 m17 D3 framhjulsdriven, 6 vxl autolåda, stora instrumentklustret, den fanns ett litet att välja till den årsmodellen. Den fyrhjulsdrivna varianten hade 8 vxl autolåda. Haft bilen sedan den var ny. De småfel som fanns som ny åtgärdades på garantin. Nu efter snart 6 år har bilen dock gått endast 6400 mil. Mot lite högre milantal som du tittar efter. V90 m17 hade en grundmodell som man fick bygga på med olika utrustning. Både enskild utrustning och paket. Det behöver du kolla på varje tänkt objekt så du är klar över innehållet.

Är generellt väldigt nöjd med bilen. Tycker man åker väldigt avslappnat och bra i bilen. Nu är jag pensionär och har i min körning inget behov av hård acceleration, har dock det dynamiska körläget via rullen om det behövs. Har inte haft några problem förutom en dyr internetdel som gick på goodwill. Ser inga problem med lacken som bara tvättas och har stänkskydd. Tar bort flygrosten i dörrvrår och huvkant. Inte haft problem med diesel, få mil per år och kortare körningar men stödladdar batterierna via motorrummet någon gång i månaden vintertid.
Upplever en nackdel och det är bullrigheten på asfalt. Har med däcken att göra och kör på grov asfalt med 17 tums hjul.
av SR02
#1524492
bem

Du verkar endå ha en trevlig upplevelse med V90n, sedan så är den relativt ny men fortfarande positivt att du inte behövt åtgärda något. Dom bilarna jag har sett har inte dom där ”coola” lull grejerna som din bil verkar ha, utan dom är snarare basmodeller men dom kommer med pilot assist och sensorer iallafall.

Har inte hört talas om Volvia men ska kolla upp det ikväll innan jag lägger mig
av SR02
#1524493
Volvoold

Skulle du kunna testa skicka sånt pm? Ska försöka hitta artikeln medans jag skriver detta.

Har aldrig riktigt tänkt mig att Volvos skulle ha rostproblem, sedan så vet jag inte riktigt hur eller vart man borde kolla det stod att de var invändigt?
av SR02
#1524494
LViken

Korta körningar? Har du stött på några problem med partikelfiltret? Har läst att korta körningar inte är så bra för bilen och att det kan skada motorn/bilen allvarligt om man inte kör längre resor lite då o då.

Bullrigheten samt acceleration lär inte vara något problem då jag är inte särskilt kräsen om ljud eller kör riktigt snabbt/göra snabba accelerationer.
Bilen lär användas som pendlingsbil till en stor del så skulle vilja ha en relativt ”pålitlig/reliable” bil som inte kommer att få stora problem/kostnader.

Mina vänner bad mig kolla upp V90s under mellandagarna då vissa oftast ger ut mellandagsrea vilket kan vara bra att utnyttja med tanke på att det är om några dar.

Sedan så vet jag inte riktigt ifall jag skulle våga stressa med bilköp nästkommande vecka då jag knappt vet vad jag borde kolla upp på bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1524497
SR02 skrev: mån 26 dec 2022, 01:11 bem

Du verkar endå ha en trevlig upplevelse med V90n, sedan så är den relativt ny men fortfarande positivt att du inte behövt åtgärda något. Dom bilarna jag har sett har inte dom där ”coola” lull grejerna som din bil verkar ha, utan dom är snarare basmodeller men dom kommer med pilot assist och sensorer iallafall.

Har inte hört talas om Volvia men ska kolla upp det ikväll innan jag lägger mig
Absolut är jag i stort nöjd med min V90, i en V90 åker man som en "prinsessan på ärten". Mycket behaglig att åka i och köra. Den är stor och tung så lite klumpig blir den vid fickparkeringar och så, det är svårt lära sig hålla reda på bilens hörn i början. Bakåtsikten är dålig och än mer så om det är tonade bakrutor och bakruta. Det är mjukvaran i min V90 jag är mindre nöjd med (Google infotainment) men eftersom du kikar på V90 före MY22 early är det Sensus infotainment i dessa så du kommer säkerligen bli nöjd.
Du gör rätt tycker jag som kikar på basmodeller, ju mer utrustning bilen har (som i och för sig kan vara kul, användbart, säkrare osv) desto större risk något kan strula ju äldre bilen blir. Det är otroligt mycket elektronik i en modern bil.
Nu vet jag inte exakt vad utrustningsnivåerna på V90 hette i början men MY21-22 early hade:
Inscription Expression
Inscription
R-Design
Före dess var det nog många olika namn skulle jag tro.
Instegsmodeller kan ha namn som Kinetic,
Mellanmodell med olika paket som Momentum (med eller utan SE), Momentum Advanced (med eller utan SE),
Snäppet högre kan ha namn som Inscription
Högsta (sportigaste) nivån R-Design med eller utan Pro Edition.
Finns garanterat fler namn att hålla reda på.
En bra utgångspunkt är att kika i en "Volvobroschyr" på V90 från t.ex. 2017 när V90 introducerades i Sverige, för där har du mycket basic info (finns säkert broschyrer på andra årsmodeller).

Här V90 2017 svensk broschyr i PDF om du vill låta dig förföras av allt som står där:
https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 017-SE.pdf

V90 2019 svensk broschyr i PDF:
https://unifleet.se/wp-content/uploads/ ... 0_SEsv.pdf

Det är väl mellan MY2017- MY2019 du kikar på antar jag.

