- ons 27 dec 2023, 12:41
#1565283
Så
Nu har jag bytt batteri.
Tror att det gick bra.
Lite meckigt är det allt, särskilt om du sätter i ett större batteri, som jag gjorde.
Kort beskrivning, V90 -18:
Ta loss sidopanelen där batteriet sitter.
Skruva loss klacken som håller batteriet i botten (7 mm har jag för mig?)
Sätt på stödström på batteripolerna fram - jag körde Ctek MXS10 som har "12V" ut (alltså ej laddning).
Skruva loss minuspolen.
Öppna luckan på klunsen på batteriet och skruva loss de båda pluskablarna.
Lilla luckan över batteripolen, loss (skruva ej av helt) pluspolen.
Vik klunsen åt sidan.
Ta bort remmen som håller batteriet.
Ta bort avluftningen.
Böka ut eländet.
Akta så inte kablagen kommer åt varandra, särskilt plus vill du hålla borta från annat. Underlättar att vara två personer, en som håller kablagen.
Böka ner nya batteriet - här var det verkligen bra med extra händer för att hålla undan kablage.
Kila ner det på plussidan först då klacken skall in under ett fäste.
Är det mindre batteriet igen så tillbaka med klacken i botten. Är det större, så spar klacken för eventuella framtida behov.
Det större, 95Ah original Volvo, passar som en smäck!
Tillbaka med pluspolen.
Tillbaka med pluskablarna.
I med avluftning.
På med minuspol.
Dra åt remmen.
I med datorn i OBDn, starta upp.
Jag tog här bort stödströmmen men går säkert lika bra med den.
Sitt i baksätet.
Dra på tändningen (håll ratten inne).
Knappa in på service i NT710, och batteri, och reset BMS.
Stäng och lås bilen och låt vara i 4-6 timmar (enligt vad som står i scannern).
Klart.
So far so good, och det verkar fungera som tänkt.
Återkommer om det är något som inte fungerar som det var tänkt.