Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
#1514557
Kommentar till senast skrivelse av bem (ovan):

Ja, eftersom du haft din bil sedan ny, så vet du ju att inget hänt med den sedan ny, så där är alltså min teori om reparation helt fel.

Vad gäller ABY:s (trådskaparen) bil och bild på dörren, så ser det ju helt oacceptabelt ut. Inte bara att bakdörrens främre kant sticker ut, utan också att dörren mycket tydligt hänger ner - nära mot tröskeln. Det framgår inte av bem:s skrivelser om även hans dörr / dörrar hänger ner mot tröskeln, men det spelar egentligen ingen större roll, för dåligt och oacceptabelt är det i vilket fall.

Jag har aldrig varit involverad i V90:s monterings-process, så den kan jag ej uttala mig om. Men jag har sett tidigare modeller och där är det så att huv, baklucka & dörrar, noga kontrolleras och passas in före lackering och därefter monteras dessa och kontrolleras igen - med även en slutinspektör som signerar sin del av sitt ansvar. På Volvo finns det alltid noggranna föreskrifter om monterings-procedurer och ett arbetssätt enligt typ Kaizen, som också tillämpas av troligtvis nästan alla seriösa biltillverkare i hela världen.

Så jag är alltså fortfarande mycket tveksam till att det problem som tråden handlar om = dålig / felaktig inpassning, har funnits vid leverans från Volvo-fabriken. Jag spekulerar nu (helt personligt) i mitt avslut på denna skrivelse och funderar på om det möjligtvis kan vara som så: Att dörrarnas justeringsbultar blivit åtdragna med för lågt (= felaktigt moment) och att dörrarna alltså suttit helt korrekt vid slutleverans till kund, men att dörrarna - efter bilen börjat användas - med tiden konstant glidit lite, lite, lite och alltså med tiden - p.g.a. det felaktiga åtdragnings-momentet förflyttat sig. Och viktigt att tänka på - en konstant press från de inre gummilisterna - som faktiskt utgör en ganska anmärkningsvärd faktor i att trycka ut den inre delen av dörren och dessutom tyngdkraften neråt. Jag kan inte tänka mig någon annan rimlig förklaring.

Studerar man upphängningen på en V90 bakdörr, så är det fullt möjligt att det kan bli så.

Avslutningsvis: Något som vi bilförare inte tänker på, är att det finns mikrovibrationer - som efter tid kan ge olika sorts problem, typ det som tråden handlar om. För att i möjligaste mån förebygga sådana problem, utprovas och testas ett ultimat åtdragningsmoment för varje enskild del på allt i hela bilen. Detta har gjorts i flera decennier. Alla monteringsverktyg på alla arbetsstationer kalibreras till sin specifika uppgift och inga andra verktyg får användas till just den uppgiften. Med fastställda intervaller, byts verktygen ut mot nykalibrerade och de utbytta verktygen kontrolleras, återkalibreras och vid behov renoveras och kalibreras såklart igen. Alla verktyg är märkta med ett ID-nr - så att man vet när verktyget kalibrerades sist. Intervallerna för utbyte av verktyg är baserat på antalet cykler som verktyget används och ska därför inte ge problem. Men såklart kan ett verktyg bli dåligt i förtid eller ha blivit felkalibrerat på underhåll (oftast mänskliga faktorn, men inte nödvändigtvis) eller t.o.m. så dumt som att det utlämnats - för destinationen - ett till utseendet korrekt, men felkalibrerat verktyg till arbetsstationen.

Det finns inget som är säkert här i världen - förutom skatten och döden - Benjamin Franklin.

Kanske inte så många som orkat läsa ända hit, men om ni gjort det, så hoppas jag ni fann det åtminstone lite intressant…

:-)

Hälsningar Christian Sjöberg
Användarvisningsbild
av bem
#1514565
Christian,
Intressant! Tack för informationen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1514583
COCS skrev:Kommentar till senast skrivelse av bem (ovan):

Ja, eftersom du haft din bil sedan ny, så vet du ju att inget hänt med den sedan ny, så där är alltså min teori om reparation helt fel.

Vad gäller ABY:s (trådskaparen) bil och bild på dörren, så ser det ju helt oacceptabelt ut. Inte bara att bakdörrens främre kant sticker ut, utan också att dörren mycket tydligt hänger ner - nära mot tröskeln. Det framgår inte av bem:s skrivelser om även hans dörr / dörrar hänger ner mot tröskeln, men det spelar egentligen ingen större roll, för dåligt och oacceptabelt är det i vilket fall.

