Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1519609
sewen skrev:
perhall skrev:Däcktester... jag köper hellre Michelin, dels håller de ganska länge, dels är de runda när de blir slitna och behåller bra egenskaper. Jag gissar att de är bättre totalt sett, jag köper i princip alltid Michelin. Dessutom brukar gummiverkstäder säga att det är väldigt få reklamationer på Michelin.
Precis. Har du god erfarenhet hur de fungerar i praktiken så klokt att fortsätta köra på Michelin. Finns ju inga däcktest med halvslitna däck så så länge man inte köper nya däck till varje säsong så får man ta testerna för vad de är.
Har inte heller sett tester med slitna däck på sistone men alla jag har sett (5, 10, 15 år sen) har visat att Michelin är bra/överlägsna i slitet tillstånd.

Bra poäng med dämpmattan. Glömde det. Den gör stor skillnad.
av KalleJ
#1519610
Överlägsna enligt sin egna reklam ja. Ingen oberoende som fått fram de resultaten.
av perhall
#1519618
KalleJ skrev:Överlägsna enligt sin egna reklam ja. Ingen oberoende som fått fram de resultaten.
Vilket? Michelin? Jodå men som sagt inte på länge. Både Teknikens Värld och Vi Bilägare har haft.
av KalleJ
#1519625
Länkarna är ju bara copy pasta ifrån deras PR avdelning med kommentarer mer eller mindre.
Bättre än däck X och däck Y. Säger inget.
av Lövet
#1519629
KalleJ skrev:Här är ADAC's 2022 test som refererades i din länk. Michelin inte 1:a plats i slitage[Verschleiß]
https://www.adac.de/-/media/pdf/tet/ada ... chuere.pdf
Vad avses där? Ska man få ett däck hållbart ska det vara hårt som en hockeypuck men det motverkar en del andra egenskaper ;-)
av KalleJ
#1519633
@Lövet
Ptja Goodyear och Conti lyckas ju ha bättre eller likvärdiga våtegenskaper ändå. Bridgestone turanza hade t.o.m riktigt bra våtegenskaper men lyckades inte helt med allt de andra då. Är nog ingen som påstår att turanza har dålig livslängd i praktiken heller.
Användarvisningsbild
av sewen
#1519656
Tycker att det ändå säger nåt om det skulle vara så att en PR-avdelning går ut och säger att däcket är bland de bästa även när det är något slitet.
Kanske inte finns oberoende tester som bevisar detta men det visar iaf på en ambition och medvetenhet om att däck inte bara ska fungera när det är splitter nya. Och förhoppningsvis (antagligen) är det nåt man arbetat med för att förbättra, annars skulle man inte gå ut och marknadsföra sig på det sättet.
av perhall
#1519682
Michelin har ju gjort tester och går ut och ber andra verifiera resultaten. Inte oseriöst på nåt sätt.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]