Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#1520334
sewen skrev: mån 21 nov 2022, 15:20
pergrein skrev:Man behöver inte köpa hela bladet utan bara gummit och byta ut det. Blir billigare och är inte svårt att byta.

Mvh
Per
Berätta gärna mer. Vet du nån video, instruktion eller liknande?
Jag tog upp det i en annan tråd och då menade någon att det bara gällde V60.
Den tråden har jag nog missat/glömt. Jag har bytt på min V60 och kollar jag på en V90 så finns det ej lösa gummin och detta verkar ju bero på att det är en annan konstruktion på spolningen mellan V90 och V60 (visste ej d). Men då är ju inte hela bladen så dyra till V90 som till V60 och då skulle jag gå på hela original bladen. Är nog orsaken till varför det inte finns bara gummi till V90, för liten prisskillnad.

På Wipers original.
V90: 549kr (helt blad)
V60: 469kr (bara gummit)
V60: 899kr (helt blad, El+spolning)

Wipers egna till V90 kostar 319kr.

Därför köpte jag bara gummit till min för det är ju inget fel på spolningen/uppvärmningen och mycket billigare.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av sewen
#1520343
@pergrein, När jag trodde de va samma funktion till V90 letade jag gummi och hittade billigt från bosch på amazon.se. Du kan ju kolla där framöver om du vill.
Tycker det är bättre lösning på V60. Känns sådär att slänga allt i sopen när bara gummit är kasst. Har en känsla av att Volvo jämte att profilera sig och intensivt lyfta fram säkerhet och skandinavisk design som sitt adelsmärke nu mer och mer profilerar sig som med hållbarhet. Då rimmar det rätt illa att behöva byta ut fler delar än nödvändigt.
av pergrein
#1520348
Såg att det fanns på Amazon men det blev att köpa på Wipers. Får se hur det blir nästa gång. Håller med att det är onödigt att slänga allt när bara gummit behövs.

Mvh
Per
av KnotVillage
#1520506
Gå in på Mekonomen och uppge reg.nr. Kan inte bli enklare. Eller så åker du till Carglass och byter vindruta då ingår nya blad.
av timebandit
#1533773
Om man bara vill byta gummit på bladen, är det Valeo eller Bosch till Volvo original torkarblad? Har aldrig bytt på min V90 men börjar bli dags nu.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av sewen
#1533793
@timebandit, Det går väl inte att bara byta gummit. Är inte som på V60. Volvo original tillverkas av Bosch. Jag köpte Boschpå Wipers.se. Vi har rabatt där. Blev ca 404kr sammanlagt inkl frakt för båda fram.
av timebandit
#1533799
sewen skrev:@timebandit, Det går väl inte att bara byta gummit. Är inte som på V60. Volvo original tillverkas av Bosch. Jag köpte Boschpå Wipers.se. Vi har rabatt där. Blev ca 404kr sammanlagt inkl frakt för båda fram.
Okey, tack. Har för mig Volvo körde med Valeo förr som tillverkare, det var därför jag undrade.
Men visst går det att byta bara gummit, hittat flertalet fina guider för det. Såvida det inte bara är snitsnack men bör gå :)
Men skall först beställa hem ett par nya torkare först för att ha reserven att leka med.
UnleashFusion skrev:https://www.mekster.se/torkarblad-aerot ... gJPmvD_BwE - 361kr
eller
https://www.amazon.se/Bosch-A164S-Torka ... B01CKNM3LI - 343kr + fri frakt
Man tackar! Blir att beställa direkt.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk


Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]