Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505599
Tjena!

Då jag är i behov av 7sitsig bil valde jag att köpa en xc90, t8 från 2016 med 13k mil.

Det gick rätt snabbt, och jag är supernöjd med bilen idag!

Har dock några frågor, om någon har nån idé får man gärna ge tips.

1) Vinterdäck ingick inte, vad rekommenderas ni om man kör i Stockholm/Uppsala för det mesta med nån enstaka tur till fjällen på vintern? Dubbar? Märke? Har 21tums alufälgar nu.

2) Jag är medveten om att xc90 från 2016 kan ha en del problem - finns det något man ska vara extra uppmärksam på eller göra en specialservice av innan det går fel? med andra ord - kan jag förutspå fel och ha koll på det innan? Har luftfjädring och glastak, bör tilläggas här.

3) Vissa xc90-issues har ju blivit fixade med återkallningar om jag förstått det rätt - hur kan jag se om min bil faktiskt lämnades in och fixades? Finns det något sånt register?


Stort tack på förhand!

M
#1505782
1. Jag kör 95% runt sthlm, kör odubbat. Köp beg 19" på blocket, finns flera till bra pris. Du får mkt bättre komfort och ljudnivå i bilen på dem. Jag har 19" på vinter och 21" på sommar, ska fixa ett par 19" till nästa sommar, trots att den blir lite fulare. Skillnaden jag upplever är ändå ganska stor.
3. borde nån kunna slå på verkstaden (bilia?) o kolla åt dig? jag har ingen servicebok de hänvisar till datorn, men alla kvitton sparade.
#1506028
Om bilen har besökt auktoriserad verkstad fram till nu har nog Volvo tagit barnsjukdomarna på goodwill. Det handlar bl.a. om EGR-ventil (brandrisk, gäller D5 men inte din T8) och gnisslande bromsar (nya belägg eller i vissa fall nya skivor). Elektronikproblem har lösts med ny programvara. Rattlåset kan lägga av och bakdörrarna kan frysa fast vid kyla (vilket Volvo inte betalar för när det gäller MY2016). Kompressorn till luftfjädringen kan lägga av också och här kan är villkoren i din maskinskadeförsäkring medföra att du inte behöva stå för hela kostnaden. Du har nog ett kamremsbyte runt hörnet men annars väntar förhoppningsvis många bekymmersfria mil. Nokia Hakkapeliitta 8/9 ger mycket fina egenskaper på isiga vägar men ljudvolymen blir såklart lidande (jämfört med odubbat). Det är en väldigt trevlig bil för oss som behöver 7-sitplatser. Körde just Jokkmokk - Stockholm i ett svep. Det var ett nöje.
#1506385
Mxdin skrev:Tack för bra svar!

Är 19” däcken bättre mot blixthalka/is? Borde det vara va?

Vilken djungel med däck!!
Nejdå. Köp dubbfria vinterdäck av känt märke (Nokian, Michelin, Continental) i originaldimension så kommer det går alldeles utmärkt. Det är ingen direkt fördel med större diameter på vinterdäcken, folk köper större dimensioner för att de tycker bilen blir snyggare av det.
#1506783
1. Dubbar är det ända som funkar på blixhalka IS. Skulle vara om du har djäfligt breda däck som är bredare än däckspåren i asfalten annars. :party:
Köp begagnade fälgar och fixa egna däck eller en färdig uppsättning 18-19". Jag hade kört dubbfritt, fixa snöstrumpor/kedjor om du ska upp i fjällen.
T8 har vär AWD annars så kanske inte ens behövs om du har bra mönster.


3. Alla recalls som är återgärdade håller Volvo koll på, bara uppge reg.nr
#1516901
Lövet skrev:
Mxdin skrev:Tack för bra svar!

Är 19” däcken bättre mot blixthalka/is? Borde det vara va?

Vilken djungel med däck!!
Nejdå. Köp dubbfria vinterdäck av känt märke (Nokian, Michelin, Continental) i originaldimension så kommer det går alldeles utmärkt. Det är ingen direkt fördel med större diameter på vinterdäcken, folk köper större dimensioner för att de tycker bilen blir snyggare av det.
Och framför allt - köp nordiska, inte kontinentala!
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)