Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1516928
sewen skrev: tor 27 okt 2022, 22:44 Vad säger man, är detta acceptabelt? V90CC 2020. Köpt som selekt-bil för 6 månader sen så finns kanske chans att få det på garanti.
Dubbelt så stor springa på ena sidan. Inte för att jag märkt nåt problem med det under det halvår jag haft bilen men är det nåt man bör åtgärda?
IMG_0064.jpgIMG_0065.jpg
Ifall det ska åtgärdas kan endast du som ägare svara på?
Låter dock dumt att inte använda garantin som du betalat för, så in och visa upp bilen.
Användarvisningsbild
av bem
#1516934
I morse blev bakdörrarna på min V90 (MY22) justerade av min lokala Volvohandlares skadeverkstad. Nu är bakdörrarnas framkant i exakt linje med framdörrarnas bakkant. Gick på fabriksgarantin. Några bilder som visar resultatet nedan. Att dörrarna blivit justerade kan jag se på att bulthuvudena har lite avskavd färg, se exempelbild nedan. Jag får se till bulthuvudena är inoljade nu framöver så de inte rostar (har sett små rostfläckar på andra bultar i dörrupphängningen så det är väl inte rostfria bultar).
Nu kommer framtida ägare av min bil inte behöva bekymra sig för blästrad framkant på bakdörrarna, som nog annars skulle hända med tiden.
Bild 1 nedan efter justeringen: vänster dörrsida.
Bild 2 nedan efter justeringen: höger dörrsida.
Bild 3 nedan efter justeringen: lite avskavd färg på dörrbult.
Bilagor
V90_Recharge_MY22_vänster_bakdörr_i_linje_med_framdörren.jpg
V90_Recharge_MY22_vänster_bakdörr_i_linje_med_framdörren.jpg (3.02 MiB) Visad 380 gånger
V90_Recharge_MY22_höger_bakdörr_i_linje_med_framdörren.jpg
V90_Recharge_MY22_höger_bakdörr_i_linje_med_framdörren.jpg (2.81 MiB) Visad 380 gånger
Spår_efter_justering_bakdörr.jpg
Spår_efter_justering_bakdörr.jpg (3.86 MiB) Visad 380 gånger
av Lockis
#1516936
hade varit intressant med före bilder också bem.
av StefanC
#1517008
Skall vara viss nivå skillnad på dörrarna
Pga om du frontar eller blir på körd bakifrån
Så kan man få upp dörren, annars så kan dörrarna pga krocken kilas fast i varandra
Användarvisningsbild
av COCS
#1517012
Till: bem
Det används i princip ALDRIG - alternativt super-sällan, rostfria bultar inom Automotive-industrin. Undantag är i vissa fall särskilt utsatta ställen - som är säkerhets-kritiska som t.ex. säkringslådor och liknande. Finns heller oftast ingen anledning att använda rostfria skruv eller bultar, eftersom dagens ytbehandling - sedan årtionden, är såpass bra att även efter många års körning i nordiskt regn-snö-slask-salt-klimat, så ska det normalt sett inte finnas rost på några skruv eller bultar. Undantag finns såklart (alltid). När man skruvat på sådana skruvar (som du visar på bilden), så blir det såklart att färgen på bulten skavs bort och möjligtvis en pytteliten defekt i ytbehandlingen av bulten - på de yttre kanterna som går mot verktygshylsan. Det behöver inte betyda att det blir skav genom ytbehandlingen - eller möjligtvis ytterst lite. Om du är orolig för det, så pensla på och rengör med kemisk ren bensin (finns på t.ex. Hornbach i 1 liters för ca 40 kr) och måla därefter på med ett korrekt lackstift på de skavda ytorna - det är bättre än att spruta på med olja. Att bultarna är målade, beror enbart på att dom automatiskt blir det i målnings-processen och ska egentligen inte ha någon betydelse. Alla övriga skruvar och bultar som finns på din bil (t.ex. i motorrummet) är inte målade och dom är av samma kvalitet som dom på dörrarna...

Till: StefanC
Möjligt att jag missförstår din skrivelse ovan, men anser följande: Alla karossdetaljer; såsom dörrar, motorhuv, bagagelucka och annat, ska vara mer eller mindre perfekt på millimetern linjerade med och mot varandra (lika avstånd överallt). Det ska inte finnas något glapp eller avståndsavvikelse mellan några av ovanstående. Jag har jobbat på Volvo med produktions-processer, inköp och kvalitet i över 30 år och har aldrig hört talas om det som du anger ovan (på det sätt som du skriver). Om du vidhåller det du skrev, så bifoga gärna en länk till en sida som förhoppningsvis bättre förklarar det som du vill få sagt - för jag är fullständigt oförstående.
Användarvisningsbild
av bem
#1517031
StefanC skrev: fre 28 okt 2022, 23:52 Skall vara viss nivå skillnad på dörrarna
Pga om du frontar eller blir på körd bakifrån
Så kan man få upp dörren, annars så kan dörrarna pga krocken kilas fast i varandra
2 mm resp 0,7 mm skillnad i djup på min. Du menar det kanske skall vara så? Och att justeringen jäms med som gjordes på min är fel?
Vad är "viss nivå skillnad"? 1 mm, 2mm eller? Utveckla gärna så vi som inte vet får korrekt info. Borde inte en Volvo skadeverkstad haft koll på sånt och justera som det ska vara enligt Volvos krav då?
Om du har en Volvo själv, kan du vara vänlig och kolla på din vad det är för nivå skillnad på dörrarna, det vore intressant. För att ev. verifiera dina uppgifter. Gärna med bilder.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1517032
COCS skrev: lör 29 okt 2022, 01:16 Till: bem
Det används i princip ALDRIG - alternativt super-sällan, rostfria bultar inom Automotive-industrin.
...
OK, tack för svar, jag förstår det inte behövs rostfritt och skulle väl kanske bli dyrt, att blanda lika metaller kan ju också ge olika oönskade effekter som korrosion osv. Det jag ville visa med avskavd färg på bulthuvudena är att så kan det se ut om en dörr justerats. Det var ju ett påstående om min bil att den ev. hade fått justerade dörrar i samband med leverans (inte på fabrik) när bilen var ny. Om man är och skruvar på dörrbultarna blir det med största sannolikhet märken efter det. Och det fanns inte minsta spår efter det på mina dörrbultar innan justeringen utfördes 2022-10-28. Det var både dessa saker jag ville visa på.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]