Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1522237
Så, nu har jag (kanske gjort bort mig) och beställt en Foxwell NT710 felkodläsare.
Enligt uppgift skall den vara väldigt bra för specialfunktioner.
Det är samma som NT510 men i ny skepnad.
Fria uppdateringar påstås (får väl se då...). Ett bilmärke ingår (Volvo i mitt fall tänker jag ju då).
Du kan göra en drös saker, påstås det, för alla möjliga bilmärken men köper du ett märke får du fler specialfunktioner.
En modell kostar runt 60-80 USD verkar det som.
Max fem modeller kan ligga i apparaten samtidigt.
Pekskärm, android i botten och inbyggt batteri.

Jag har läst, läst, läst, skrivit och frågat, läst, klurat och.. ja, det är inte lätt men just Foxwell NT510 dyker upp på många håll för just Volvo, med flera. Och då 710 är modernare version så, tja.

Har en V90 D4 AWD och min första tanke är att det troligen blir batteribyte nu denna vinter varvid jag kommer, enligt uppgift, kunna nollställa BMS. Enligt prisförslag jag fått sparar jag in halva apparaten vid en nollställning. Om jag monterar batteriet själv dessutom.
Nästa steg, längre fram, blir bromsbyte bak.
Man skall kunna göra dryga 30-talet specialfunktioner, påstås det. I och med uppdateringar så kanske fler tillkommer?

Jag ber att få återkomma OM den kommer (fanns inte att få tag på i Sverige) och OM den fungerar som tänkt.
Om det blir ett positivt utfall kan jag bistå med hjälp att nollställa BMS med mera för den som önskar (kanske mot någon rimlig penning).

Som ni vet har det varit många trådar som poppat upp om vilken läsare som skall fungera och på vilket sätt och om det fungerar med mera, samtidigt som man kanske inte vill lägga hutlösa summor som hemmapulare. Men, tja. Vi får la se. Påstås levereras inom knappa veckan. Men... det är ju inte från Foxwells egen hemsida så... :wacky:

Edit: Updaterat rubriken för bättre tydlighet.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
#1522241
Blir intressant att se om Foxwell NT710 fungerar.

Jag köpte en iCarsoft CR Pro med samma tänkta arbetsområde till min XC90 D5 -17. Den kan läsa en hel del felkoder -- men den kan inte backa bromsarna. Jag var just ute och provade. Inga av servicefunktionerna fungerar på min bil (återställning av batteri, spridare, bromsar etc). Jag kontrollerade att jag har senaste versionen av alla mjukvaror innan jag gick ut.

Det börjar bli dags för nytt batteri för mig också. Jag kan naturligtvis strunta i att återställa BMS, men det lutar åt att Volvo får återställa den efter byte. Eller så blir det en till felkodsläsare -- men då vill jag vara rätt säker på att den fungerar...

När det gäller iCarsoft är informationen minst sagt bristfällig om vad som fungerar på vilka bilar. Jag skulle nog sträcka mig så långt att jag rekommenderar att ägare av nyare Volvo håller sig så långt borta som möjligt från iCarsofts produkter.
av Gelis
#1522610
Jag har varit i kontakt med Foxwell ang NT710 och om den fungerar till Volvos SPA plattform tex S/V90 och då också mot BMS reset och registrera nytt batteri. Svaret via mail är att NT710 klarar detta.
Jag har beställt en via Foxwells site så vi får se om det fungerar, tar väl några dagar innan den dyker upp

Jag har en Autel 810pro den tar allt på min s90 t6 AWD 2017, eller rättare sagt gjorde. Den fungerar nämligen inte till SPA plattformen utan abonnemang, så efter första året så vill Autel ha 6000 kr för ett år. Rent lurendrejeri då infon var att scannern skulle fungera även utan abonnemang på det som redan fanns i den. Vilket alltså inte var sant för just Volvo 2017 och upp.

Köpte mig då en Icarsoft Vol 3.0 då den var hyfsat billig och då skulle klara BMs:en, men jag är tveksam till funktionen då det blir kommunikationsfel när man har gjort sista steget och ska trycka på ok.
av Xanthopteryx
#1522676
Har i dag hämtat ut paketet.

