Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520841
Hej!

Jag är inne på att byta till Volvo igen, och då en V90 D4 alt D3 AWD (17-19) men läser om en del problem avseende låskistor, drivknutar, bakljus och tänker att är inte detta problem för tex låskistorna löst från V70 bilarnas tid.. Hade en V70 under några år som det var en hel del problem kring detta (uppenbarade sig efter 5-6 år och fick ingen garanti på detta). Kör en Skoda Octavia som bara gått på vanlig service sen 4 år tillbaka, men saknar komforten som Volvo ger på långfärd. Hur kollar man upp att ev. garantiåtgärder är gjorda på en 4-5 år gammal V90? Knallar in på Bilia och frågar på service disken? Sen skriver en del att stdstolarna i V90 är sämre än i V70 (ett av skälen att jag vill byta bil) Ska man satsa på stolarna med utfällbart benstöd (fanns de som tillval till icke inscription/R-design? ) de verkar sällsynta. Tack på förhand! Trevlig helg!
#1520845
Beakta ett tämligen mediokert rostskydd också. Följetong i Vi Bilägare.

Provkör NOGA om du bestämmer dig för en. Stolarna upplever jag som HÅRDA, skulle ej vilja sitta så hårt i TV-soffan nu till VM.
(Har provsuttit standardstol i V90, samt skinn i XC90) Nån ägare sade till Auto Motorsport i begguiden att han/hon upplevde träsmak efter 30 (!!!) mil.

Beakta också att bilen är tämligen känslig för grov (svensk) asfalt. Ändå provade jag på 17-tum för att ge bilen en chans. Säkert värre med 18 och uppåt. Jag hade ändå Michelin Primacy 4, som annars brukar göra bilen tyst.

Vinande balansaxlar har en hel del haft problem med, i vissa fall hjälpte inte flera byten. Osäker på vilka motorer som drabbats, men T4/T5 är iaf ett par, även D4. D3 är jag osäker på om det är annan motor i AWD. Annars har en här på forumet skrivit tidigare att D3 INTE har (vinande) balansaxlar.
Det finns en maratontråd om det här på forumet.
Jag bifogar länk om du vill ha nåt att göra i helgen. 😉

viewtopic.php?t=144146
#1520852
Generellt sett väldigt nöjd med min V90, inga problem så långt (utom lite konstigt beteende från keyless men det visade sig vara batteriet i nyckeln :)). Provsatt alla varianter när jag skulle köpa och kom fram till att jag inte kunde leva med standardstolarna, oavsett skinn eller tyg. Ångrar inte att jag tog komfortstolarna med utdragbart benstöd, faktiskt den bil jag kunnat åka längst utan att känna mig trött i kroppen. Så prova noga innan köp (utbudet är mindre men stolarna finns också på icke inscription).

De är känsliga för grov asfalt, är väl enda jag inte är helt nöjd med. Sen finns det detaljer som dåligt backljus och billigt insynsskydd men ligger det på den nivån så är det ett gott betyg.

