Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1525120
sewen skrev: fre 30 dec 2022, 13:43 Också fått ett svar på vad som skiljer basservice vs underhållservice: ” Det är två olika servicetyper som är olika omfattande. Underhållsservice är den mest omfattande med fler slitage-, säkerhets- samt funktionalitetskontroller.
Tolkar det som att byte av olja, filter osv är densamma men man gör färre kontroller för att se om det är nåt utöver det som måste åtgärdas.
Bilia skriver vidare: ” Enligt Volvo serviceplan ska dessa två servicetyper alterneras. ” så antar att det är som det ska.
Nej, det stämmer inte. Som jag sa, begär ut ett serviceprotokoll från Volvo, inte från din volvoverkstad. Såhär ser det ut till min XC60, från Volvo själva https://www.filemail.com/d/xurobxooqwpbymc

Som du ser så ska 17301 och 17302 service göras varje år, förutsatt att man kört över 1500 mil under året. Resten är intervall tillägg, det ska alltså inte göras varje år. Det ska göras vid specifika miltal och år. Detta ska ju givetvis räknas med i ett serviceavtal, då det är Volvos servicerekommendationer.

Så basservice och underhållservice ska göras varje år, om du kör över 1500 mil per år. Ligger du under 1500 mil, då behöver du bara göra 17301 anpassad basservice. 17301 anpassad basservice kan du dock bara göra ett år, aldrig två år i rad.
Användarvisningsbild
av sewen
#1525126
@Lobocut, Vad är det som inte stämmer menar du? Kan inte öppna din fil så lite svårt att hänga med. Vad står 17301 respektive 17302 för?
Hur som, jag kör (eller har iaf sagt att jag kör) 1000-1500 mil / år. När jag köpte bilen var den strax under tre år och hade gått 3500mil alltså ännu mindre mil / år.
av Lobocut
#1525128
Du måste ha exel eller open office för att öppna det. Open office är gratis. Det är koder för service.

Då har ju bilen inte gått så långt, och om det då är samma som på min, att luftfilter och bränslefilter inte ska bytas först vid 6000mil. Då hade mekanikern rätt, som sa att det inte skulle bytas.

Du måste sätta dig inte i vad det är för service till just din bil.
Användarvisningsbild
av sewen
#1525157
@Lobocut, Kan det va så att du blandar ihop mig med nån annan i tråden? Tycker jag är rätt insatt i vad det är för service till just min bil. Se mitt citat nedan:
sewen skrev:Skulle bli minst sagt irriterad om de inte bytte oljefilter och kupéfilter då det ska göras varje år. Tändstift och luftfilter är ju 6000 mil på så det blir väl bara en gång på 3 år
Fö kan man få en bra bild av serviceintervall genom att gå in på tex https://www.car.info/. Själv har jag gjort både det och mailat volvo.
Sen menar jag att det inte alls är nödvändigt om man har serviceavtal med en volvoverkstad. Dom har koll på vad som är nödvändigt att göra och när det ska göras. Det är bara för egen skull om man precis som kajalfred är orolig för att nåt har blivit fel. Detta gäller nödvändig service. Sen kan man ju (precis som jag skrev i början av tråden) addera allt möjligt för att ta hand om sin bil lite extra: byte av bromsvätska, spolning av låda, olja i haldex, nya torkarblad, polera, tätare intervall av bränslefilter, byta bromsbelägg mm mm
av Lobocut
#1525237
sewen skrev: lör 31 dec 2022, 09:56 @Lobocut, Kan det va så att du blandar ihop mig med nån annan i tråden? Tycker jag är rätt insatt i vad det är för service till just min bil. Se mitt citat nedan:
sewen skrev:Skulle bli minst sagt irriterad om de inte bytte oljefilter och kupéfilter då det ska göras varje år. Tändstift och luftfilter är ju 6000 mil på så det blir väl bara en gång på 3 år
Fö kan man få en bra bild av serviceintervall genom att gå in på tex https://www.car.info/. Själv har jag gjort både det och mailat volvo.
Sen menar jag att det inte alls är nödvändigt om man har serviceavtal med en volvoverkstad. Dom har koll på vad som är nödvändigt att göra och när det ska göras. Det är bara för egen skull om man precis som kajalfred är orolig för att nåt har blivit fel. Detta gäller nödvändig service. Sen kan man ju (precis som jag skrev i början av tråden) addera allt möjligt för att ta hand om sin bil lite extra: byte av bromsvätska, spolning av låda, olja i haldex, nya torkarblad, polera, tätare intervall av bränslefilter, byta bromsbelägg mm mm

