Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500089
Har en xc90 d5 2016 luftfjädring med vibrationsproblem köpt nya däck runt om 1 månad sen haft problem sen dag 1 med hjul som däckfirman har balanserat bytt 2 däck nu är däcken bra dem har även provat 1 annan uppsättning däck bilen beter sig på samma sätt. Idag lämnade ja bilen hos volvo som fick felsöka kolla drivaxlar motorfästen mm hittar inget han har också mätt däcken o kollat fälgar alla e raka och däcken är inom gränserna. Bilen vibrerar vid lätt gas upp till 50 för att sen lugna sig men sen börjar de vid 100km igen allt känns I stolen ej i ratten. Nån som har en idé va de kan va ja blir galen.
#1500119
Har lästt lite hitta en som hade samma symptom som mig dem hade bytt motorkudde koppling haldex o styrenheter uch uppdaterat haldex då vart bilen som ny. Vill ju inte slänga ut 50k o så löser sig inte problemet hur kikar man om kardanaxel e dålig.
#1500186
Det du ska kolla är om det är obalans/glapp i kardan/medbringare. Lättast är nog om verkstaden kan kolla det. Sedan "beckar" ju Haldex igen efter ett antal tusen mil, så den kan behöva få en genomgång/rengöring. Som du skriver kan mycket väl slitna motorkuddar vara del av problemet. Lösningarna på problemen har varit så olika så det är nog tyvärr att testa sig fram eller ha tur vid första åtgärden.
#1500189
Jo tänkte göra ett oljebyte på haldexen bilen har rullat 12400 ägt den i 6 månader ska förbi min volvomek i eftermiddag o rycka säkring till 4hjulsdriften synd man inte e bilkunnig sj för o kika motorkuddar o dylikt själv.finns ju en hel del som kan göra att den ger vibrationer.
#1501043
Har plockat den hela kardanaxel har samma vibrationer börjar dock tro det är en drivaxel då ja accelererar känns de lite mera i ratten släpper ja av e de inte lika markant men vibrerar endå i stol o ratt. Mestadels i stolen/bilen nya skivor belägg fram ska byta skivor belägg bak.
#1501069
Jag hade liknande problem med min XC90 2016 då den var ny. Verkstaden bytte hjul, bromsskivor, någon drivaxel utan att det blev bättre. Men när däckstrycket sänktes från tidigare rekommendation 2,8 till 2,4 försvann vibrationerna och den blev bra.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]