Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobiasand
#1501220
Hej på er Volvo-ägare!

Jag har nu i några månader ägt en helt ny Volvo V90 T8 Recharge MY22, den med den nya elmotorn och Android OS. Bilen är såklart helt fantastiskt att köra, men jag är otroligt besviken (som jag också tror att många andra är) på det här nya "Android OS" som jag trodde skulle vara så fantastiskt bra. Vissa funktioner, som t.ex. Google Assistant, Spotify-appen och Google Maps är ju verkligen jättebra och bättre än SENSUS enligt mig. Men resten är ju under all kritik, det är så otroligt mycket funktioner som man förväntar sig ska finnas i en modern bil som saknas. Fullständigt grundläggande funktioner, som alltså dessutom fanns innan i SENSUS. Det är så många års utveckling bakåt i tiden med detta Android OS på vissa fronter. Bilen är ju inte direkt billig och då förväntar man sig inte att vara försökskanin på ett halvfärdigt system. 

Jag brukar väldigt sällan klaga på saker, men här känner jag sådan passion och är så besviken över det jag köpt att jag måste göra det. Jag har därför gjort en liten lista och mejlat till Volvo avseende lite "förslag och förbättringar" som jag har tänkt på. Det finns ju potential klart att förbättra detta system i och med att det går att uppdatera. Om fler ägare gör detta, så är chansen såklart större att det faktiskt når fram och att det händer någonting.

Följande lista gjorde jag och mejlade in till Volvo; (kopierat från mejlet jag skrev, riktat till Volvo)

-Uppdatering 2.1 / Förardisplay - Totalförstörd förardisplay. Varför göra någonting ganska bra sämre? Det förra "Navi" läget med lite smalare staplar var ju perfekt och jättesnyggt tycker jag. Det nya kartan ser otroligt ful och "inklippt" ut. Jag kunde inte tro att det var sant när denna uppdateringen kom, så fult som det ser ut jämfört med innan när det var riktigt trevligt. Stryk detta genast snälla och ta tillbaka det som det var. 

-Andra "lägen" i Förardisplay - Väldigt trevligt hade det också varit att kunna skifta mellan flera olika lägen och färgscheman. T.ex. kunna se vilken musik man spelar osv. Min VW Golf som är från 2019 har extremt mycket bättre display och system än detta. Detta hos er måste ju ligga i framkant!

-Batteri- och bränslenivå - Detta får jag faktiskt säga var BÄTTRE nu på den nya 2.1 versionen, så håll kvar det, bra uppdatering!

-Trippmätare - Otroligt få funktioner finns. Varför finns det inte möjlighet att t.ex. ha 2 manuella trippmätare? Varför kan man inte i realtid se vad bilen förbrukar, både i kWh och dl/mil bensin? Detta är ju så otroligt grundläggande funktioner på en bil. I SENSUS kan man se detaljerad förbrukning som en graf över tid. Detta var ju skitbra. Varför finns ingenting sådant här? Min pappas S90 från 2018 med SENSUS är ljusår bättre än detta, det måste ni ju lösa?!

-Växla mellan Pilot-Assist och Adaptiv Farthållare - Man måste alltså in i menyn med typ 3-4 klick och scroll för att stänga av det. Varför inte bara använda knapparna på vänster sida på ratten för att växla mellan dessa funktioner som man kunde göra innan på SENSUS? Just nu gör dom knapparna på ratten INGENTING. Det känns ju väldigt konstigt varför dom knapparna då ens är där? Knappar som finns i bilen utan funktion?! Jag håller med om att man oftast vill ha Pilot Assist på, men ibland vill man faktiskt inte. Snälla ta tillbaka den funktionen. Känns otroligt "B" också att det är knappar på ratten som inte används, halvfärdig känsla. 

