Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1510642
Finns ju några trådar i ämnet. men..
Jag har spräckt midbasen fram i min V90. Tänkte därför passa på att yta alla framhögtalare till något som låter lite bättre, utan att bygga om bilen. Har High Performance idag.

Efter en del sökande så lutar det åt Phoenix Gold ZDSV1. Mycket då de är direkt anpassade till Volvo, och något sånär prisvänliga. Om dom låter bra:)
1. Är det någon som prov lyssnat dessa. Blir det ett bra lyft??

Om det blir bra så ligger det väl nära till hands att även göra något åt ljudet bak. DÅ ahr de ju ett kit Phoenix Gold ZDSV2, vilket i princip är samma högtalare som fram. Det jag funderar på här är, går det att koppla in ett 3 vägs kit i bakdörrarna? Det sitter ju bara en midbas där idag. Är det full range på signalen dit??
Hur skall man hantera takhögtalarna om man sätter ett 3 vägs kit i dörren. Låta dom sitta kvar, elelr koppla ur?

Några har nöjt sig med att bara byta takhögtalarna till B&W modell som ahr diskant. är det ett bättre val än att bestycka upp dörrarna???

Att gå in och dra fram nya kablar, byta slutsteg mm är inte aktuellt.
#1514328
Lånar tråden lite.

Jag har en V90 från -20 som hyrbil då min är på verkstad, en vanlig D4 med HP skulle jag tippa på, då den saknar allt som har med extrautrustning att göra, bla elbaklucka.
Jag upplever att ljudet dock är bättre än i min -22 med HP, är det annan hårdvara i -20an eller kan det ha något med mjukvaran att göra? Har för mig att ljudet också var bättre i min gamla V90CC med HP.
#1515364
Här är ett svar jag fick från en firma i Göteborg som saluför dessa;

I dom nyare Volvo som V90 så har du original steget under passagerare stolen. Med detta kittet så blir det Plug n play mot kablagen vid steget så drar du sedan kablaget till det nya steget och lägger det i bagaget. Detta går enormt snabbt att installera och vi rekommenderar att börja med detta steget, för att i nästa steg byta ut högtalarna.

Om du inte har någon centerhögtalare uppe på brädan så passar dessa kit perfekt, ladda ner färdig mjukvara : https://phoenixgold-eu.com/downloads/ för att installera i DSP och med det innebär det att du får ut bästa möjliga av din Volvo. Priserna hittar du på hemsidan.

Dom olika stegen är följande:
Steg 1 : ZDAPV1 = DSP/AMP
Steg 2 : ZDSV1 = Högtalare kit

Sedan har jag kollat lite vad det gäller installation och verkstaden som har gjort lite andra jobb åt mig med kabeldragningar säger att det är inget du gör själv på 10 minuter även om det är plug n play. Dom vill ha 1600kr för det vilket motsvarar 1,5 h arbete.

Vad jag inte lyckades klura ut är om man behöver köpa en BT-modul extra för att få appen att fungera, men det kanske du har koll på. Jag ska försöka få detta fixat i början av året om ekonomin tillåter.
#1537955
Är lite nyfiken på om någon av er nu har testat Phoenix Golds högtalarkit och/eller DSP-förstärkare?
Jag är själv sugen på att uppgradera ljudet i min bil, men det hade varit intressant att få lite omdömen över hur de olika produkterna levererar. :-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]