Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle38
#1501317
Håller med om allt som skrivs. Personligen vill jag ha DAB stöd, Apple Play samt möjlighet att byta "drive mode" på annat sätt än att gå in i menyn med tre tryckningar. Varför försvann "rullen" i mittenkonsolen. Samt ljud som är under all kritik även med Harman Kardon. "Våra tekniker tittar på det, och det kommer förbättringar OTA så småningom" säger Volvo centralt. Har ingen tilltro till det, men annars fungerar bilen som förväntat.
Användarvisningsbild
av bem
#1501349
Volvo i ett nötskal numera då, exemplet med Harman Kardon ljudsystemet om du upplever det som undermåligt mot hur det skall låta:
”kommer förbättringar OTA så småningom”.
Kunde de inte testat av ljudet ordentligt innan de släppte ut bilarna till kund? Kanske är de få inställningsmöjlighterna för ljudet som är problemet? Jag har själv Harman Kardon i min V90 MY22 men lyssnar inte så mycket på nåt i bilen, gillar mest åka tyst.
De släpper ut bilarna med mjukvara som inte är riktigt OK, det är helt klart.
Och så vet de att de kan rätta till vissa problem OTA (utan att säga när) och så kanske kunder sitter månad in och månad ut, ja det kan nog bli år in och år ut gissar jag i vissa fall, och väntar på lösningen.
Jag undrar jag om inte det här tänket kommer straffa sig i längden. Färre kunder eller åtminstone färre nöjda kunder. Det är väl sällan bra för försäljningen om inte annat. Det kan väl bara bli bättre, det får vi hoppas som kör Volvo. Jag tror inte de som kör Volvo idag är lika trogna som förr. Det finns ju så många andra liknande fabrikat idag med minst lika bra bilar såvitt jag vet. Men jag gillar Volvobilar än men märket har ändrat karaktär helt klart (har kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg”). Målgrupp, pris, pålitlighet (i mjukvara mest numer tror jag), rostskyddet osv. Säkerhet på alla fronter är väl det jag känner mest är samma Volvo förr och nu och bra Volvoverkstäder med kunnig och trevlig personal, i alla fall hos min Volvoåterförsäljare. Mycket är bra i många led med Volvobilar men det finns en del att förbättra sig på också och det är bara hoppas de gör det.
av tobiasand
#1501422
bem skrev:Volvo i ett nötskal numera då, exemplet med Harman Kardon ljudsystemet om du upplever det som undermåligt mot hur det skall låta:
”kommer förbättringar OTA så småningom”.
Kunde de inte testat av ljudet ordentligt innan de släppte ut bilarna till kund? Kanske är de få inställningsmöjlighterna för ljudet som är problemet? Jag har själv Harman Kardon i min V90 MY22 men lyssnar inte så mycket på nåt i bilen, gillar mest åka tyst.
De släpper ut bilarna med mjukvara som inte är riktigt OK, det är helt klart.
Och så vet de att de kan rätta till vissa problem OTA (utan att säga när) och så kanske kunder sitter månad in och månad ut, ja det kan nog bli år in och år ut gissar jag i vissa fall, och väntar på lösningen.
Jag undrar jag om inte det här tänket kommer straffa sig i längden. Färre kunder eller åtminstone färre nöjda kunder. Det är väl sällan bra för försäljningen om inte annat. Det kan väl bara bli bättre, det får vi hoppas som kör Volvo. Jag tror inte de som kör Volvo idag är lika trogna som förr. Det finns ju så många andra liknande fabrikat idag med minst lika bra bilar såvitt jag vet. Men jag gillar Volvobilar än men märket har ändrat karaktär helt klart (har kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg”). Målgrupp, pris, pålitlighet (i mjukvara mest numer tror jag), rostskyddet osv. Säkerhet på alla fronter är väl det jag känner mest är samma Volvo förr och nu och bra Volvoverkstäder med kunnig och trevlig personal, i alla fall hos min Volvoåterförsäljare. Mycket är bra i många led med Volvobilar men det finns en del att förbättra sig på också och det är bara hoppas de gör det.
Håller helt med dig, känns inte hållbart i längden!

