Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514326
perhall skrev:En äldre släkting lämnade sin Volvo från 2009 till en Volvo-anläggning som föreslog att hon skulle byta 4 mm däck mot nya med hänvisning till att det kan regna och då är de farliga. Givetvis hjulinställning, torkarblad och annat också. Hon tyckte han var så trevlig och köpte alla förslag. Tog sedan reda på vad meken tjänar och det var 65 000/månad i genomsnitt med bonusar för tillägg som säljs. Visserligen två år sen men lär ju inte tjäna mindre nu...
Jag har ganska hygglig insyn i branschen och de mekar som hade årslöner på 800k för två år sedan måste vara ovanligare än tänder på en höna..

/Thomas
#1514440
vjohnj skrev: tis 04 okt 2022, 10:17 Kan inte vdash programet programmera om enheten?

Jag vet inte om det går eller hur det fungerar.
Vet bara att Bilia debiterade 7500:- för att byta olja, filter och kupefilter. Dom skulle försöka uppdatera mjukvaran i VCM men sa att det inte fungerade så jag fick ett förslag på byte av VCM på 12000:- plus byte plus programmering. Dom skulle dessutom ha den gamla enheten annars blev det 2700:- extra.
#1514551
Funk skrev:
perhall skrev:En äldre släkting lämnade sin Volvo från 2009 till en Volvo-anläggning som föreslog att hon skulle byta 4 mm däck mot nya med hänvisning till att det kan regna och då är de farliga. Givetvis hjulinställning, torkarblad och annat också. Hon tyckte han var så trevlig och köpte alla förslag. Tog sedan reda på vad meken tjänar och det var 65 000/månad i genomsnitt med bonusar för tillägg som säljs. Visserligen två år sen men lär ju inte tjäna mindre nu...
Jag har ganska hygglig insyn i branschen och de mekar som hade årslöner på 800k för två år sedan måste vara ovanligare än tänder på en höna..

/Thomas
Jag också, i Stockholm ligger de flesta mekaniker mellan 28 och 45, aningen mindre på andra ställen. Men det finns ett par som sticker ut, de har gjort merförsäljning till något det inte borde vara.
#1532976
Jag har motsvarande problem, köpte en XC90 som visade sig vara amerikansk import. Något år senare blinkar VOC (som inte fungerar i Sverige på en amerikansk bil) för service men vare sig Bilia eller Mechanum kan släcka den. Har varit i kontakt med Volvo VCC Customer Care som är väldigt trevliga men som inte heller vet hur det kan lösas - systemet går inte att serva eller kopplas ur i Sverige. Som det ser ut nu kommer servicelampan lysa till bilen skrotas, :-o
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]