Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ABY
#1514254
Vänster bakdörr sticker ut lite utanför förardörren tippar på att grus/sten från framdäcken blästrat lacken.

Är det vanligt på SPA-platformen? Är en 2017, osäker på om någon garanti täcker detta.
Bilagor
Skärmavbild 2022-10-03 kl. 20.18.31.png
Skärmavbild 2022-10-03 kl. 20.18.31.png (3.59 MiB) Visad 1867 gånger
image3.jpeg
image3.jpeg (411.95 KiB) Visad 1867 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1514318
Det förkommer på åtminstone V90 som jag kan uttala mig om, sån här dålig inpassning av dörrar.
Min V90 MY22 är det samma problem på bägge sidorna, bägge bakdörrarnas framkant sticker ut rätt mycket. Det är Volvo Premiumkvalitet MY2022 jag visar i bilderna nedan. Jag mätte med ett skjutmått höjdskillnaden, som syns i bilderna. Jag skall kontakta min Volvoverkstad så får de justera dörrarna så de blir jäms med för annars kommer de se ut som dina ungefär om ett tag. Såvida inte detta anses inom toleranserna, men vore inget kul för då såg min bil ut som din efter ett tag och det vore väl tråkigt för senare ägare. Jag har stänklappar på min både fram och bak så kan hända de fram lindrar lite grussprut och så. Kanske vänster bakdörr lider mest av detta då ju mötande trafik på denna sida kan virvla upp smågrus i luften och träffa framkanten av lite utstickande vänster bakdörr?
Nog svårt reklamera feljusterade dörrar efter så lång tid (2017) men hör med din Volvoverkstad vad de säger. Om du köpt som konsument bilen beg. inom 3 år bakåt kan du prova reklamera som ursprungligt fel, om det kan anses vara det vilket jag inte vet. Kan väl inte kosta så jättemycket att få bakdörrarna justerade så det inte blir värre i alla fall. Lackering av en dörr blir nog en relativt dyr historia men det lär ju bli rost förr eller senare om inget görs åt den skadade lacken.
Bilagor
V90MY22_höger_bakdörr_ca2mm_utanför_framdörren.JPG
V90MY22_höger_bakdörr_ca2mm_utanför_framdörren.JPG (3.57 MiB) Visad 1799 gånger
V90MY22_vänster_bakdörr_ca0,7mm_utanför_framdörren.JPG
V90MY22_vänster_bakdörr_ca0,7mm_utanför_framdörren.JPG (3.2 MiB) Visad 1799 gånger
Användarvisningsbild
av ABY
#1514327
Tack för utförligt svar.

Köpte den nyss hos Riddermark bil som inte vill hjälpa mig.

” Samtidigt som du skrivit på köpeavtalet har du då godkänt bilens skick. ”

Har inga stänkskärmar på min bil.
av Lockis
#1514331
ABY skrev:Tack för utförligt svar.

Köpte den nyss hos Riddermark bil som inte vill hjälpa mig.

” Samtidigt som du skrivit på köpeavtalet har du då godkänt bilens skick. ”

Har inga stänkskärmar på min bil.
Du har godkänt bilens skick när du köper begagnat. Detta verkar ju dessutom vara en ganska synlig detalj.
Det du kan reklamera i efterhand i samband med begagnat köp är dolda fel. Detta kommer nog aldrig räknas som ett dolt fel.
av least
#1514338
ABY skrev:Tack för utförligt svar.

Köpte den nyss hos Riddermark bil som inte vill hjälpa mig.

” Samtidigt som du skrivit på köpeavtalet har du då godkänt bilens skick. ”

Har inga stänkskärmar på min bil.
Varför skulle de hjälpa till efter att du godkänt skicket?
De anser att priset som du fick bilen för matchar dess skick.
Användarvisningsbild
av bem
#1514341
ABY skrev: tis 04 okt 2022, 12:23 Tack för utförligt svar.

Köpte den nyss hos Riddermark bil som inte vill hjälpa mig.

