Hål i kolven
Postat: fre 04 nov 2022, 23:14
Hjälp!
Bilen V90 D5 AWD 2017, fullservad på märkesverkstad, +20 000 ”motorvägs”mil lät som en traktor, och fick diagnosen läckande grenrörspackning.
Verkstaden började montera ner turbo och vad som krävs för att komma åt grenrörspackning, men konstaterade att en turbo eventuellt läckte, men också att Egr röret var sprucket och var orsaken till ljudet, sagt och gjort de bytte EGR rör…
När jag körde nästa dag, ca 13 mil, upplevde jag lite vibrationer på motorväg, men tänkte att de på något sätt sabbat hjulinställningen. Sen på väg hem började bilen vibrera kraftigt och jag stannade för att kontrollera hjulen, alla bultar satt fast, men när jag körde vidare hade jag ingen kraft och fick köra åt sidan. Jag öppnade huven och ser att EGR röret glöder (orange 7-800 grader?) för att det är så varmt… På verkstad (en annan) konstateras att det är hål i 1 cylinder och en annan är skadad…
Det verkar sannolikt att detta har sitt ursprung i den reparation som utfördes, dvs byte av EGR rör eller ta ner och kontrollera turbo etc, jag tänker att EGR kylningen inte har fungerat (EGR rör glöder) och varma avgaser går in i förbränningskammaren och smälter hål i cylindern?
Motorn är väl närmast skrot, tar gärna emot era bästa teorier om vad som kan ha orsakat ett hål i en cylinder…
Tacksam för all input!
Bilen V90 D5 AWD 2017, fullservad på märkesverkstad, +20 000 ”motorvägs”mil lät som en traktor, och fick diagnosen läckande grenrörspackning.
Verkstaden började montera ner turbo och vad som krävs för att komma åt grenrörspackning, men konstaterade att en turbo eventuellt läckte, men också att Egr röret var sprucket och var orsaken till ljudet, sagt och gjort de bytte EGR rör…
När jag körde nästa dag, ca 13 mil, upplevde jag lite vibrationer på motorväg, men tänkte att de på något sätt sabbat hjulinställningen. Sen på väg hem började bilen vibrera kraftigt och jag stannade för att kontrollera hjulen, alla bultar satt fast, men när jag körde vidare hade jag ingen kraft och fick köra åt sidan. Jag öppnade huven och ser att EGR röret glöder (orange 7-800 grader?) för att det är så varmt… På verkstad (en annan) konstateras att det är hål i 1 cylinder och en annan är skadad…
Det verkar sannolikt att detta har sitt ursprung i den reparation som utfördes, dvs byte av EGR rör eller ta ner och kontrollera turbo etc, jag tänker att EGR kylningen inte har fungerat (EGR rör glöder) och varma avgaser går in i förbränningskammaren och smälter hål i cylindern?
Motorn är väl närmast skrot, tar gärna emot era bästa teorier om vad som kan ha orsakat ett hål i en cylinder…
Tacksam för all input!