Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
#1499591
Xanthopteryx skrev: ons 18 maj 2022, 12:06 Ohja, det blir stor skillnad. Eko ligger gärna och segdrar på växlarna = låga varvtal. Man kan även jojja lite med gaspedalen utan att den riktigt reagerar. För att gasa på måste man trampa ner ganska mycket. Då försöker den dessutom sega sig uppåt på nuvarande växel, så mycket det går. Blir helt enkelt väldigt snäll och trevlig att köra och att åka med. Inget nervigt eller ryckigt hit och dit.

Dynamic, redan när man drar in den så ändras varvtalet (redan i tomgång alltså). Växlar gärna ner och ligger generellt typ en växel under mot ekoläget. Jojjar man lite med gaspedalen så blir det likaså med bilen - den reagerar på varje liten förändring. För att gasa på behövs inte heller så mycket. Känns nervig, svårare att köra mjukt och trevligt och som sagt, högre varvtal generellt.
Inte det minsta vilsam att köra med enligt mig. Säkert inte lika skön att åka med i heller. Gasar man på lite så skjuter den gärna ner en växel direkt vilket ger en väldigt rapp respons.
Bilens känns nervös tycker jag. Men som sagt, vid korta snabbomkörningar när du har begränsad sträcka (tänk typlastbil i 60 på vajerräcke 90 med möjlighet till omkörning i form av 1 km dubbelväg och vrålkö bakom) så kan den göra nytta.
Ser absolut NOLL användning av den i vanlig körning. Jag vill bara glida fram bekämt och säkert. Och gärna lite ekonomiskt (rekordet på 47 mil är 0,49, AWD och full packning med tre POB, två stopp, enligt gällande hastighetsgränser).

Comfort kan jag inte uttala mig jättemycket om då de enda gångerna jag kör det är när jag glömmer att peta in eko. Men spontant känns den rätt, som vanligt? Närmre eko än dynamic. Inget frihjul. Drar inte riktigt lika länge på växlarna som eko.
Tack för snabbt svar. Så det verkar så på ditt svar att bilen får ett sportigare karaktär med Dynamic gentemot Eco och comfort. Verkar trevligt. De måste man ju prova de närmsta dagarna. Har inte hunnit testa bilen så mycket sen jag köpte den så därför jag frågar här. Kör du diesel eller bensinaren? Bör inte vara någon större skillnad mellan dieseln och bensinaren angående Dynamic läget utan båda lär ju få rapp respons vid gaspådrag.
av S90T5
#1499592
Recharged skrev: sön 15 maj 2022, 19:46
S90T5 skrev: lör 14 maj 2022, 18:25 Var fick du dessa siffror ifrån. Den S90 jag har gör 0-100 på 6,8 sekunder. Alltså T5 är snabbare från stillastående till 100 km/h. D5:an gör 7,2 sekunder. Men det kanske står olika på olika ställen.
De siffrorna fick jag från en som sammanställde Volvos accelerationstider med hjälp av en Dragys GPS Meter. Testen gjordes under vardagliga förhållanden, så även om siffrorna är realistiska kan de variera beroende andra omständigheter. Hur tillverkare däremot uppger de tiderna, om vi talar 0-100 km/h, skiljer sig ganska mycket. För att ta två exempel; Volvos siffror är optimistiska medan BMW:s är mer realistiska i vardagssituationer.

Volvos egna tider för S90 T5; 0-100 km/h: 6,8 sek och D5; 0-100 km/h: 7,0 sek. Nya B5 (T5): 6,9 sek och nya B5 AWD (D5): 7,2 sek. Vad AWD-versionen av T5 har för siffra har jag inte i minnet.

Har kört både T5 och D5 under en längre period, både Polestar-optimerade och original. Båda i R-Design och den ena av dem, D5, även i Momentum-utförande.
För mig var skillnaden i acceleration inget jag märkte av och det spelade därför mindre roll. Däremot gav D5 ofta ett bättre grepp vid gaspådrag genom sin AWD, vilket automatiskt gav en mer odramatisk men bättre acceleration.
Komfortskillnanden jag upplevde var att T5 givetvis är tystare, men inte med några stora mått. D5 lät mer i kupén men i hastigheter över 60 km/h spelade det ingen roll, för då hörde man bara däckljud ändå. De hade alla däckdimensioner på 255/35-20, bortsett från Momentum-bilen som hade 255/40-19.

T5 är givetvis kapabel på flertalet sätt men D5 ingav mer körförtroende, främst under vinterhalvåret. Har dessutom en förutfattad mening om att bilar i den storleken bör vara, om möjligt, helst AWD. Bland S/V60-segmentet gillar jag både FWD och AWD, i föregående generation valde jag dock alltid FWD.