Jag har B&W-systemet i min, men samma problem där kanske? Det låter visserligen ändå bra i bilen helt klart, men känns som att lågpassfiltret på basen är lite felställt och att det är för lite bas överlag trots att man "maxxat" den inställningen som går att göra under "bas". Hoppas verkligen de ger en mer möjligheter i alla fall med en EQ. Detta är ett av de hårdvarumässigt finaste ljudpaketen på marknaden, tråkigt att det är så "flaskhalsat" av Google Android OS skit :P
av tobiasand
#1501423
Xanthopteryx skrev:Vill minnas att jag sett någon not om att kommande androidversion, till bilarna, kommer ha stöd för bilspecifika funktioner, dit jag gissar att rattknapparna hör i detta fall.
Låter intressant! Var har du läst detta? :)
av tobiasand
#1501424
Tack för bra Respons i tråden, låter som att många där ute delar mina erfarenheter tyvärr. Bomba således gärna Volvo med mejl så att informationen förhoppningsvis går fram. Kanske inte spelar så stor roll, men chanserna ökar ju att det gör skillnad. I längden straffar det ju sig om även folk som inte är Volvo-ägare till slut börjar få nys om vilken skit som sitter i deras bilar. Det måste dom ju ha ett stort intresse av att rätta till!.

https://www.volvocars.com/se/l/kontakt/
#1501441
Tänk om man kom ihåg var man läst allt. Tyvärr funkar det dåligt men, jag googlade runt lite och hittade ändå en annan sida som nämner lite om det:
https://www.androidpolice.com/android-a ... fications/

Android Automotive 12 och 12L är nyaste versionen.

Vad jag vet så fick Poletar Android 11 i slutet av mars, så lite efter ligger man från Googles officiella releaser (vilket ändå inte är konstigt då det kan vara svårt att utveckla på ett system som inte finns). En gissning(!) från min sida är att man har 12 på G ( google släppte den i typ oktober någon gång, förra året) - kanske går man på 12L direkt, som sägs ha kommit nyligen?
Men att man har den på teststadiet just nu. Även om det är uppenbart att Volvo, likt alla tillverkare av bilar i dag (tyvärr) släpper halvfärdiga saker på mjukvarusidan så vill man nog inte vara lika extrem som Tesla som släpper saker som totalsabbar saker på bilen, som exempelvis har gjort att huvudskärmen fått bekymmer med överhettning och segat eller startat om (och det är enda stället att se växelväljare och hastighet så... not good, typ), bekymmer med autobroms som tvärnitar för ingenting, bekymmer med strålkastare med mera.
av Mrpandy
#1501512
Jag håller med om det som har tagits upp här i tråden. Man kan ju tycka att det borde vara lättare att göra
det ännu mera personligare mot Sensus. Nu tycker jag att man har gått tillbaka en massa år bakåt i tiden.

Ja menar hur säkert är det att man ska behöva knappa sig fram för att ändra körläge varje gång.....

Sedan var det ju bra mycket bättre innan med den större kartan i förardisplay. Nu blev ju kartan väldigt liten.

Har man en lång spellista i Spoitify så är det ett otroligt scrollande för att komma till botten eller toppen, fungerade
ju mycket bättre innan. På vår kan man ju inte justera ljudet fram och bak, det har man ju kunnat göra på bilar sedan 80-talet.

Appen Volvo Cars vad ska man ha den till?, körjournal borde ju finnas och skulle det inte finnas nu?

Jag ska ta skicka in lite klagomål.
/Anders
#1501536
Det sjuka är ju att förardisplayen är så fattig på info. att ha kartan framme på mittdisplayen är ju helt onädigt då det inte går att stänga av köranvisningar i förardisplayen. Och för att se vad man spelar för musik eller radiostation eller övrig info går inte om man har navi igång på stora skärmen. Otroligt irriterande att behöva skifta mellan skärmar för att få grundläggande information. Hur svårt ska det att vara att peta in en rad i förardisplayen om när man är framme och hur långt det är kvar till destinationen? Nej då måste man ha hem-skärmen uppe och kartan i förardisplayen.
Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.