Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
#1520496
Hej på er! Har en fundering bara. Hur fungerar det egentligen med bilens inbyggda bränslevärmare som man styr med Volvo appen? Man kan välja att starta klimatanläggningen för att kupén ska vara varm när man kommer till bilen men sen kan man välja att även starta bilen. Men när man väljer att även starta bilen då blir det väl en kallstart för bilen? Men väljer man att enbart värma kupén, värms även motorn upp under tiden tills man kommer till bilen? Undrar om ni vet lite mer om hur det egentligen är. För det hade varit bra om man förvänta motorn utan att behöva kallstarta den. Men jag misstänker att när man väljer att starta bilen i appen att det blir en kallstart men väljer man enbart att sätta på klimatanläggningen så värms även motorn upp samtidigt som kupén. Rätta mig om jag har fel.
#1520501
Kör du bränslevärmaren så värmer den vattnet som cirkuleras i motor och till kupé. Vilket som prioriteras först är jag osäker på (alltså om den prioriterar att skyffla vatten till kupén framför motorn eller tvärt om).
Fjärrstartar du motorn så startar motorn i den temp som den befinner sig i, och samtidigt dras värmaren igång för att värma upp snabbare.
av S90T5
#1520540
Då har alltså inte fjärrstart någon större positiv effekt för att slippa kallstarter som sliter mycket på motorn?Tänkte att när jag satte igång endast klimatanläggningen på säg 10 min så ska motorn och kupén vara hyfsat varm när jag kommer till bilen. Men när jag väljer att även starta bilen så lär det ju bli en kallstart för motorn vilket är det jag vill undvika. Jag är främst ute att kunna värma upp motorn innan jag startar motorn på riktigt för att slippa kallstart och dess slitage. Om du förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
av bem
#1520545
Det blir en ”kallstart” när man startar bilen via appen.
Finns en liten fördel med att starta bilen om vi bortser från kallstart:

När bilen fjärrstartas aktiveras även funktioner som stolsvärme, uppvärmda backspeglar och bakruta.

Kan ju hända man vill ha igång dessa funktioner. Sätta sig i ett varmt säte en kall vinterdag kan vara skönt.

Jag tror även det är större chans att motorn startar än att bränslevärmaren startar om bilens startbatteris laddningsnivå är låg. Bränslevärmare startar ju inte om spänningen sjunkit en del men att bilen startar även om batterispänningen är låg kan gå. Volvo har ju gjort så att start av bilen prioriteras så start av bränslevärmaren hindras om spänningen i batterieti börjar bli för låg. Nog känt av många som kört sin bränslevärmare lite för ofta på vintern mig inkluderat.
av S90T5
#1520553
Aa precis det jag tänkte. Att det blir en kallstart när man fjärrstartar bilen via appen. Men om man endast sätter på klimatanläggningen via appen värms inte både kupén och motorn då? Det står ju något i form av att värmaren värmer upp motorn och kupén vid behov om bränslevärmaren är aktiverad på Volvos instruktionsbok. Men blev osäker så kollade med er här. Kallstarter är bra om man kan undvika både för miljön och minska motorslitage men det går inte att få till genom appen kanske? Tänkte att start av klimatanläggningen skulle värma motorn och kupén men om man väljer att även starta bilen blir det en kallstart. Man kan ju välja om man bara vill sätta igång klimatanläggningen eller om man även vill starta bilen.
#1520555
Gör såhär är mitt tips för att skona motor och miljö och ge lite extra komfort:
Starta värmaren manuellt i appen (inte tidsstyrd). Hur lång tid innan? Alltså, det beror på. Kring nollgradigt räcker typ fem minuter. Max 10. Är det frostigt och kring noll så kanske tio minuter så tinar det värsta från rutorna. Kallare? Tja, kanske 15-20 minuter vid -5 till -10 grader. Beror lite på hur isiga rutorna är. Testa dig fram helt enkelt, för det beror på var din bil är parkerad också hur omgivningen påverkar och kyler ner. Likaså om det varit -20 på natten och sedan snabbt stiger till -5 så kan motorn och kupen fortfarande vara skitkall.
Då får du en förvärmd motor som förvisso inte är supervarm men ändå gått från kall till ljummen samtidigt som du inte osar ner för mycket med värmaren samtidigt som du inte drar för mycket bränsle med värmaren samtidigt som du har tinat rutor och fått lite varmare inne i bilen och du drar inte ur batteriet onödigt. När du sedan kör så kommer ju värmen då skitfort så att det är kyligt i bilen första minutrarna bekommer inte mig åtminstone. Dessutom rövvärme (kör på ettan) och rattvärme (tvåan för min del) via autostart.

