Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thorssa
#1521247
Inväntar leverans på en V90 T6 i början av 2023 och förhoppningen är att kunna köra det mesta till vardags på el.

Har haft svårt att hitta några uppgifter från det verkliga livet på vad förbrukningen i kWh/mil ligger på i Pure-läget.

Släng gärna in vad ni ligger på i olika förhållanden, sommar/vinter, landsväg/motorväg etc!
Användarvisningsbild
av bem
#1521286
Bland de viktigare faktorerna som påverkar räckvidden i Pure körläge är nog omgivningens temperatur och hastighet. Volvo har ett diagram i handboken som visar det rätt tydligt här:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/rackvidd

Jag har en V90 T6 Recharge 2022 early som har det mindre batteriet med två batterilager 11,6 kWh, i MY22 late och MY23 har hybridbatteriet 3 batterilager och är på 18,8 kWh. Jag har som längst kört 49 km vid ca 20 grader och runt 80 km/h på platt torr landsväg med asfalt. På vintern mellan ca minus 10-20 har det varit ungefär halva sträckan jag kommit, med vinterdäck dubbat på, på platt landsväg asfalt. Skulle tro det blir ungefär samma med andra bilar som körs på lithium-Ion hybridbatteri som Volvo har i sina bilar som har eldrift (rena elbilar och laddhybrider).
Är väl sällan så värst kallt i vårt land numera annat än mer tillfälliga köldknäppar.
Det viktiga är att man vet om faktorerna som påverkar räckvidden och håller reda på de man själv kan påverka.
För egen del blir det jag kör så mjukt jag kan och så kör jag mest 80 km/h (för det är det på landsvägen som jag kör mest på). Eco-tryck i däck är ju lätt åka med. Klimatanläggningen går stänga av och nöja sig med stols- och rattvärme till viss gräns. Att ha laddningen klar tills man skall åka så batterier är varmare då än om bilen står kanske i timmar laddad och batteriet står och blir kallt kan nog ge en del km. Eller ha bilen i uppvärmt garage så bilen kan stå fulladdad i varmare temp, då får man längre räckvidd när man sen kör iväg, under kallare årstiden.
En tankeväckare läste jag i senaste Vi Bilägare nr. 15 den 15 November 2022 sid 24-25 där de visar sommar- resp. vinterförbrukning i kWh/100 km för juni-aug och dec-feb för två rena elbilar, ena förbruka 16,9 kWh/100 km under sommarmånaderna och 26,6 på vintermånaderna, +58% på vintermån. Den andra bilen hade för sommarmånaderna 16,1 och för vintermånaderna 30,6 kWh/100 km i snitt, +91% högre elförbrukning på vintermånaderna i snitt.
Slår man ihop dessa blir det +74% högre förbrukning under vintermånaderna.
Min egen erfarenhet under vinterkörning förra vintern med min V90 Recharge är att man får räkna med bortåt halverad körsträcka när kvicksilvret kryper ner mellan minus 10-20. Med min körstil och jag har värmen på i bilen för jag offrar inte hälsan för några km extra körning på el.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]