Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
#1519152
Hej på er! Jag undrar lite om RTTI Det nya systemet för trafikinformation. Ni som använder det. Hur funkar det och hur bra är systemet? Varnar systemet för en olycka eller kö på vägen man kör på eller den rutten man ställt in. Varnar systemet direkt när det finns ett hinder längs den rutten man kör på eller varnar systemet först när man närmar sig hindret? Sen har jag upptäckt att man bara kan se trafikflöde osv på kartan 12 mil åt alla håll från sin position. Ska det visa symboler på kartan också när det finns hinder. Än sålänge har jag bara sett gröna linjer på kartan vilket säger att det är fritt trafikflöde och men när det blir rött på kartan är det kö. Rätta mig om jag är fel ute. Men dela med er av vad ni tycker om systemet och om ni använder er av det och om ni får nytta av systemet. Tacksam för svar. Är ny både här och på det nya RTTI systemet men hör gärna vad ni andra tycker.
Användarvisningsbild
av sewen
#1519168
Hej och välkommen till forumet!
Jag tycker det funkar sådär. Eller rättare sagt rätt dåligt. Ser mest bara färgerna och tycker de är rätt svåra att läsa av. Det blir ett gytter av grälla kulörer.
Har inte märkt av att några varningar dykt upp eller att jag fått förslag på alternativa rutter vid kö. Får alltid samma förslag av resväg oavsett kösituation. Tycker även den är dålig på att beräkna hur lång tid extra det tar när det är kö.
Åker jag i rusningstid väljer jag ofta att slå på google maps på mobilen och dubbelkolla kösituation eller alternativa färdvägar.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1519237
Jag har upplevt röd väg några gånger. Fast då har jag sett att det varit stopp innan jag har hamnat i kön. Då har jag läst meddelandet och tittat på kartan och bara kört en annan väg. Mer minns jag inte.
av least
#1519272
RTTI, är det i Sensus?

Om ja, för min del ser jag ofta röda vägar.
Det finns en naturlig fördröjning i hur snabbt en väg byter färg dock, systemet måste samla in tillräckligt med data innan en väg skickas ut som "röd".
Detsamma gäller när en väg åter har fri framkomlighet.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]