-Växla mellan Drive-Modes - Väldigt synd tycker jag (och många andra) att hjulet i mitten togs bort. Det var ju snabbt och smidigt där att kunna växla mellan Hybrid/Pure till exempel. Nu måste man ju göra 3 klick i menyn för att ändra. Snälla skapa någon form av genväg som gör det lättare att skifta mellan dessa

-Equalizer / Ljudinställningar - Väldigt synd att dom detaljerade ljudinställningarna som fanns innan i SENSUS har tagits bort. Speciell när man lagt hutlösa pengar på ett B&W-system, där man nu tyvärr knappt kan göra några inställningar alls. Snälla ta tillbaka denna funktion, det är en av de saker som är väldigt viktiga tycker jag. 

-Körjournal i appen Volvo Cars + Buggfixar - Detta skulle ju komma under våren 2022, men jag har inte fått någon uppdatering. Finns ju i princip inga funktioner i denna appen. Dessutom står det fortfarande "Stoppa" under klimatinställningen trots att förkonditionering inte är igång. Det funkar att starta den om man trycker på "stoppa", men det är ju en bugg som borde fixas. 

Snälla skriv ni också in er feedback till [email protected]

Vilka andra förslag på förbättringar/funktioner har ni? Dela gärna med er här!

Mvh / Tobias Andersson
av loopblack
#1501235
Håller fullständigt med dig är jättenöjd med min XC40 recharge körmässigt men android systemet är under all kritik och som du säger rattknappar som inte används är ju sjukt på bilar i denna prisklass som ska vara premium.
Jag har även en V90CC 2021 med sensus och önskar att dom hade fortsatt utveckla det systemet istället. Har kört diverse nya Volvo bilar sen 2008 och varit nöjd men nu har jag börjat fundera om att nästa bil kanske inte blir en Volvo p.g.a detta kassa system :crying:
Användarvisningsbild
av bem
#1501239
Det är nog tyvärr så att vem som helst som har en Volvo med ”Google” infotainment, och nog speciellt de som haft en Volvo med Sensus infotainment innan, blir mer eller mindre besvikna på Google infotainment. Jag har haft min V90 T6 Recharge MY22 sen slutet aug. -21. Det går i snigelfart att få in funktioner i Volvo Cars appen. Det var mer funktioner i appen i min förra V70 D3 MY14. Tala om tillbaka till framtiden.
Betänk att Volvo haft Google infotainment i XC40 rena elbilen i väl 2 år nu. Så nog har väl ändå Volvos app-team haft tid på sig att lära sig Android Automotive och kunna få till fler funktioner i appen på sina Google-bilar.
Det fanns funktioner som kom i appen som inte funka till en början, starta bilen fjärrledes via appen krävde en mjukvaruuppdatering i bilen (på min bil).
Både appens antal funktioner och mjukvaran i bilen var under all kritik när jag hämta ut min V90 T6 Recharge Inscription 21 aug. -21. Redan på hemvägen från handlaren kom det ett meddelande i förardisplayen att TPMS behövde service…
Senare kom en mjukvaruuppdatering som rätta det. Kort tid därefter kom ett brev från Volvo att bränslemätaren kunde visa fel och man oavsiktligt kunde köra soppatorsk. Berodde på att Volvo bytt till plasttank från rostfri tank. Plasttanken kunde krympa och expandera med temperaturen och så visades bränslenivån fel. Nåt med avluftning rättade till detta via mjukvara senare. Sånt här borde väl Volvo ha upptäckt innan de släppte ut bilar från fabriken till kunder?
Sen har jag läst här på forumet och i de två stora dagstidningarna att Volvoägare inte kunnat starta sina bilar efter mjukvaruuppdatering i Google-bilar på senare tid (har dock inte hänt mig, än). Om nu Volvo skall vara ett Premiummärke kanske de bör förbättra sig på områden det varit klara brister i hittills vad gäller appen och mjukvaran i deras Google-bilar? Visst är mycket bra i en Google-bil, men frågan är väl om det är tillräckligt bra för att de skall kunna kallas premiumbilar? Skall inte mjukvara och app vara premium de också? Eller kör Volvo i ett icke premiumspår med just dessa? Man kan väl undra lite i alla fall. Jag har vant mig vid det här laget och bara konstaterat att så här bra är Volvo f.n. med sin app och mjukvara. Finns säkert de som är jättenöjda med sin Google-bil. Jag är väl halvnöjd. Själva bilen i sig är verkligen bra (min V90) på alla sätt. Men mjukvaran och appen borde väl Volvo kunna få till lite bättre, stabilare och mindre buggig?
Funktioner i Volvo Cars appen som skall komma, ovisst när (”kommer senare”), till V90 Plug-in hybrid är dessa enligt Volvo Cars hemsida:
- Karta och sänd destination till bil
- Påminnelse om olåst bil
- Bilstatus
- Bilens plats på karta. Tutar och blinkar.
- Temperatur vid bilen
- Körjournal
- Biluppgifter – chassinummer
- Batteriräckvidd
- Fjärrstarta luftrening
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/la ... cars-appen
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1501246
Alla de funktioner du skriver som kommande är ju funktioner som redan funkar i Sensus och har funkat i alla mina Sensusbilar sen 2017.