Det finns instruktionsböcker till alla årsmodeller på V90 (och alla andra Volvomodeller) på Volvo Cars hemsida, för V90 här (välj V90 sen årsmodell):
https://www.volvocars.com/se/support

Notera att 2017, 2018 har en årsmodell, därefter är det Early och late för samma årsmodell där Late släpps lite senare under året med lite förbättringar eller "facelift" och ev. annan utrustning.

Kika absolut på Volvia, jag har haft Volvia sen 1979... alltid funka perfekt med det lilla jag haft med dem att göra.
Om du gör din hemläxa och listar de funktioner du verkligen skulle vilja ha på en V90 så gå sen på utrustningslistan bilen beskrivs med av säljaren. Fråga vad utrustningsnivån heter om det inte framgår och vad som ingår i utrustningsnivån och de ev. "paket" som bilen därutöver kan vara utrustad med som t.ex. Klimatpaket (rattvärme bl.a.), Ljuspaket (lite bättre ljus, LED ljus kan det vara med kurvljus och automatiskt helljus t.ex.), Teknikpaket (kan vara saker som parkeringskamera, navigation, Smartphone Integration, bakre och främre parkeringssensor och bättre ljudsystem än instegssystemet). Personligen skulle jag vara noga med att låskistorna är bytta i alla 4 dörrar annars kan du få problem med att öppna dörrarna på vintern, det är ett känt problem som skall vara åtgärdat på antingen Garanti eller Volvos Goodwill. Be om nåt dokument där det framgår att alla låskistorna i dörrarna bytts så du vet att det verkligen är utfört. Sen rosten... ja det kan förekomma rost på lite nyare Volvo, V90 t.ex., men kollar du noga så ser du ju om det verkar vara fara å färde. Norrlandskörd är väl mindre risk för rost på eftersom de saltar vägarna i norr mindre än i söder. Du kan ju låta hissa upp bilen på bil-lyft och kolla själv med en ficklampa att det inte är en "rosthög" i underredet. Ytrost är ingen fara.
Provkör ordentligt, i även lite högre hastigheter, så du känner/hör ev. vibrationer eller vinande ljud som är ganska vanligt förekommande på SPA-plattform som V90 har. Hade vinande ljud i min men sänkte däcktrycket fram från Eco-tryck 270 kPa till 240 kPa (2,7 Bar till 2,4 Bar) så försvann det. Det kan vara en fördel om bilen har 18 tum hjul både sommarhjul och vinterhjul (men snyggare kanske med 19 tum åtminstone på sommarhjulen) för det är billigare med 18 tum däck än 19 tum när det blir dags för däckbyte. Men 19 tum hjul fyller ut hjulhusen mer och gör bilen lite snyggare (enl. många inkl. mig själv). Brukar vara 18 tum hjul på instegsmodellen.

Lycka till i jakten på en V90 (eller V60) om det är det du helst vill ha.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av LViken
#1524515
SR02
Inte haft problem med partikelfiltret trots kortare körningar, 1-5 mil, några dagar i veckan oftast och en del längre sommaråkning. Tror mig höra att filtret renas någon enstaka gång, motorgången blir lite tyngre. Nu är jag ingen bilmekaniker och det finns andra som vet bättre. Men att en dieselmotor skulle klappa ihop av korta körningar hör jag inte i debatten. Beträffande partikelfiltret har jag hört om byte på riktiga långmilare men att verkstaden har även metoder att rena filtret.

Börja med ditt första intryck av bilen du ser på. En välvårdat bil, utvändigt inte vara ”kantstött” och invändigt ren i klädsel och fri från en massa repor. Det indikerar att tidigare ägare varit rädd om bilen och det är ju en bra början.

Att stressa vid bilköp är aldrig bra men vet hur det är! Lätt att fastna för en bil man tittat på och ser inte riktigt klart på främst nackdelar med just den bilen om den har några. Men, det kommer hela tiden nya bilar att se på. Kampanjer och att pruta är ju möjligheter att få justerat ner priset. Till sist brukar det vara så när man inte är proffs på bilar att när det känns bra i magen inför köpunderskriften så kommer man att vara nöjd med sitt bilköp.
av Keiser
#1524541
bem skrev:Jag betvivlar inte VIBs rostresultat på sin V90 långtestbil. Men om alla V90 skulle rosta så borde vi väl läsa mer om rostproblem på V90 och alla andra SPA-plattformsbilar här på forumet?
Men Volvos bilar med SPA-plattform har jag aldrig läst de fått mer än medelmåttigt rostbetyg av rostexperter. Volvobilar var kända för att ha bra rostskydd förr, och det kan jag hålla med om med de Volvo jag haft från nya före den SPA-Volvo (V90) jag har nu. Den V90 jag har är för tidigt säga nåt om rosten på än efter 16 månaders körning.
Ja att dra sådana slutsatser utifrån enbart ViBs bil får ju stå för dem. Det är ju inte ovanliga bilar så det borde finnas många klagomål kring rost vid detta laget (XC90 började tillverkas 2015) om det skulle vara så illa. Personligen är ViB de enda jag hört klaga men det är ju upp till var och en att värdera.
av Volvoold
#1524599
SR02 skrev:Volvoold

Skulle du kunna testa skicka sånt pm?
Det är skickat. 😊
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]