Jag tycker timerläget värmer bilen för mycket. Blir för varmt för min del :-p plus att det slösar diesel och batteri.
Fjärrstart har jag nyttjat fåtalet gånger. DÅ har det varit kallt och värmaren drog inte igång. Dä fjärrstartade jag vilket förvisso ger kallstartad motor (blir det ju ändå om jag går till bilen direkt) men i och med fjärrstarten så startar även värmaren så den värmer upp motorn mycket snabbare plus att den då får chans att börja tina så man kan se ut. Så jag ser fjärrstart som nödlösning på vintern. Sommartid har jag fjärrstartat några gånger när det är skitvarmt och dottern skall med för hon får panik av värmen. Skall jag åka själv så kör jag oftast bara starta fläkten via appen så den får vädra ur typ 20-30 minuter innan.
Användarvisningsbild
av bem
#1520567
Ett 3:e alternativ i appen hade kunnat skona motorn lite, nåt i stil med detta:
Starta bränslevärmaren X antal minuter och sen automatisk start därefter av bilen X antal minuter.
Då kan motorn få chans bli varm via bränslevärmaren och kupén också lite grann, och när sen motorn startar fortsätter den värma både motor och kupé samt stolsvärme går igång plus värme i backspeglar och bakrutan.
Och i detta scenario så kunde det vara så att om inte bränslevärmaren går igång p.g.a. låg batterispänning så skall bilen ändå starta vid tidpunkt som det var tänkt. I regel startar ju bilen fastän bränslevärmaren inte startar (p.g.a. låg batterispänning).

I dagsläget får man starta bränslevärmaren manuellt i säg 10 min (motor och kupé blir lite varm) och sen manuellt starta bilen via appen (för fortsatt värme av motor och kupé samt stolsvärme+backspeglar och bakruta). Går väl det med men blir en del passande av tider.
Användarvisningsbild
av sewen
#1520570
En sak jag upptäckte i helgen: Jag hade lånat ut min nyckel och kom fram till bilen föra nyckeln.
-Startade bilen med appen för att få upp värme i den lagom tills han kom.
-Sen ville jag öppna den med appen för att komma in och hämta spännband och rodda lite med utanpåliggande last tills nyckelmannen kom tillbaka.
Då var bilen tvungen att stängas av. Det gick alltså inte att ha bilen startad via appen samtidigt som den var öppen. Antar att det är nån säkerhetsgrej men lite störigt i det här fallet. Möjligt att det gått att bara köra klimatanläggningen fast bilen öppnats med appen men det kollade jag inte.
av S90T5
#1520579
Xanthopteryx skrev: ons 23 nov 2022, 07:19 Gör såhär är mitt tips för att skona motor och miljö och ge lite extra komfort:
Starta värmaren manuellt i appen (inte tidsstyrd). Hur lång tid innan? Alltså, det beror på. Kring nollgradigt räcker typ fem minuter. Max 10. Är det frostigt och kring noll så kanske tio minuter så tinar det värsta från rutorna. Kallare? Tja, kanske 15-20 minuter vid -5 till -10 grader. Beror lite på hur isiga rutorna är. Testa dig fram helt enkelt, för det beror på var din bil är parkerad också hur omgivningen påverkar och kyler ner. Likaså om det varit -20 på natten och sedan snabbt stiger till -5 så kan motorn och kupen fortfarande vara skitkall.
Då får du en förvärmd motor som förvisso inte är supervarm men ändå gått från kall till ljummen samtidigt som du inte osar ner för mycket med värmaren samtidigt som du inte drar för mycket bränsle med värmaren samtidigt som du har tinat rutor och fått lite varmare inne i bilen och du drar inte ur batteriet onödigt. När du sedan kör så kommer ju värmen då skitfort så att det är kyligt i bilen första minutrarna bekommer inte mig åtminstone. Dessutom rövvärme (kör på ettan) och rattvärme (tvåan för min del) via autostart.

