Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499675
Hej, hör ett vinande / visslande ljud när jag gasar på. Det är inget turboljud, svårt att förklara men låter som ett high-pitch vinande/vissel. Försvinner direkt när man släpper gas, börjar direkt när man rör pedalen och bilen börjar driva fram.

Detta hörs inte vid 1-2 växel utan mera när man kör lungt i ca 60 och gasar sakta upp.

Problemet hörs inte konstant utan kan försvinna emellanåt.

Någon som har varit med om detta? Powerpulse röret var söndrigt när jag köpte bilen, det är fixat så borde inte iallafall vara det. Läste någonstans att det kan ha att göra med powerpulse eller AC? Ni får ursäkta mig, är inte tekniskt begåvad.

2017 D5 AWD, ca 170tkm.
#1499676
Powerpulse är väl passivt (och tyst) ända till den stund när du trycker ner gaspedalen hastigt, för att få en snabb acceleration?
AC borde heller inte låta högfrekvent, så vida det inte är ett trasigt lager i pumpen.

Det är inte själva motorns luftbehov som du hör?
En diesel har ett "enormt" behov av luft, och när luften passerar luftfilret kanske det uppstår en resonans?
#1499682
least skrev:Powerpulse är väl passivt (och tyst) ända till den stund när du trycker ner gaspedalen hastigt, för att få en snabb acceleration?
AC borde heller inte låta högfrekvent, så vida det inte är ett trasigt lager i pumpen.

Det är inte själva motorns luftbehov som du hör?
En diesel har ett "enormt" behov av luft, och när luften passerar luftfilret kanske det uppstår en resonans?
Ja vette tusan, det kan ju hända. Löns det tro att byta filter, det kan ju inte vara det dyraste att börja med?

Det slog mig att jag hört liknande ljud förut och detta är kanske det närmaste jag kan beskriva det:
-> vid 1:15 börjar ljudet som låter nästan identiskt.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]