Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1514818
Det är väldigt svårt att reklamera ett fel som är så synligt på en begagnad bil så jag är inte särskilt övertygad att du får rätt om du går till ARN. Skicket ska motsvara normal skick för åldern och vid 18000 mil är det inte sällsynt med stenskott och sliten lack. Riddermark kommer vägra så länge de går, deras säljare blir av med provisionen om de reparerar bilen så de försöker in i det längsta fördröja en reklamation. Sen säger säljaren upp sig efter i snitt 2 månader...
Användarvisningsbild
av sewen
#1514824
Tycker det är rätt risigt av Riddermark att inte lacka om. Alternativ ta tillbaka den. Riddermark är ju stora och kan ta lite högre betalt av sina kunder just för att man framställer det som ett tryggt köp.
Kollade min passning snabbt och den verkar ok vid första anblicken. Förutom bakluckan där ena sidan har dubbelt (9mm) så stor glipa som andra sidan (4mm).
Användarvisningsbild
av sewen
#1514830
En av de viktigaste ändringarna i den nya konsumentköplagen är de krav som ställs att konsumenten både har informerats om och separat godkänt varans objektiva avvikelser för att du som säljare inte ska hållas ansvarig.Precis som andra varit inne på alltså. Om det här anses vara onormalt slitage så bör du få rätt mot Riddermark.
Personligen tycker jag inte det där är normalt på en fem år gammal bil. Inte normalt ens på en 10 år gammal bil. Men misstänker att andra här i tråden (och handlaren) är av en annan uppfattning...
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... av-fordon/
av least
#1514928
Riddermark kanske inte är oseriös, men man lever på att köpa in hyfsade, begagnade bilar och sedan kränga dessa snabbt.
Och dessutom till en låg kostnad för företaget, man har inget intresse av en helkundsaffär eller kundlojalitet.
Användarvisningsbild
av sewen
#1514936
least skrev:Riddermark kanske inte är oseriös, men man lever på att köpa in hyfsade, begagnade bilar och sedan kränga dessa snabbt.
Och dessutom till en låg kostnad för företaget, man har inget intresse av en helkundsaffär eller kundlojalitet.
Eh va? Det klart man har intresse av kundlojalitet. Skulle tom säga att det är av stor vikt för Riddermark. Det är därför man högt och stort på sin hemsida skyltar med sina betyg från tex trustpilot. Det är också därför man bemödat sig om att göra en påkostad film om de åtgärder och noggranna kontroll (av tex lack) man gör på bilarna innan man säljer dom. De ledord Riddermark säger sig arbeta utefter är: Ärlighet, Ansvar, Respekt, Engagemang och Trygghet.
Dom är beroende av att folk köper sin bil hos dom men även säljer den genom dom när det är dags för byte. Det är inte sällan samma kund så det vill till att köparna hålls nöjda om man ska göra en bra affär på sikt.
av Lövet
#1514945
Den genomsnittliga säljaren jobbar hos Riddermark i 8 veckor. Det säger en del om hur långsiktigt de satsar ;)
Med det sagt, jag som har ganska god insyn i branschen, kan inte på något sätt säga att de är "oseriösa". De säljer inte medvetet sämre bilar än någon annan beghandlare (auktoriserade bilhandlare har dock tillgång till vissa andra kanaler som de inte har ex. återlämnade leasingbilar från egna finansbolag). De deklarerar inte bilar sämre än någon annan. De har låga fasta priser, håller inte på med en massa förhandlingar som tar tid utan säljer en bil till istället på den tiden. De har kortast lagertider i branschen.

Men man KAN INTE köpa en begagnad bil av en bilhandlare (förutom KVD och Autohero skulle jag säga) utan att titta igenom den INNAN man bestämmer sig. Man kan inte reklamera repor och skav för de är synliga innan köpet.
Användarvisningsbild
av bem
#1515138
Lövet skrev: sön 09 okt 2022, 13:18 Den genomsnittliga säljaren jobbar hos Riddermark i 8 veckor. Det säger en del om hur långsiktigt de satsar ;)
...
De deklarerar inte bilar sämre än någon annan.
....
Läste du att trådskaparen inte fick en Varudeklaration, innan han köpte bilen.
av Lövet
#1515139
bem skrev:
Lövet skrev: sön 09 okt 2022, 13:18 Den genomsnittliga säljaren jobbar hos Riddermark i 8 veckor. Det säger en del om hur långsiktigt de satsar ;)
...
De deklarerar inte bilar sämre än någon annan.
....
Läste du att trådskaparen inte fick en Varudeklaration, innan han köpte bilen.
Den skapas redan när de lägger upp annonsen. Sen var nog säljaren slarvig med att ta fram den, och köparen slarvig att fråga efter den.
Användarvisningsbild
av bem
#1515153
Enligt min mening är en säljare rejält slarvig när köparen inte får kanske det viktigaste dokumentet att studera inför ett ev köp. Visst kan vi alla glömma men det blir nog liksom slarv i slutändan i alla fall. Säljande företag borde ha rutiner så Varudeklaration inte kan missas att lämnas ut till en köpare senast i samband med köpet.
En ev. köpare skall inte behöva fråga efter en varudeklaration anser jag så en köpare är svårligen slarvig om hen inte frågar efter en sån, anser jag. Och kanske fler med mig?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]