Jag har aldrig varit involverad i V90:s monterings-process, så den kan jag ej uttala mig om. Men jag har sett tidigare modeller och där är det så att huv, baklucka & dörrar, noga kontrolleras och passas in före lackering och därefter monteras dessa och kontrolleras igen - med även en slutinspektör som signerar sin del av sitt ansvar. På Volvo finns det alltid noggranna föreskrifter om monterings-procedurer och ett arbetssätt enligt typ Kaizen, som också tillämpas av troligtvis nästan alla seriösa biltillverkare i hela världen.

Så jag är alltså fortfarande mycket tveksam till att det problem som tråden handlar om = dålig / felaktig inpassning, har funnits vid leverans från Volvo-fabriken. Jag spekulerar nu (helt personligt) i mitt avslut på denna skrivelse och funderar på om det möjligtvis kan vara som så: Att dörrarnas justeringsbultar blivit åtdragna med för lågt (= felaktigt moment) och att dörrarna alltså suttit helt korrekt vid slutleverans till kund, men att dörrarna - efter bilen börjat användas - med tiden konstant glidit lite, lite, lite och alltså med tiden - p.g.a. det felaktiga åtdragnings-momentet förflyttat sig. Och viktigt att tänka på - en konstant press från de inre gummilisterna - som faktiskt utgör en ganska anmärkningsvärd faktor i att trycka ut den inre delen av dörren och dessutom tyngdkraften neråt. Jag kan inte tänka mig någon annan rimlig förklaring.

Studerar man upphängningen på en V90 bakdörr, så är det fullt möjligt att det kan bli så.

Avslutningsvis: Något som vi bilförare inte tänker på, är att det finns mikrovibrationer - som efter tid kan ge olika sorts problem, typ det som tråden handlar om. För att i möjligaste mån förebygga sådana problem, utprovas och testas ett ultimat åtdragningsmoment för varje enskild del på allt i hela bilen. Detta har gjorts i flera decennier. Alla monteringsverktyg på alla arbetsstationer kalibreras till sin specifika uppgift och inga andra verktyg får användas till just den uppgiften. Med fastställda intervaller, byts verktygen ut mot nykalibrerade och de utbytta verktygen kontrolleras, återkalibreras och vid behov renoveras och kalibreras såklart igen. Alla verktyg är märkta med ett ID-nr - så att man vet när verktyget kalibrerades sist. Intervallerna för utbyte av verktyg är baserat på antalet cykler som verktyget används och ska därför inte ge problem. Men såklart kan ett verktyg bli dåligt i förtid eller ha blivit felkalibrerat på underhåll (oftast mänskliga faktorn, men inte nödvändigtvis) eller t.o.m. så dumt som att det utlämnats - för destinationen - ett till utseendet korrekt, men felkalibrerat verktyg till arbetsstationen.

Det finns inget som är säkert här i världen - förutom skatten och döden - Benjamin Franklin.

Kanske inte så många som orkat läsa ända hit, men om ni gjort det, så hoppas jag ni fann det åtminstone lite intressant…

:-)

Hälsningar Christian Sjöberg
Jo detta läste jag med intresse, och tycker att du säkert har rätt i hur kvalitetsarbetet fungerar.

Det som KAN ha hänt i Bems fall är att bilen fått en transportskada som han inte vet om. Det händer tyvärr ibland, och om jag minns rätt så fick han vänta länge på sin bil som stod hos handlaren. Denne handlare skyllde på diverse konstiga orsaker varför bilen inte var klar.
Eftersom en återförsäljare inte har skyldighet att tala om att din bil blivit transportskadad kan det ara det som hänt i Bems fall. Kan vara, alltså!
Användarvisningsbild
av bem
#1514589
Nog lite osannolikt i mitt fall att det var transportskada på bägge dörrarna, höger och vänster, på min V90 MY22, som skulle lett till bilens bägge bakdörrarnas framkanter inte ligger jäms med framdörrarnas bakkant.
Orsaken till att min bil stod hos handlaren i över 3 veckor var 1) Reg-skyltar kom inte i tid. 2) Semestertider, svårt få nån göra ordning min bil för leverans. Jag såg när bilen anlände till handlaren i alla fall och var där och kika regelbundet där den stod på deras inhägnade parkering med fabrikens vita skydd på. Bilen stod på samma plats hela tiden.
Jag tror inte min bil varit transportskadad och bägge bakdörrarna varit avhängda och påhängda igen. Men varken jag eller nån av oss här vet. Dock en möjlig teori, men lite osannolik tycker jag nog.
Bilagor
V90_Recharge_MY22.JPG
V90_Recharge_MY22.JPG (3.54 MiB) Visad 468 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ABY
#1514600
Ingen lösning på dörrarna än men nya sommardäck verka jag få iaf... Nokian tillv v11 2020

