Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1506721
V90 -18 D4 AWD
Temperatur mestadels kring 17-20 grader.
Motorväg, landsväg, småväg i en salig blandning.
Skyltad hastighet mellan 5 och 120 km/h.
Körd hastighet mestadels efter skyltad, ibland långsammare på grund av trafik och ibland snabbare för att komma förbi lastbilar med mera på korta 2:1-sträckor.
Ganska lätt lastad.
Ett svep, utan stopp.
Utetempererad motor (cirka 20 grader).
Körläge eko med normalklimat.
Ekokörning i form av hålla avstånd, motorbromsa mycket, mjukt körsätt (sådär som alla borde köra helt enkelt).
Hållit hastighetsgränserna på GPS undantaget ovan nämnda omkörningar och fastnande.
20 grader inställt.
Rövvärme en plupp och rattvärme två pluppar.

Slog mitt tidigare rekord på 0,49 på ungefär aktuell sträcka (knappt fyra mil längre sträcka då), dock fullpackad samt tre personer (två vuxna och ett barn) samt dubbdäck i kring noll grader och blåsigt samt tre stopp.
Ligger nästan varje gång på cirka 0,50 och ibland 0,51 och två-tre gånger 0,49.

Bara för information för att visa presumtiva köpare att denna bil är riktigt trevlig vad gäller förbrukning på långresor.
20220728_230836.jpg
20220728_230836.jpg (258.78 KiB) Visad 1806 gånger
Användarvisningsbild
av Jefe
#1506734
Det går att köra dom billigt.
Dottern övningskörde våran S90 D5 MY17 BSR optimerad på 0.49
på blandad motorväg och landsväg.

Fyra vuxna i bilen och hon körde efter hastighetsbegränsningen hela tiden.
av KalleJ
#1506748
Är väl trevligt med låg förbrukning. V90 är ingen liten pjäs.
Ganska stor skillnad på att hålla GPS fart och hastigheten enligt bilen dok, iaf på min bil. Ca 3km i 80-90 och 4km i 120.

Vad drar de på vintern i stadskörning?
Inga problem med DPF o stadskörning korta turer under 5km?
av Xanthopteryx
#1506750
Freddy100 skrev:Halvtråkigt att äga bilen för en halv milion och slå rekorder för så snål förbrukning... :-/
Det finns väl ingen som helst motsättning i detta?
Om så bilen kostar en miljon är väl förbrukningen intressant?
Folk köper ju för fanken batteribilar för 1,5 miljon och sitter och snålkör så det blir köer på motorvägen....

Dessutom är det MYCKET mer behagligt att kör och åka om man idkar ekokörning. Mjukt, bekvämt, avslappnat. Precis så ståndsmässigt som man skall åka i en dyr och fin bil. Eller hur?
av Xanthopteryx
#1506751
KalleJ skrev:Är väl trevligt med låg förbrukning. V90 är ingen liten pjäs.
Ganska stor skillnad på att hålla GPS fart och hastigheten enligt bilen dok, iaf på min bil. Ca 3km i 80-90 och 4km i 120.

Vad drar de på vintern i stadskörning?
Inga problem med DPF o stadskörning korta turer under 5km?
Stadstrafik vintertid är ingen hit. Det visste jag från början. Inga tunga bilar är en hit i stadstrafik. Då skall man ha en lätt plutt, gärna manuell.
Men det är dock inte mina primära åkturer - om jag åkte mycket stadstrafik så skulle jag inte skaffat denna bil. Jag skulle mest troligt inte ens köra så mycket bil heller i stadstrafik då det är värdelöst, särskilt i stockholm. Det finns fötter, cykel, kollektivtrafik, ...
Användarvisningsbild
av sewen
#1506763
Skulle dra och vaccinera hela familjen idag. Fyra stationer med tunnelbanan. Sen käka en glass efteråt.
Blev att vi tog bilen. Billigare för två vuxna + två barn.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1506770
Vad motsvarar detta mätt på pump?
av Xanthopteryx
#1506774
Mätaren i bilen är riktigt bra. Fångar dock inte parkeringsvärmaren vilket är logiskt då den inte används när du kör. Däremot tillskottsvärmen verkar räknas med. Därför är avvikelserna på bilens snitt mot pumpen större vintertid och små sommartid.
Jag ligger på 0,664 över året vid pump med korta och långa sträckor och parkeringsvärmare kalla dagar.
7200 mil ungefär.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]