Med andra ord hade jag hellre jämfört D5 och T6. T5 blir lite mer stand-alone med sin kombination av bränsle, drivning och motorstyrka jämfört med resten av Volvos line-up.
Så du menar att Volvos siffror på 6,8 sekunder 0-100 km/h inte stämmer för S90 T5 eller ska tas med en nypa salt? Märkligt att de skriver felaktiga siffror isåfall. Rätt ska vara rätt. Jag har läst överallt att det är 6,8 sekunder som gäller för T5:an så därför jag blev fundersam nu när du skrev annat.
#1499597
Ska man jämföra motorerna D5 och T5 bör man titta på samma drivlina. I XC90 har de bägge motorerna samma automatlåda och fyrhjulsdrift. Du kan hos Polestar se vilka "officiella" uppgifter som anges när det gäller acceleration, effekt etc. (https://engineered.polestar.com/se/mode ... model=xc90)

Väljer du t.ex. årsmodell 2017 så har en XC90 T5 accelerationstiden 0-100 på 8,2 sekunder (optimerad 8,1). Väljer du XC90 D5 så är accelerationstiden 7,8 (optimerad 7,7).

Huvudorsaken till att D5 är snabbare är högre effekt på lägre varv. Tar du "arean" under varvtal / momentdiagrammet så blir den större på D5 även om T5 har högre toppeffekt.

Väljer du årsmodell XC90 2022 så har du B5 Petrol och Diesel att välja på. De har något snabbare acceleration (gissningsvis tack vare mildhybridsystemet), men skillnaden består. Dieseln är snabbare.

Sedan är skillnaden i prestanda liten -- välj det du föredrar, diesel eller bensin. Vill du åka fort bör du välja T8 (eller möjligen T6).

När det gäller Dynamic-läget på automatlådan så får du inte bättre acceleration med det. Det som händer är att lådan kör på lägre växlar (högre motorvarv) och accelerationen kommer igång snabbare vid nedtryckning av gaspedalen. Jag använder själv i princip aldrig dynamic-läget. Jag trycker istället på gaspedalen lite tidigare när jag ska göra en omkörning. Lådan hinner då växla ner och när det är fritt att påbörja omkörningen har jag redan maximal acceleration.

Dynamic-läget passar bäst de som inte planerar sin körning... ;-)
av S90T5
#1499602
Malmstroem skrev: ons 18 maj 2022, 12:51 Ska man jämföra motorerna D5 och T5 bör man titta på samma drivlina. I XC90 har de bägge motorerna samma automatlåda och fyrhjulsdrift. Du kan hos Polestar se vilka "officiella" uppgifter som anges när det gäller acceleration, effekt etc. (https://engineered.polestar.com/se/mode ... model=xc90)

Väljer du t.ex. årsmodell 2017 så har en XC90 T5 accelerationstiden 0-100 på 8,2 sekunder (optimerad 8,1). Väljer du XC90 D5 så är accelerationstiden 7,8 (optimerad 7,7).

Huvudorsaken till att D5 är snabbare är högre effekt på lägre varv. Tar du "arean" under varvtal / momentdiagrammet så blir den större på D5 även om T5 har högre toppeffekt.

Väljer du årsmodell XC90 2022 så har du B5 Petrol och Diesel att välja på. De har något snabbare acceleration (gissningsvis tack vare mildhybridsystemet), men skillnaden består. Dieseln är snabbare.

Sedan är skillnaden i prestanda liten -- välj det du föredrar, diesel eller bensin. Vill du åka fort bör du välja T8 (eller möjligen T6).

När det gäller Dynamic-läget på automatlådan så får du inte bättre acceleration med det. Det som händer är att lådan kör på lägre växlar (högre motorvarv) och accelerationen kommer igång snabbare vid nedtryckning av gaspedalen. Jag använder själv i princip aldrig dynamic-läget. Jag trycker istället på gaspedalen lite tidigare när jag ska göra en omkörning. Lådan hinner då växla ner och när det är fritt att påbörja omkörningen har jag redan maximal acceleration.

Dynamic-läget passar bäst de som inte planerar sin körning... ;-)
Nja varken T6 eller T8 är speciell mycket snabbare än T5. Alla motorer toppar respektive 230 -240 km/h. De som skiljer dom åt är ju bara accelerationen. Toppfarten är i princip samma på alla förutom de nyaste modellerna som toppar 180 km/h även T8. Så det enda som skiljer är väl i princip bara acceleration och inte heller det skiljer jättemycket. Så T5 ligger inte långt efter T6 respektive T8 prestandamässigt. Det är bra tryck i T5:an har jag märkt de få mil jag har kunnat köra med den. Faktiskt högre än förväntan. Så det är inga långsamma bilar.
#1499604
Allting är relativt.