Torrsprickor i alla 4
Bilagor
Skärmavbild 2022-10-06 kl. 15.59.11.png
Skärmavbild 2022-10-06 kl. 15.59.11.png (7.27 MiB) Visad 446 gånger
av LViken
#1514621
Om felhängda dörrar på V90. Detta är ju en M17.
Jag köpte en V90 M17 ny 2017. Följde detta forum nästan dagligen på den tiden under väntan i 8 månader på leverans. Då var det förvånansvärt många trådar här på forumet om felhängda dörrar på nylevererade V90, många med bilder. Även om min bil var riktig så släpptes tydligen nya V90 igenom monteringsprocessen med hängande och felställda dörrar.
Din bil ABY, kan vara en bil som inte blev åtgärdad inom garantitiden. Alla nybilsköpare är inte så noga och en del köpare beklagade sig då de mötte verkstäder som inte tyckte det skulle åtgärdas.
Användarvisningsbild
av COCS
#1514636
Känner att jag inte borde blanda mig i denna diskussionen mer, men avslutar med detta inlägg:

1) Har arbetat på AB Volvo inom olika områden sedan april år 1985, slutade dock för ca 5 årsedan, men det är mycket tråkigt att läsa om de problem som den här tråden handlar om.

2) Jag har haft ett flertal olika Volvo under åren - som jag kört 10.000-tals mil med och ytterst sällan upplevt några problem eller synpunkter på kvalitet eller inpassning av kaross-detaljer.

3) Dock så är de flesta bilar jag ägt varit BMW eller Mercedes. Hur tråkigt det än låter, så måste jag tyvärr säga att mina BMW & Mercedes alltid varit väldigt mycket mer överlägsna den kvalitet som varit på mina Volvo-bilar. Det avser allt från knapp-tryck-reglage-känsla, dörrstängnings-klick, passform, ljudisolering, sittkomfort, styrprecision, prestanda vs bränsleförbrukning och mer.

Volvo har verkligen avancerat väldigt mycket avseende Premium-känsla, men provkör t.ex. en 5 år gammal Mercedes E-klass och jämför med en nästan ny S90 eller V90 och du kanske förstår vad jag menar med superkvalitet…

Till slut vill jag skriva om att jag sett - när jag kollar priser på t.ex. Blocket att; MYCKET märkligt nog, så kostar en V90 ungefär lika mycket som en motsvarande E 220 (kombi). Hur kan det vara möjligt? Är folk lite Volvo-dumma? Har Volvo någon sorts magisk dragningskraft på oss i Sverige?

Hälsningar Christian
av HerrP
#1514637
COCS skrev:Känner att jag inte borde blanda mig i denna diskussionen mer, men avslutar med detta inlägg:

1) Har arbetat på AB Volvo inom olika områden sedan april år 1985, slutade dock för ca 5 årsedan, men det är mycket tråkigt att läsa om de problem som den här tråden handlar om.

2) Jag har haft ett flertal olika Volvo under åren - som jag kört 10.000-tals mil med och ytterst sällan upplevt några problem eller synpunkter på kvalitet eller inpassning av kaross-detaljer.

3) Dock så är de flesta bilar jag ägt varit BMW eller Mercedes. Hur tråkigt det än låter, så måste jag tyvärr säga att mina BMW & Mercedes alltid varit väldigt mycket mer överlägsna den kvalitet som varit på mina Volvo-bilar. Det avser allt från knapp-tryck-reglage-känsla, dörrstängnings-klick, passform, ljudisolering, sittkomfort, styrprecision, prestanda vs bränsleförbrukning och mer.

Volvo har verkligen avancerat väldigt mycket avseende Premium-känsla, men provkör t.ex. en 5 år gammal Mercedes E-klass och jämför med en nästan ny S90 eller V90 och du kanske förstår vad jag menar med superkvalitet…

Till slut vill jag skriva om att jag sett - när jag kollar priser på t.ex. Blocket att; MYCKET märkligt nog, så kostar en V90 ungefär lika mycket som en motsvarande E 220 (kombi). Hur kan det vara möjligt? Är folk lite Volvo-dumma? Har Volvo någon sorts magisk dragningskraft på oss i Sverige?