De enda jag sett klaga på roskskyddet är väl vi bilägare?! Finns en tråd här där ett antal ägare fotograferat bilarna under (inför rostskyddsbehandling) och inte sett något alarmerande där men facit kommer väl om något år (XC90 har funnits sen 2015 så man tycker kanske att det borde uppdagats nu?). Mina två cent...
Användarvisningsbild
av bem
#1520868
Visst är V90 en väldigt bra och komfortabel bil. Du har fått en del tips.
Vissa rostproblem men du kan ju undvika sämre exemplar i detta hänseende genom att syna bilen extra noga inkl under bilen innan ev. köp. ”Norrlandskörd” kan vara att föredra om man är orolig för rost på främst underredet.
Vinande ljud bör man kunna upptäcka vid provkörning, om den har det leta vidare efter ett exemplar som inte har den egenskapen. I vissa fall kan det hjälpa sänka lufttrycket i framdäcken till 240 kPa (Ecotryck är annars 270 kPa i däcken för min V90). Vet av egen erfarenhet. Har inte luftfjädring på min, har 19 tum hjul på sommarhjulen och 18 tum på vinterhjulen.
Passform på dörrar och även baklucka kan ibland vara lite dålig. Vet av egen erfarenhet.
Låskistor kan bli en dyr affär om de inte bytts till senaste modell och Goodwill eller garanti inte täcker byte. Kolla därför om de bytts ut till modell som löser problemet annars kan du stå där i vinter med dörrar som inte går att öppna.
Lite knakande ljud från bromsarna kan vara normalt (är det på min V90) och det är i så fall en produktegenskap som man inte kan göra så mycket åt (enl.min mek). Bromsarna tar lika bra ändå. Men knakandet låter lite ”billigt” på en s.k. Premiumbil som Volvo numer säger deras bilar är.
Jag har Comfort-stolar med främre delen av sittdynan förlängningsbar. Ett måste i mitt fall för jag har rätt långa lårben. Sittdynan upplever jag som ”platt” och medelmåttigt bekväm att sitta i. Tyckte jag satt bättre i min förra Volvo V70 MY14 än i min V90 MY22.
Ang motorval kan jag egentligen bara uttala mig om T6 bensinare med elmotorn (87 hk), i min laddhybrid. Svårt säga bensinmotorn är snål men bra drag i den och än mer i Powerläge med bägge kraftkällorna. Jag kör mest på elmotorn hemmavid och den räcker fint till vid normal körning.
En V90 med Inscription utrustningsnivå är rätt rikligt utrustad (jag har Inscription). Du får t.ex. Orrefors glas växelspakknoppen (belyst) då. :-) Sen finns det förstås ytterligare mer eller mindre användbart att ha i utrustningsnivå. Halvautomatiska in/utfällbara dragkroken är mycket bra, har det i min. Jag har lite annat utöver Inscription: panoramatak, tonade rutor bak, HUD, bränslevärmare (togs bort på MY22 early på laddhybrider så det fick man lägga till om man ville ha då). Är även Ljuspaket och Klimatpaket på min. Harman Kardon ljudsystem låg i Inscription på min, ganska bra ljud.
Lycka till med ev. V90.
#1521191
Stor tack för bra feedback! Siktet inställt på Inscription eller en Momentum med ngt pluspaket (som har Komfortstolarna) Jag har hittat gamla broschyrer från 17-18 och om jag har läst på rätt så är det detta med PDC en lite speciell tillbehörslösning. minst sagt. Rätt många bilar till försäljning just nu har enbart bak... Logiskt kanske de kunde skickat med det i den högsta utrustningsnivån, läs inscription och R-design? Även backkamera om jag läst på rätt är utanför som ett tillval. Backkamera ingår väl inte ens Park Assist Pilot? Verkar som från 2020 så finns det mer bilar med backkamera till försäljning. Tack att dessa är åtkomliga
https://helmia.se/wp-content/uploads/20 ... 0901-1.pdf
Användarvisningsbild
av bem
#1521204
Om du inte kört V90 tidigare så är den ju rätt bred och lång så det är svårt ha koll på hörnen vid backning och parkering främst på parkeringsfickor där det står bil framför och bakom. PDC (Parking Distance Control) är mycket bra att ha på en V90. Om det nu är det man brukar kalla "Parkeringshjälp, helst både fram och bak (har det på min V90). Kanske finns olika nivåer på den men i min piper det med olika intensitet när man närmar sig hinder allt mer. Är det mörkt ute vid backning är det rätt svårt se bakåt, speciellt om man har tonade bakrutor (det vet jag för det har jag på min V90).
Backkamera (eller Park Assist Camera bak) har jag på min (den enklare, inte den kamera som ger 360-gradersvy uppifrån) men tycker nog man kan leva utan den även om den underlättar vid backning helt klart. Hade ingen backkamera i min förra bil, en V70, och det gick bra det med, det är en vanesak tycker jag.
Park Assist Pilot vete katten hur mycket nytta man har av? Har det inte men kan man fickparkera sen tidigare skall det inte vara nåt problem utan den finessen ens med en V90 som är lite klumpig i det avseendet. Övning ger färdighet.
Personligen skulle jag satsa krutet (pengar) på att bilen har parkeringssensorer fram och bak dvs Parkeringshjälp fram+bak och kanske nöja mig med det, det underlättar verkligen. Backkamera (antingen den enklare eller den mer avancerade 360-graderskameran) kan man trots allt leva utan och jag tror även Parkeringsassistent. Men det är min personliga åsikt.