Gjort såhär långt:
1. Öppnat paketet
2. Startat prylen
3. Loggat in på nätverk och konto
4. Valt mitt fria bilmärke (Volvo)
5. Uppdaterat den
6. Knappat lite i menyer
7. Satt på laddning

Medföljer:
* Riktigt trevlig väska
* OBD-kablage
* USB C-kablage

Laddas via OBD eller USB C.
Finns USB-port på den. För att föra över filer kanske? (inte testat än)

Känslan just nu:
* Riktigt trevlig väska
* Känns välbyggd
* Känns rapp i menyer
* Bra skärm (inomhus åtminstone - inte provat ute)
* Android i botten gör att de menyer som finns känns rätt straight forward för mig som Androidanvändare
* Registreringen av apparaten gick enkelt och godkändes (alltså mest troligt inte en fejkprodukt - köpte inte från deras egen hemsida på grund av tull, moms och joks)
* Verkar lätt att köpa till extra bilmärken (typ 60-80 USD beroende på bilmärke)

Ber att få återkomma när den kopplats upp mot bilen.

Då jag är lite halvnojig med säkerhet så kopplade jag upp den mot mitt gästnätverk som är isolerat mot övriga nätverk. Även om det nu inte pågår fuffens, vilket ju är omöjligt att veta men Foxwell känns ändå rätt seriöst, så behöver den ju ändå inte komma åt mitt nät så bättre vara på den säkra sidan. Ett tips bara till andra som köper liknande prylar.
av LJN
#1522680
Var köpte du den och totalpriset blev? Återkoppla gärna senare när du utfört något "servicejobb" med den:)
av Xanthopteryx
#1522681
Har nu testat lite saker såsom scanna moduler efter felkoder med mera. Knappat runt lite (så jäkla kallt så satt inte så länge - skulle egentligen göra andra saker vid bilen). Finns helt klart en del intressanta funktioner att peta på, och att läsa ur info. Bland annat fick man trevlig batteristatus som visar hur batteriet mår, laddstatus med mera.
Då jag inte tänkt göra massa egentligen så gjorde jag bara ett stickprov:
Lossade och anlade parkeringsbromsen (ej serviceläge alltså).
Tryckte.
Bromsen lossade.
Tryckte.
Bromsen ansattes.

Helt klart en positiv upplevelse såhär långt (förutom utetemperaturen...).

Köpte den här:
https://www.aliexpress.com/item/1005004737636813.html

Valde Tjeckien som varuhus (under "shipping, More options) då det är EU och inte ger obehagliga överraskningar i form av tull och moms utan priset som står är priset som gäller.
Det står att det ej är spårbart men paketet var spårbart. Gick med DHL in till Sverige gär Postnord tog över.
Leveranstid:
Beställde 6 december.
Ankom postutlämning 9 december.
20221210_105122.jpg
20221210_105122.jpg (379.39 KiB) Visad 3763 gånger
20221210_105231.jpg
20221210_105231.jpg (775.82 KiB) Visad 3763 gånger
20221210_105257.jpg
20221210_105257.jpg (1.75 MiB) Visad 3763 gånger
20221210_105413.jpg
20221210_105413.jpg (426.06 KiB) Visad 3763 gånger
av Xanthopteryx
#1522683
Kan passa på att tillägga:

Om någon annan också skaffar denna och använder så, använd gärna denna tråd till allt relaterat till NT710.
Tips, tricks, svagheter, starka sidor, erfarenheter, .... Så har vi en samlingstråd för alla andra att följa, i stället för att försöka söka igenom en drös olika inlägg för att lägga pusslet.

Jag fyller på allt eftersom jag gör mer saker med den.
av LJN
#1522684
Tack, fråga: "4. Valt mitt fria bilmärke (Volvo)" Kan/får man bara välja ett bilmärke? Eller kan enheten konfigureras med två bilplattformar samtidigt? Tex. Volvo och VAG?

EDIT: Såg nu att man får ladda ner mjukvara till en bil/fabrikat, övriga får man köpa till.

Hälsningar Lennart
Användarvisningsbild
av Derank
#1522688
som jag fattar det kostar varje exta bilmärke 80usd, lite värdelöst, men så verkar det vara. Jag har en älldre varint till min xc60 2016 och där ingår de mest vanliga förekomna bilmärken, men numera verkarr de ha gjort om konceptet, var själv på väg att beställa en NT710 tills jag såg att det kostade extra för varje bilmärke.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]