Hälsningar Christian

AB Volvo är inte Volvo Personvagnar.
Jag är rätt övertygad att kvalitén är sämre på de nyare bilarna.
Personligen fick jag laga en rostfläck/rostangrepp (!) vid handtaget på bagageluckeöppningen på en s60 my20.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1514638
COCS skrev:Känner att jag inte borde blanda mig i denna diskussionen mer, men avslutar med detta inlägg:

1) Har arbetat på AB Volvo inom olika områden sedan april år 1985, slutade dock för ca 5 årsedan, men det är mycket tråkigt att läsa om de problem som den här tråden handlar om.

2) Jag har haft ett flertal olika Volvo under åren - som jag kört 10.000-tals mil med och ytterst sällan upplevt några problem eller synpunkter på kvalitet eller inpassning av kaross-detaljer.

3) Dock så är de flesta bilar jag ägt varit BMW eller Mercedes. Hur tråkigt det än låter, så måste jag tyvärr säga att mina BMW & Mercedes alltid varit väldigt mycket mer överlägsna den kvalitet som varit på mina Volvo-bilar. Det avser allt från knapp-tryck-reglage-känsla, dörrstängnings-klick, passform, ljudisolering, sittkomfort, styrprecision, prestanda vs bränsleförbrukning och mer.

Volvo har verkligen avancerat väldigt mycket avseende Premium-känsla, men provkör t.ex. en 5 år gammal Mercedes E-klass och jämför med en nästan ny S90 eller V90 och du kanske förstår vad jag menar med superkvalitet…

Till slut vill jag skriva om att jag sett - när jag kollar priser på t.ex. Blocket att; MYCKET märkligt nog, så kostar en V90 ungefär lika mycket som en motsvarande E 220 (kombi). Hur kan det vara möjligt? Är folk lite Volvo-dumma? Har Volvo någon sorts magisk dragningskraft på oss i Sverige?

Hälsningar Christian
Tyvärr, för Volvo, så har du och jag samma uppfattning om kvaliteten på nya Volvo. Jag tycker att Geelys ägarandel i Volvo gjort att kvaliteten sjunkit. Införandet av Google-systemet är en ren katastrof, så lång tid har gått utan att lovade funktioner fungerar.
Då jag bestämt mig för en helelbil tittade jag på XC40 men Google-systemet gjorde att det fick bli ett annat bilmärke denna gång. Trist, för jag är helnöjd med min nuvarande XC60 Classic som jag haft sedan ny. Nu ville jag ha något nytt, och en bil som bara är eldriven.
Användarvisningsbild
av COCS
#1514642
Svar till HerrP

Eftersom jag varit anställd av AB Volvo sedan april 1985 (inom olika Volvo-företag) dock alltid med lönespec. från AB Volvo, så är jag såklart mycket väl medveten om att Personvagnar såldes till Ford och därefter till Geely, men bra att du kommenterade det, så att övriga inte tror jag är korkad, tack!

Mitt jobb på AB Volvo har varit mycket omväxlande, roligt, intressant och bl.a. inneburit att jag för Volvo's del, varit delaktig i BMW:s produktion av högprestanda-motors tillverkning av V12 & samtliga olika M-motorer och även (på den tiden) nyare generationen av automatiska växellådor. Det var alltså BMW som köpte tjänsten av Volvo. Jag var på BMW i München över två år. Därefter på FIAT i Italien på Mirafiori-fabriken med flertal förnyelser och även en specialfabrik strax utanför Turin. Sedan i Termoli med bl.a. FIAT:s helt nya FIRE-engine-projekt i ytterligare 2 år. Inte många som vet om det var Volvo, men så var det och idag är det preskiberat (så jag kan skriva om det). Dessutom ett flertal andra bilfabriker.

Man kan nog tänka sig att kvalitet blivit sämre efter att AB Volvo sålde Personvagnar. Det borde inte vara så, men alla bilfabriker jagar kostnader - t.o.m. i ören, fast kvalitet ska ändå bibehållas eller t.o.m. bli bättre. Det blir mycket svårt, samtidigt som inköp av material och löner m.m. ökar konstant.

Men man får ändå försöka vara glad över allt i dessa grymma tider!

:-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]