Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502659
Ja, självklart har man som tillverkare en möjlighet att sluta släppa uppdateringar långt innan 15 år har passerat.
Tillverkaren har inte garanterat uppgraderingar kostnadsfritt i 15 år, men man kommer att kunna släppa en kritisk uppgradering om det så krävs enligt lagkrav, eller på grund av återkallelse.
Det kan till och med vara så att man kan släppa korrigeringar längre än så.
#1502878
Installera 2.1 igår för att de hur kartan i förrardisplayen ser ut. Det är värre än jag befarade. Oanvändbar för min del. Inte en chans jag kan se gatunamn i kartan längre. Har inte gatunamnen i huvuddisplayens karta också mindre text? Hann bara testa en stund i går kväll.

Och ”instrumenten” har de gjort ändringar i också. Text och symboler så smått så smått. Näe Volvo skulle ta fram olika teman där de som vill ha pytteliten text och symboler får det (som nu) och de som vill ha normalt skall kunna få det (som innan 2.1). Kanske de borde ha ett tredje alternativ för de äldre som kanske inte ser så bra längre med extra tydligt i förardisplayen.
Verkligen en nedgradering i förarmiljön med 2.1 tycker jag. Min V70 MY14 hade mycket bättre förardisplay med teman, jag har även kört Volvo med Sensus och där är förardisplayen riktigt bra.
Tycker det verkar som Google Android Automotive som är i min Volvo är väldigt långt från Sensus tydlighet osv i förardisplayen. Varför Volvo enligt mitt tycke gör den sämre övergår mitt förstånd. Men jag är väl en idiot som inte tycker allt nytt är bra eller bättre.

Vad skall mjukvarufolket härnäst hitta på för ”förbättringar” i displayerna?
Det är bara konstatera att efter att ha kört min Goggle-bil i 10 månader och 870 mil och tröskat mig igenom mjukvara 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 2.0, och 2.1. så har jag sett att det är mjukvaran som verkar vara min bils svaga punkt.
Känns lite som bilen mjukvarumässigt var halvklar när jag hämta ut bilen ny i slutet på augusti -21. Det var synd jag inte fick en MY21 som jag beställde med Sensus, fick tyvärr en MY22 med Goggle, som vissa förståsigpåare säger skall vara så bra.
Hade det inte varit för min tidigare V70 börjat bli till åren (MY14, 16000 mil) hade jag behållt den sett i ljuset av den bil jag kör nu. Visst åker man fint i en V90 men det gör man i en V70 också (sätena i den var bekvämare än i min V90).
Rapport från en ”landsväg” nånstans i Sverige. :-)
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1502945
Dåligt ljud i Spotify efter mjukvara 2.1 blev installerad. Burkigt ljud, skär lite i öronen. Radion har bra ljud. Skumt. Nåväl jag lyssnar inte så mycket på nåt i bilen, men ibland har jag nån favoritlåt på i Spotify. Men inte hädanefter. Jag är ingen audiofil men nog hör jag när ljudet inte är bra. Kanske bara just min bil som fått sämre ljud i Spotify appen.
Har provat ändra olika ljudkvalitetsinställningar i appen och olika inställningar i bilens ljudinställningar men det hjälper inte för Spotifyljudet ändå. Får se om jag kan felsöka senare, kanske installera om appen. Jag har haft Spotify installerad i bilen sen aug. 21 och den har funka bra med kanonljud fram till mjukvara 2.1.
I min bil.
Hoppas det funkar bra i andra bilar med 2.1.
#1503183
2.1 som är orsaken till följande?:
Aldrig råkat ut för nedanstående förut.
Skulle hämta ut ny medicin på ett apotek åt morsan idag. Det var lite brådis för läkaren hade skrivit ut det och jag skulle sen på störten hämta ut det på ett öppet apotek. När jag kom fram till apoteket och en parkeringen i närheten skulle jag stänga av bilen.
Inaktivera bilen som det heter numera. Med vredet som finns i mittenkonsollen mellan framsätena. Har nog stängt av bilen tusentals gånger vid det här laget.
Men nu gick det inte stänga av bilen. Foten på bromsen hade jag. Försökte stänga av bilen kanske 5-6 gånger. Nej den ville inte bli inaktiverad. Jag sa till passageraren att jag kunde inte stänga av bilen. ”Vad är det här för bil?” Sa hon.
På nåt sätt skall jag stänga av bilen sa jag (utan att ha nån lösning i sikte när jag sa det).
Jag satt en stund och fundera.
Bilen var i körläge Hybrid och växelläge D.
Då kom jag på att jag förr tryckt på P-knappen för att lägga i växelläge Parkering innan jag stängt av bilen. Anledningen var att för att få i Parkeringsbromsen förr var jag tvungen först lägga i växelläge P (med P-knappen), sen stänga av bilen och sist dra åt handbromsen. Egentligen skall bilen när man stänger av den själv lägga i P-läge och dra åt handbromsen. Men det fungerade inte på min bil ganska länge. I nån senare mjukvaruversion kom nån rättning så man kunde stänga av bilen med vredet och sen dra åt handbromsen manuellt (att handbromsen las i automatiskt när man stänger av bilen funka bara i nån tidig mjukvaruversion i min bil för länge sen).
Nåväl, jag provar lägga i växelläge P (Parkering) först och sen stänger jag av bilen. Sagt och gjort. Bingo bilen blev inaktiverad.
Då har jag varit med om både att bilen inte startat en gång och inte gått att stänga av en gång. Vid olika mjukvaruversioner.
Startproblemet löste jag genom att lägga fjärrnyckeln i främre mugghållaren (var i vintras mitt ute i skogen). Stängaav-problemet om det dyker upp igen bör lösas på samma sätt som idag dvs först trycka i P-läget, sen stänga av bilen. Detta var första längre turen hemifrån med mjukvara 2.1 så vi får se om det händer igen. Skulle aldrig våga låna ut min bil till nån för jag vill inte utsätta någon annan för risken bilen hittar på nåt oväntat. Det har blivit en rätt lång lista med konstighter under de 10 månader jag använt min V90 T6 Recharge MY22 early.
Det går förstås ringa Volvo On Call och få råd men man tror ju först man gjort nåt fel själv när inte bilen inte går att stänga av. Om bilen inte hade gått att stänga av vet jag inte vad jag skulle gjort. Då hade jag nog tryckt på Volvo On Call knappen i bilens tak.
#1503188
Det att man måste lägga i P innan man slår av bilen försvann nog när den elektroniska växelspaken kom. Jag sätter den aldrig i P innan jag slår av bilen.

Mvh
Per
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]