Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1519872
Nu börjar problemet igen med att de automatiska strålkastarna inte fungerar på morgonen när det är kallt ute.

Är det någon som vet om det är fel på hårdvaran eller är det mjukvaran som strular i Androidbilarna?

V90CC MY22

Skickat från min XQ-CQ54 via Tapatalk

#1519930
Ja, det står ett felmeddelande i displayen. Vindrutan är skrapad. Får ta det med verkstaden igen, förra gången sa de att det bara var mjukvaran men ett år senare händer samma sak.

Skickat från min XQ-CQ54 via Tapatalk

#1519970
För mig står det tillfälligt ur funktion och då är det p.g.a is och dimma.
Det blev betydligt mindre fel efter senaste servicen, - förmodligen uppdaterad programvara som sätter på elslingorna på rutan vid kameran.
#1519976
Xanthopteryx skrev:Försvinner felet när bilen har rullat en stund (till exempel, du kör en halvtimme, stänger av, startar) eller kvarstår det hela tiden tills det blir varmare ute?
Det kan försvinna så snabbt som efter 2 minuter till dagis och sedan ny start av bilen. Förvärmde dessutom bilen. Ingen is kvar på utsidan. Kan det vara så enkelt att de antar att det är is kvar pga kylan, dvs de kan inte läsa av rätt givare (pga att de inte är klara med mjukvaran) och gissar sig till att det kan vara is när bilen står still över natten och temperaturen är under nollan? För resan till dagis kan knappast göra skillnad. Obs, ren spekulation men jag ska kolla om jag kan se något mönster.

Skickat från min XQ-CQ54 via Tapatalk

#1520011
Jag får ibland (inte så ofta men ibland) när jag åker iväg på morgonen till jobbet "Automatiskt helljus tillfälligt ej tillgängligt", i min V90 MY22. Jag har några gånger stannat bilen och hoppat ur och kollat frontrutan framför kamerasensorn i övre kanten men det har sett rent och fint ut. Det finns en massa situationer som det automatiska helljuset kan ha problem med som står i manualen till bilen. Det har blivit bättre med tiden hur det Automatiska helljuset fungerar i min bil, när bilen var ny och därmed tidigare version på mjukvaran funka det mindre bra. På det hela funkar det automatiska helljuset rätt bra numera i min bil, i alla fall när man kör i lite enklare trafikmiljö typ efter landsväg där det inte händer så mycket specialsituationer. Hoppas just ditt automatiska helljus kan komma funka lite bättre än vad det verkar f.n. och att du kan upptäcka nåt mönster när ljusproblemet med just din bil uppkommer.
#1520088
RobbanH skrev:Är där imma kvar inne i holken där kameran sitter bakom vindrutan ? Den har ju värmetrådar men de tar lite tid att få bort ev imma.
Ska kolla det nästa gång.

Det var aldrig några problem med mina tidigare MY18 och MY22. Det är det som förbryllar mig, enda skillnaden jag känner till är Sensus vs Android.

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]