En ny Volvo går som sagt var inte fortare än 180 km/h, det enda som varierar är hur lång tid det tar att nå den hastigheten. Jag bryr mig numera rätt lite om toppfarten. Det som är intressant är att jag kan göra säkra omkörningar när jag så vill. Där tycker jag nog att det är rätt stor skillnad mellan T8 och T5 -- men T5 är som sagt var inte långsam.
Användarvisningsbild
av sewen
#1499605
Har V90 CC med T5. Har haft D5. Föredrar den senare då jag upplever att man kommer iväg snabbare utan att bilen "förhäver" sig.
När jag efter ett lyse trycker ner foten på T5 växlar den ned och varvar upp motorn. Visserligen går det mjukt och jag kommer iväg snabbt men inte helt tillfreds med känslan av att vara en sån som brassar på efter rödlysen med vrålande motor. Med D5 känns det lite mer ståndsmässigt och mognare och att motorn inte behöver "ta i" lika mycket för samma effekt. Vet alltså inte i praktiken vilken som är snabbast utan för mig handlar det mer om känslan. Antar att jag skulle älska en T8 som tyst, snabbt och med enormt vrid gör att man kommer iväg. Om det bara hade funnits i Cross Country...
Användarvisningsbild
av sewen
#1499618
least skrev:Vrålande motor vid start från rödljus är inget som jag känner igen med min bil?
Menar du att du trampar pedalen i botten?
Nej, det var lite tillspetsat kanske. Det handlar mer om känslan som sagt, att jag inte vill vara den föraren och att min erfarenhet av T5 ligger mer åt det hållet än D5.
Jag tror inte folk runtomkring uppfattar det som motorn vrålar. Oavsett är den betydligt beskedligare än den 2,5T jag hade i XC70n.
#1499636
S90T5 skrev: ons 18 maj 2022, 12:27
Xanthopteryx skrev: ons 18 maj 2022, 12:06 Ohja, det blir stor skillnad. Eko ligger gärna och segdrar på växlarna = låga varvtal. Man kan även jojja lite med gaspedalen utan att den riktigt reagerar. För att gasa på måste man trampa ner ganska mycket. Då försöker den dessutom sega sig uppåt på nuvarande växel, så mycket det går. Blir helt enkelt väldigt snäll och trevlig att köra och att åka med. Inget nervigt eller ryckigt hit och dit.

Dynamic, redan när man drar in den så ändras varvtalet (redan i tomgång alltså). Växlar gärna ner och ligger generellt typ en växel under mot ekoläget. Jojjar man lite med gaspedalen så blir det likaså med bilen - den reagerar på varje liten förändring. För att gasa på behövs inte heller så mycket. Känns nervig, svårare att köra mjukt och trevligt och som sagt, högre varvtal generellt.
Inte det minsta vilsam att köra med enligt mig. Säkert inte lika skön att åka med i heller. Gasar man på lite så skjuter den gärna ner en växel direkt vilket ger en väldigt rapp respons.
Bilens känns nervös tycker jag. Men som sagt, vid korta snabbomkörningar när du har begränsad sträcka (tänk typlastbil i 60 på vajerräcke 90 med möjlighet till omkörning i form av 1 km dubbelväg och vrålkö bakom) så kan den göra nytta.
Ser absolut NOLL användning av den i vanlig körning. Jag vill bara glida fram bekämt och säkert. Och gärna lite ekonomiskt (rekordet på 47 mil är 0,49, AWD och full packning med tre POB, två stopp, enligt gällande hastighetsgränser).

Comfort kan jag inte uttala mig jättemycket om då de enda gångerna jag kör det är när jag glömmer att peta in eko. Men spontant känns den rätt, som vanligt? Närmre eko än dynamic. Inget frihjul. Drar inte riktigt lika länge på växlarna som eko.
Tack för snabbt svar. Så det verkar så på ditt svar att bilen får ett sportigare karaktär med Dynamic gentemot Eco och comfort. Verkar trevligt. De måste man ju prova de närmsta dagarna. Har inte hunnit testa bilen så mycket sen jag köpte den så därför jag frågar här. Kör du diesel eller bensinaren? Bör inte vara någon större skillnad mellan dieseln och bensinaren angående Dynamic läget utan båda lär ju få rapp respons vid gaspådrag.
Stämmer bra ja, sportigare är nog ett bra ord.
D4 AWD.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]