Ja, jag blanda ihop dig med kajalfred. Ber om ursäkt för det.

Självklart är inte serviceavtal nödvändigt, men det är det smartaste man kan göra om man ändå ska serva bilen på en volvoverkstad. Detta eftersom man får minst 10% rabatt, och det är en fast kostnad upp till 3 år, som inte höjs när verkstäderna höjder sina priser.
av PierreLu
#1528805
Istället för att skapa en ny tråd fortsätter jag på denna.

Vi har en 2017 V90 D4 som vi fått offert på serviceavtal. Bilen har idag rullat 11500 mil, och beräknas närmsta 3 åren behöva göra 3 st servicear, varav den ena innehåller kamremsbyte.
Volvo har specat det till följande

Service 1
17002 - Volvo classicservice bas
17412 - Kamrem och hjälpaggregatrem byte

Service 2
17003 - Volvo classic underhåll
17433 - Bränslefilter byte
17435 - Luftfilter motor byte

Service 3
17002 - Volvo classicservice bas

För detta vill de ha 561 kr / månad. Totalkostnad 20 196 kr

Räknar jag på vad Classic service Bas och underhåll är det 2995 resp 3295 kr.
Total kostnad för dessa 3 servicar blir alltså 9285 kr + vad nu kamremsbyte kostar.
Bränslefilter och luftfilter kan jag byta själv, släng på 1000 kr för material.

Har sett kamremsbyte på allt från 7000 kr till 15 000 kr beroende på verkstad. Vad har folk för erfarenhet av priset hos Volvo Cars? Inbillar jag mig att det är "bäst" att byta på just volvo, eller bör vanliga typ mekonomen, autoexperten etc vara duktiga nog på dessa dussinbilar som V90 D4?

Med kalkylen känns volvo serviceavtal som ganska mycket dyrare. Men ja, det beror ju på vad kamremsbytet kostar... Och om de höjer priset på classic service såklart. Vet inte om de kan/får höja priset på serviceavtalen?
Användarvisningsbild
av sewen
#1528883
@PierreLu, Vad är det du undrar?
3000 för service känns för mig som ett rätt normalt pris. Speciellt med tanke på att det är hos Volvo vilket innebär originaldelar och ett visst värde med Volvo-stämpel i serviceboken när bilen ska säljas vidare.
Eller reagerar du på att de tar 11 000 för ett kamremsbyte?
av PierreLu
#1529549
sewen skrev:@PierreLu, Vad är det du undrar?
3000 för service känns för mig som ett rätt normalt pris. Speciellt med tanke på att det är hos Volvo vilket innebär originaldelar och ett visst värde med Volvo-stämpel i serviceboken när bilen ska säljas vidare.
Eller reagerar du på att de tar 11 000 för ett kamremsbyte?
Undrade nog mest on serviceavtal verkligen är så fördelaktigt som man kan tro ?
Rent matematiskt verkar det inte som det, men det finns kanske aspekter jag inte tänker på?
11 000 för kamrem låter mycket, men det kanske är praxis i dagens läge och något jag får lära mig acceptera.
Användarvisningsbild
av sewen
#1529567
Går absolut att hitta billigare service. Framförallt hos oauktoriserade verkstäder men även bortanför storstäderna. Men ska man få samma service och arbete på samma volvoanläggning kostar det minst 10-15% mer. Ingen stor skillnad med avtal alltså men lite billigare iaf. Men framförallt är det väl bekvämt att slippa betala allt på en gång utan bara bli kallad och åka dit när det är dags liksom.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]