Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1499189
Det är ju bara teoretiska siffror ;-)
Vad är syftet med siffrorna och hur ska ni använda dem i praktiken?
Såg dessutom i något inlägg att bensinaren var FWD och dieseln AWD. ;-)
Användarvisningsbild
av Paglar
#1499252
När jag hade min V90 D5 så körde jag nästan alltid i körläge individual som i mitt fall var samma som eco fast med fullt klimat.
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 51314.html
Det blev betydligt vilsammare körning när inte växellådan växlade ner vid normalacceleration på motorväg.
Använde man comfortläget så växlade den typiskt ner ett steg och vid hysteriska dynamicläget två steg vid motsvarande acceleration.
På köpet sparade man ju en del bränsle också.
#1499260
Kör samma här. Eko med fullt klimat. Får man frihjul också. Och skönt lagom sävlig gasrespons. Endast vissa omkörningar på landsväg som jag petar i Dynamic. Typ Bohuslän, slingrigt, korta sträckor att hinna om LGF och tröttsamma turister som ligger i 40-60 på 70-vägen, och opp i 90 på rakorna och så ner igen.

(Sluta leka trampolin med gaspedalen! Det är okej att ligga i 50 men håll för i hvete jämn hastighet!)
#1499263
Xanthopteryx skrev: Sluta leka trampolin med gaspedalen!
Det uttrycket är dagens bästa!! Det tar jag med mig in i framtiden. :-D :-D
#1499306
S90T5 skrev: lör 14 maj 2022, 18:25 Var fick du dessa siffror ifrån. Den S90 jag har gör 0-100 på 6,8 sekunder. Alltså T5 är snabbare från stillastående till 100 km/h. D5:an gör 7,2 sekunder. Men det kanske står olika på olika ställen.
De siffrorna fick jag från en som sammanställde Volvos accelerationstider med hjälp av en Dragys GPS Meter. Testen gjordes under vardagliga förhållanden, så även om siffrorna är realistiska kan de variera beroende andra omständigheter. Hur tillverkare däremot uppger de tiderna, om vi talar 0-100 km/h, skiljer sig ganska mycket. För att ta två exempel; Volvos siffror är optimistiska medan BMW:s är mer realistiska i vardagssituationer.

Volvos egna tider för S90 T5; 0-100 km/h: 6,8 sek och D5; 0-100 km/h: 7,0 sek. Nya B5 (T5): 6,9 sek och nya B5 AWD (D5): 7,2 sek. Vad AWD-versionen av T5 har för siffra har jag inte i minnet.

Har kört både T5 och D5 under en längre period, både Polestar-optimerade och original. Båda i R-Design och den ena av dem, D5, även i Momentum-utförande.
För mig var skillnaden i acceleration inget jag märkte av och det spelade därför mindre roll. Däremot gav D5 ofta ett bättre grepp vid gaspådrag genom sin AWD, vilket automatiskt gav en mer odramatisk men bättre acceleration.
Komfortskillnanden jag upplevde var att T5 givetvis är tystare, men inte med några stora mått. D5 lät mer i kupén men i hastigheter över 60 km/h spelade det ingen roll, för då hörde man bara däckljud ändå. De hade alla däckdimensioner på 255/35-20, bortsett från Momentum-bilen som hade 255/40-19.

T5 är givetvis kapabel på flertalet sätt men D5 ingav mer körförtroende, främst under vinterhalvåret. Har dessutom en förutfattad mening om att bilar i den storleken bör vara, om möjligt, helst AWD. Bland S/V60-segmentet gillar jag både FWD och AWD, i föregående generation valde jag dock alltid FWD.

Med andra ord hade jag hellre jämfört D5 och T6. T5 blir lite mer stand-alone med sin kombination av bränsle, drivning och motorstyrka jämfört med resten av Volvos line-up.
av AndS
#1499311
Xanthopteryx skrev: sön 15 maj 2022, 17:32 I teorin bra, men inte på dessa slingriga vägar. Det går förvisso att hålla 70 om man är bekant med vägen men, ogillas starkt av passagerarna. :-p
ACC följer bilen framför om man inte vill köra om, behöver inte göra något om hastigheten varierar.
Och sedan fungerar ACC utmärkt, däremot PA är känsligare och fungerar inte lika smidigt.
Har inte något problem med passagere, men det kan säkert påverkas av passagerarna så där håller jag med. ;-)
Du har nämnt tidigare att dina barn är lite känsliga när vi hade samma dialog.
av S90T5
#1499583
Xanthopteryx skrev: sön 15 maj 2022, 09:46 Kör samma här. Eko med fullt klimat. Får man frihjul också. Och skönt lagom sävlig gasrespons. Endast vissa omkörningar på landsväg som jag petar i Dynamic. Typ Bohuslän, slingrigt, korta sträckor att hinna om LGF och tröttsamma turister som ligger i 40-60 på 70-vägen, och opp i 90 på rakorna och så ner igen.

(Sluta leka trampolin med gaspedalen! Det är okej att ligga i 50 men håll för i hvete jämn hastighet!)
Känner du skillnad i motor och effekt när du petar i Dynamic läget från Comfort och Eco läget?
#1499588
Ohja, det blir stor skillnad. Eko ligger gärna och segdrar på växlarna = låga varvtal. Man kan även jojja lite med gaspedalen utan att den riktigt reagerar. För att gasa på måste man trampa ner ganska mycket. Då försöker den dessutom sega sig uppåt på nuvarande växel, så mycket det går. Blir helt enkelt väldigt snäll och trevlig att köra och att åka med. Inget nervigt eller ryckigt hit och dit.

Dynamic, redan när man drar in den så ändras varvtalet (redan i tomgång alltså). Växlar gärna ner och ligger generellt typ en växel under mot ekoläget. Jojjar man lite med gaspedalen så blir det likaså med bilen - den reagerar på varje liten förändring. För att gasa på behövs inte heller så mycket. Känns nervig, svårare att köra mjukt och trevligt och som sagt, högre varvtal generellt.
Inte det minsta vilsam att köra med enligt mig. Säkert inte lika skön att åka med i heller. Gasar man på lite så skjuter den gärna ner en växel direkt vilket ger en väldigt rapp respons.
Bilens känns nervös tycker jag. Men som sagt, vid korta snabbomkörningar när du har begränsad sträcka (tänk typlastbil i 60 på vajerräcke 90 med möjlighet till omkörning i form av 1 km dubbelväg och vrålkö bakom) så kan den göra nytta.
Ser absolut NOLL användning av den i vanlig körning. Jag vill bara glida fram bekämt och säkert. Och gärna lite ekonomiskt (rekordet på 47 mil är 0,49, AWD och full packning med tre POB, två stopp, enligt gällande hastighetsgränser).

Comfort kan jag inte uttala mig jättemycket om då de enda gångerna jag kör det är när jag glömmer att peta in eko. Men spontant känns den rätt, som vanligt? Närmre eko än dynamic. Inget frihjul. Drar inte riktigt lika länge på växlarna som eko.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]