Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1576087
Ja jag kan bara instämma med dig @Jox1. Har ersatt samtliga högtalare i framdörrarna till Phoenix Gold-kitet, samt installerat DSP-steget från samma tillverkare. Upplevde inte heller någon stor skillnad till en början, men efter att ha "spelat in" högtalarna någon månad och kopplat upp sig mot förstärkaren med programvaran för dator, kunde jag justera ljudbilden så som jag ville ha den.

De färdiga inställningarna för Volvo-bilarna upplevde jag inte som något speciella, men funkar såklart som en grund. Mycket kan man göra via bilens inbyggda EQ och inställningar för diskant och bas, men för att få ut mer måste man använda DSP-programvaran. Har själv inte bluetooth-dongeln, så jag har använt mig av bärbar dator kopplad till DSP'n med USB-kabel.

Skärmbild 2024-04-10 200542.png
Skärmbild 2024-04-10 200542.png (116.22 KiB) Visad 99 gånger
Inställningarna för framdörrarna (Phoenix Gold-högtalare).

Skärmbild 2024-04-10 200600.png
Skärmbild 2024-04-10 200600.png (114.52 KiB) Visad 99 gånger
Inställningarna för bakdörrarna (originalhögtalarna).

Det finns inga rätt eller fel när det gäller ljudbild, det beror helt på hur man vill ha det. :-)
Jag vill ha rent och klart ljud, med ett skönt bastryck utan att det blir "EPA-dunk" av det hela.
Och jag är mycket nöjd!

Vet inte heller om uppgradering av högtalarna i bakdörrarna skulle göra så stor nytta, eftersom jag är så pass nöjd. :-)

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]