Senaste bilen med Sensus uthämtad för några veckor sedan är jättesnabb i menyer och Spotify startar direkt.

Det enda negativa jag minns under alla dessa år och bilar så är det att första sensusbilen för min del, en V90 T5 R-design 2017 va lite trög i systemet och speciellt Spotify som ville ha upp till en minut att starta.

Annars så tycker jag Sensus har varit och är kanon.

Jag gjorde ett aktivt val på sista bilen att beställa precis innan Google kom till XC90, nöjd med det hittills.
Grejen är att jag har bilarna 2 eller 3 år och vill inte vänta åratal på att få ett fungerande system, jag kanske inte ens hinner få ett fungerande system innan jag byter bil. Lägger man över 1000k på bil så ska den funka eller ja även 200k.
#1501247
Jag har bestämt mig för en helelbil denna gång. Tittade på XC40, men p.g.a. Google systemet så blev det ett annat märke denna gång.
Synd att det ska behöva bli så...
Användarvisningsbild
av bem
#1501249
Jag tror det kommer bli värre och värre med halvfärdig mjukvara och appar (de hänger väl delvis ihop med varandra) i framtiden eftersom alla nya Volvo med Google-infotainment har OTA (over the air) uppdateringsmöjlighet. Ligger det då inte nära tillhands att en biltillverkares mjukvaruavdelning tänker: ”vi rättar buggen nån gång i framtiden, vi lägger till den funktionen nån gång i framtiden” - via OTA (och i appen för funktioner i den som mjukvaran medger saknad appfunktion kan läggas till).
Jag kommer aldrig uppdatera varken mjukvara eller app annat än när jag har bilen stående på garageuppfarten hemma. Jag har bara några hundra meter till min Volvoverkstad. Har ju faktiskt hänt att Volvo Google-bilar inte gått att starta efter mjukvaruuppdatering. Mjukvaran styr nog väldigt mycket i en Volvo numera så potential finns för strul efter en mjukvaruuppdatering. Visst en del kan fixas och förbättras via mjukvara så det är bra med ny mjukvara också. Dock inte alltid en ny mjukvara går installera, det var en version till min V90 T6 Recharge MY22 early som inte gick att installera via OTA men min Volvoverkstad ladda in den via VIDA tror jag det var. Den mjukvaran rätta till så det gick fjärrstarta bilen via Volvo Cars appen.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1501260
Två år sedan systemet lades ut till kundbilar! Fortfarande fungerar det inte. Hade Volvo överhuvudtaget provat systemet? Det kan man verkligen undra.
Dessutom har dom lyckats med att förstöra körjournalen på min med sensus. Lade av i måndags och mail till dom har ännu inte besvarats.
Synd och inte vad jag förväntar mig av en tillverkare som säger att dom har en "premiumprodukt".
Två år!!! Jag hade nog blivit skogstokig. ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1501261
På min V60 "den äldre" har inte körjournalen fungerat i veckan, men igår eftermiddag hoppade den igång igen.
Resorna måndag 30/5-torsdag 2/6 har dock inte registrerats, men appens mätarställning stämmer med den i bilen.
Jag tyckte Google verkade bra när XC40 P8 kom, men över tid verkar det mer vålla problem för alla parter än vara ett steg framåt...

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]