Jag tycker timerläget värmer bilen för mycket. Blir för varmt för min del :-p plus att det slösar diesel och batteri.
Fjärrstart har jag nyttjat fåtalet gånger. DÅ har det varit kallt och värmaren drog inte igång. Dä fjärrstartade jag vilket förvisso ger kallstartad motor (blir det ju ändå om jag går till bilen direkt) men i och med fjärrstarten så startar även värmaren så den värmer upp motorn mycket snabbare plus att den då får chans att börja tina så man kan se ut. Så jag ser fjärrstart som nödlösning på vintern. Sommartid har jag fjärrstartat några gånger när det är skitvarmt och dottern skall med för hon får panik av värmen. Skall jag åka själv så kör jag oftast bara starta fläkten via appen så den får vädra ur typ 20-30 minuter innan.
Tack för tipset. Det ska jag köra på. Då är ju motorn lite varmare än om man inte hade kört med bränslevärmaren. Det sliter ju mkt mindre på motorn om motorn är lite uppvärmd innan den riktiga starten av motorn går igång. Speciellt på vintern. Men det gäller väl samma sak på bensin som på diesel. Jag har en bensin men det borde väl vara exakt likadant som på en diesel när det gäller bränslevärmaren och det vi har pratat om här nu att motorn värms upp av klimatanläggningen/bränslevärmaren även om det är en bensin så det inte bara är specifikt till dieselbilar. Men på sommaren är det väl likadant att om bilen står i gassande sol och man sätter på klimatanläggningen så kyls bilen ner istället?
av S90T5
#1520580
bem skrev: ons 23 nov 2022, 09:44 Ett 3:e alternativ i appen hade kunnat skona motorn lite, nåt i stil med detta:
Starta bränslevärmaren X antal minuter och sen automatisk start därefter av bilen X antal minuter.
Då kan motorn få chans bli varm via bränslevärmaren och kupén också lite grann, och när sen motorn startar fortsätter den värma både motor och kupé samt stolsvärme går igång plus värme i backspeglar och bakrutan.
Och i detta scenario så kunde det vara så att om inte bränslevärmaren går igång p.g.a. låg batterispänning så skall bilen ändå starta vid tidpunkt som det var tänkt. I regel startar ju bilen fastän bränslevärmaren inte startar (p.g.a. låg batterispänning).

I dagsläget får man starta bränslevärmaren manuellt i säg 10 min (motor och kupé blir lite varm) och sen manuellt starta bilen via appen (för fortsatt värme av motor och kupé samt stolsvärme+backspeglar och bakruta). Går väl det med men blir en del passande av tider.
Oj tack för tipset. Det borde fungera väldigt bra. För när man startar motorn efter säg 10 min efter bränslevärmaren sattes igång så borde motorn ha blivit lite uppvärmd och därmed mycket mindre slitage pga av undvikande av kallstarter. Kallstarter sliter mycket mer än vad folk tror. Undviker man alla kallstarter rullar nog bilar generellt ganska mycket bättre och längre gissar jag på. Ditt tips ska jag testa. Använder du också bränslevärmaren och klimatanläggningen via appen? Gör du också så som du skrev här? Borde förbättra motorns livslängd ganska mycket ju.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]