Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514258
perhall skrev:Många skulle nog bli upprörda över verkstadspriserna om de visste vad en del bilmekaniker tjänar...
Varför?
#1514262
perhall skrev:
Lockis skrev:
perhall skrev:Många skulle nog bli upprörda över verkstadspriserna om de visste vad en del bilmekaniker tjänar...
Varför?
För att servicepriserna ökat kraftigt och mekaniker har feta bonusar när de säljer mertjänster.
Allt blir dyrare. Spelar ingen roll. Tror dessutom inte merparten av mekaniker har bonus. Men jag har dålig koll på Volvo meckars avtal.
Senast redigerad av 1 Lockis, redigerad totalt 0 gånger.
#1514263
Det där gäller då inte här uppe, bilmekarna här tjänar då inga stora pengar, jag har själv sonderat terrängen de senaste åren då jag ville göra något annat, men de betalar för dårligt mer el mindre överallt.

det är ju Metall de flesta går under så inga fantasilöner där inte.
#1514266
Derank skrev:Det där gäller då inte här uppe, bilmekarna här tjänar då inga stora pengar, jag har själv sonderat terrängen de senaste åren då jag ville göra något annat, men de betalar för dårligt mer el mindre överallt.

det är ju Metall de flesta går under så inga fantasilöner där inte.
Jobbar inte själv i branschen men har bekanta som gör. Ingen har någonsin pratat om bonus utöver vanlig lön, under våra löne dialoger
#1514267
En äldre släkting lämnade sin Volvo från 2009 till en Volvo-anläggning som föreslog att hon skulle byta 4 mm däck mot nya med hänvisning till att det kan regna och då är de farliga. Givetvis hjulinställning, torkarblad och annat också. Hon tyckte han var så trevlig och köpte alla förslag. Tog sedan reda på vad meken tjänar och det var 65 000/månad i genomsnitt med bonusar för tillägg som säljs. Visserligen två år sen men lär ju inte tjäna mindre nu...
#1514300
Låter konstigt, jag har kollegor i Stockholm som jobbar som mekar på bla bilverkstäder ( dok inet Volvo åf ) och på Scantruck, JLG, Liftexperten osv som mekar och ingen där har över 40k som mek. Så att Volvo ÅF skulle betala 65 låter helt befängt, ska kolla det idag direkt, för då kan jag då stå och serva bilar de sista åren för den pengen
#1514306
Finns bonus (snarare ackord) system hos väldigt många åf, men de många av mekarna jobbar efter mottot ”minst jobb mest lön” vilket landar dom på grundlön.

Att det skulle utnyttjas i en utsträckning som i exemplet ovan skulle åtminstone häromkring inte tolereras eftersom alla känner alla, om än på omvägar.
Snarare är det nog leasingbolag/staten/kommuner/etc som får se sånt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]