” Samtidigt som du skrivit på köpeavtalet har du då godkänt bilens skick. ”

Har inga stänkskärmar på min bil.
Om du tänkt behålla bilen ett tag tror jag stänklappar fram kan vara bra för att minska stensprut osv. Så blir det inte värre.
Synd det var den större skadan i lacken längst ner på dörren. Hade det inte varit det hade det nog gått få rätt snyggt med primer, färg och klarlack på framkanten av dörren och sen polera bort övergången så det knappt syns. Men vill man ha perfekt så är det nog bara lämna in på omlackering.
Synd du inte påpeka problemet innan du köpte bilen. Det är väl rätt tydligt problem så blir väl svårt få säljaren åtgärda. Fast man kan nog säga Volvos slarv i fabriken lett till detta resultat. Det är synd. Men det verkar så det kan gå till i fabriken på vissa punkter. Problemen kommer som ett brev på posten senare, kanske när ingen annan än ägaren får stå för fiolerna att rätta till fel som inte en bil borde haft som lämnat produktionslinan. Det är enligt min mening väldigt dålig kvalitetskontroll att släppa iväg en Volvo med så pass stor höjdskillnad på ytorna mellan fram- och bakdörr. Men det kan ju vara inom Volvos toleranser och är det det vet vi vad deras kvalitet betyder i praktiken. Jag är inte så värst imponerad av en biltillverkare som inte kan hänga på dörrar så de ligger slätt utefter sidan. Men det är jag det, jag kanske har för höga krav. Men vi vet vad resultatet kommer bli med tiden så det blir ju lite badwill för en tillverkare när det rullar omkring bilar med "blästrade" dörrframkanter med begynnande rost eller rost. När jag ser rostiga bilar som inte har så jättemånga år på nacken brukar jag tänka att sån bil skall jag passa mig för att skaffa. Kan bli så med min Volvo (V90 MY22) om det inte åtgärdas snart. Jag har kontaktat min Volvoåterförsäljare i mitt ärende. Vi får se hur detta kommer lösas i mitt fall. Min bil har ju fabriksgaranti kvar så förhoppningsvis blir det ett garantiärende i mitt fall.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1514344
least skrev: tis 04 okt 2022, 13:34 ...
De anser att priset som du fick bilen för matchar dess skick.
Det kan vi väl inte veta.
Men troligen anser de väl det.

Det skulle ju kunna vara ett fall att med hänsyn till priset (högt) man inte borde räknat med detta på en 5 år gammal Volvo (som anses vara en premiumbil där sånt här kanske inte borde förekomma).
Nåväl, jag tror väl jag också att det blir svårt för trådskaparen få säljaren rätta till nåt. Men vi vet inget om förutsättningarna vid köpet.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1514345
Riddermarks har lagt ut bilen för försäljning, varudeklarerat denna, förhandlat med TS, TS skrev på köpeavtalet. TS betalade och fick nycklarna.

Nog är det då rimligt att anse att Riddermarks sålt bilen till det pris som marknaden var villig att betala för en bil med just detta skick, där och då.

Folk måste förstå att begaganade varor måste undersökas innan köp, och klagomål måste riktas innan avslutat köp.
Att komma efteråt och klaga är meningslöst (såvida inte bilen är i avsevärt skick än det utlovade.)
Användarvisningsbild
av bem
#1514348
Antar säljaren har i varudeklarationen skrivit typ "skada på bakdörrens framkant" eller liknande. Sånt bör ju stå i en varudeklaration anser jag. Men man kanske inte har med sådana saker i en varudeklaration?
av least
#1514350
Nej, varför det?
Skicket är normalt sett till bilens ålder och miltal, skulle bilen vara avsevärt mer sliten kan man inte kryssa i rutan "normalt slitage" som handlare.

Kunden har oftast ett intresse av att nämna exempelvis skavanker man sett som kan få ner priset,och det är en del av förhandlingen.
Säger man inget så kommer inte avdrag på priset att göras, eller hur?

https://www.autosale.se/Autosale/varude ... ankett.pdf
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]