Adaptiv fartkontroll och Pilot Assist är två bra förarstöd tycker jag som är värt lägga pengar på, de använder jag dagligen.
#1522899
Hej igen och tack för mer superbra input om parkeringshjälpmedel. Nu till en annan viktig detalj, hur ser man om bilen har dynamisk led (med kurvljusfunktion och auto avbländning)? Man kan ju se på Carinfo angående utrustning, men kan man se utseendemässigt på lampinsatsen om den har dynamisk vs vanlig led? Tack än en gång för input!
#1522929
Kanske… på vår V90 som har dynamiska strålkastare så står det ” Full LED Active High Beam” i nederkant på insatsen. Om detta även står på strålkastare som ”bara ” har auto av/på vet jag ej . Säkrast är om du hittar knappen i
AD8D7F0A-D401-4221-BC08-787CF8D7B86F.jpeg
AD8D7F0A-D401-4221-BC08-787CF8D7B86F.jpeg (59.3 KiB) Visad 914 gånger
centraldisplayen
Användarvisningsbild
av bem
#1523100
Oceanrace12 skrev: mån 12 dec 2022, 10:18 Hej igen och tack för mer superbra input om parkeringshjälpmedel. Nu till en annan viktig detalj, hur ser man om bilen har dynamisk led (med kurvljusfunktion och auto avbländning)? Man kan ju se på Carinfo angående utrustning, men kan man se utseendemässigt på lampinsatsen om den har dynamisk vs vanlig led? Tack än en gång för input!
Jag har s.k. Dynamiska LED-ljus med Kurvljus (strålkastarna vrider sig i sidled efter rattrörelsen) och Automatiskt helljus (helljuset bländar av automatiskt vid t.ex. möten osv, om man har detta ljusläge aktiverat). Jag har "Ljuspaket" på min bil, det står i avtalet när jag beställde bilen "Ljuspaket: Strålkastare Dynamisk LED". Kosta 3900 kr när jag beställde bilen (V90 MY22).

"Våra mest avancerade LED-strålkastare optimerar din sikt utan att blända andra genom att ständigt anpassa ljusmönstret.
Du kan låta helljuset vara påslaget hela tiden – när du möter eller närmar dig en annan bil anpassar strålkastarna precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas.
För att ytterligare förbättra din sikt i kurvorna vrider sig dessa strålkastare också när du svänger för att belysa vägen framför dig.

Denna funktion inkluderar även dimljus* för bättre sikt i dimma eller kraftig nederbörd. De kan också underlätta manövrer i låg hastighet genom att belysa området nära bilen i styrriktningen.

*) Dimljus ingår för alla modellvarianter utom Recharge laddhybrider.

Vad som ingår i Ljuspaketet kan nog variera med årsmodell. På MY21 och 22 var det i Ljuspaketet det jag skrev ovan.
Numera på Volvo Cars hemsida ser jag det är två delar i Ljuspaketet, dels ”Dynamiskt LED-ljus”, dels ”Interiörbelysning, hög” och så kostar Ljuspaketet 6900 kr numera. Har man som det hette på åtminstone MY21 och MY22 early utrustningsnivå ”Inscription” så ingår bl.a. Interiörbelysning i den (jag har Inscription).
Tog två foton på ena LED-strålkastaren på min V90 MY22 men jag vet inte om man blir nåt klokare på det. Det står i nederkant på glaset "Full-LED Active High Beam". Från insidan av motorhuven ser man inget.
Bilagor
Utsida_V90_MY22_LED-ljus_med_Aktivt-kurvljus_och_Automatiskt-helljus.jpg
Utsida_V90_MY22_LED-ljus_med_Aktivt-kurvljus_och_Automatiskt-helljus.jpg (3.42 MiB) Visad 801 gånger
Insida_V90_MY22_LED-ljus_med_Aktivt-kurvljus_och_Automatiskt-helljus.jpg
Insida_V90_MY22_LED-ljus_med_Aktivt-kurvljus_och_Automatiskt-helljus.jpg (3.02 MiB) Visad 801 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]