Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
#1506818
Min är och V90 D4 AWD BSR Steg 1 och 265/30-22 däck. Fulpackad bil och färddatorn viasde 0.49 men den drog 0.51 vid pumpen. Kan inte klaga, skulle dock ändå föredra 70l tank. Samma resa med min XC90 V8 landade på 1.22.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1506831
Riktigt bra ändå för er båda.
Dock är väl hastigheten ofta en bov, dvs skillnaden mellan typ 70-90 och runt 110-120 gör skillnad i totalen.
av Xanthopteryx
#1506833
Ja, hastighet är något som påverkar mer än många tror. Luftmotståndet ökar med kvadraten mot hastigheten. Och luftmotståndet har en väldigt icke försumbar påverkan på en bil, därav att man jobbar med designen på bilarna för just detta.
Intressant är bland annat att kylargardinen som Volvon sitter där dels för att spara värme men även för att sänka luftmotståndet. Bilen har lägre luftmotstånd när gardinen är stängd.
Tycker att det nog är rätt vanligt att man hittar optimal förbrukning just kring 70-80(90) ungefär. Antagligen för att man har optimal utväxling på de flesta bilar så att motorn kan jobba lagom hårt på lagom varvtal samtidigt som luftmotståndet inte är allt för stort.

Även temperaturen inverkar såklart, inte bara för att en kall motor drar mer men även för att luften blir tjockare och därmed högre luftmostånd. Samtidigt finns lite fördelar med att kall luft går in i förbränningen. Även fukten i luften påverkar. Torr luft har högre densitet mot fuktig luft. Där vi vintertid i sverige dessutom har effekten av att kall luft inte kan hålla lika mycket fukt varvid den kalla luften blir ännu tjockare på grund av den minskade mängden vatten.

Så har vi ju temperaturens inverkan i form av luftkonditionering och fläktar för att kyla, fläktar för att värma (som samtidigt kan göra av med värme åt bilen så att gardinen kan hålla stängd).

Och däck.... och vatten på vägen eller slush, är det snö? Packat? Lös? Blåser mot eller med?

Listan på variabler är ju synnerligen komplex och lång, men intressant enligt mig.
Användarvisningsbild
av js1
#1507022
Jag körde samma sträcka (12mil enkel väg) för en tid sedan i båda riktingarna. Höll skyltad hastighet, samma last (ensam) i bilen. Det blåste uppskattningsvis 8-10m/s i snitt, dvs ca 32m/h.
Ena riktningen hade jag i huvudsak medvind och den andra motvind. På motorvägen hade jag alltså en vindhastighet på ca 80km/h resp 140km/h. Dels märker man det på ljudnivån
i bilen men framförallt på förbrukningen. I medvind fick jag en förbrukning på 0,58 och motvind 0,68. (V60 T5 2020)
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1507169
Nu på semestern har jag kört Borås - Öland och aktivt valt vägar med 70-90km/h

Bilen går riktigt fint och snålt i dessa hastigheter.
I ECO läget så använder bilen aktivt nedförslut och släpper gasen ofta.
Jag har kört 120mil på 55 L, det är bra i min bok :-) :-)
av DanCruso
#1508079
Körde min XC90 T8 MY22 Late, med 4 personer och packning, från Stockholm till Idre fjäll fram och tillbaka med 0,57 l milen i snitt (mätt vid pump). Körde hela vägen enligt skyltad hastighet så allt från 40-110 men mest 80-90 sträckor. Startade fulladdad från Stockholm och laddade ca 3 kw i Falun under lunchpaus. På vägen hem startade vi från Idre fulladdade och körde hela vägen hem utan ytterligare laddning.

Jag är förvånad att det går att köra så pass snålt med en så stor och tung bil, men som skrivits tidigare i tråden så är farten en väldigt stor faktor. När jag kör lite mer inspirerat så går förbrukningen snabbt upp.
av morfarginko
#1508861
DanCruso skrev:Körde min XC90 T8 MY22 Late, med 4 personer och packning, från Stockholm till Idre fjäll fram och tillbaka med 0,57 l milen i snitt (mätt vid pump). Körde hela vägen enligt skyltad hastighet så allt från 40-110 men mest 80-90 sträckor. Startade fulladdad från Stockholm och laddade ca 3 kw i Falun under lunchpaus. På vägen hem startade vi från Idre fulladdade och körde hela vägen hem utan ytterligare laddning.

Jag är förvånad att det går att köra så pass snålt med en så stor och tung bil, men som skrivits tidigare i tråden så är farten en väldigt stor faktor. När jag kör lite mer inspirerat så går förbrukningen snabbt upp.
Oj, under sommarsemester är jag glad om jag kommer under 1l/mil med min T5, det händer nästan aldrig. I vintras låg jag som värst kring 1,7 när det var mkt korta skjutsar inom stan ...
av SundanceKid
#1508872
Jag upplever också XC90:in som bränslesnål. Har aldrig varit över litern.
Vissa sträckor har jag närmat mig 0,6
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]