S90T5 skrev: ↑lör 14 maj 2022, 18:25
Var fick du dessa siffror ifrån. Den S90 jag har gör 0-100 på 6,8 sekunder. Alltså T5 är snabbare från stillastående till 100 km/h. D5:an gör 7,2 sekunder. Men det kanske står olika på olika ställen.
De siffrorna fick jag från en som sammanställde Volvos accelerationstider med hjälp av en Dragys GPS Meter. Testen gjordes under vardagliga förhållanden, så även om siffrorna är realistiska kan de variera beroende andra omständigheter. Hur tillverkare däremot uppger de tiderna, om vi talar 0-100 km/h, skiljer sig ganska mycket. För att ta två exempel; Volvos siffror är optimistiska medan BMW:s är mer realistiska i vardagssituationer.
Volvos egna tider för S90 T5; 0-100 km/h: 6,8 sek och D5; 0-100 km/h: 7,0 sek. Nya B5 (T5): 6,9 sek och nya B5 AWD (D5): 7,2 sek. Vad AWD-versionen av T5 har för siffra har jag inte i minnet.
Har kört både T5 och D5 under en längre period, både Polestar-optimerade och original. Båda i R-Design och den ena av dem, D5, även i Momentum-utförande.
För mig var skillnaden i acceleration inget jag märkte av och det spelade därför mindre roll. Däremot gav D5 ofta ett bättre grepp vid gaspådrag genom sin AWD, vilket automatiskt gav en mer odramatisk men bättre acceleration.
Komfortskillnanden jag upplevde var att T5 givetvis är tystare, men inte med några stora mått. D5 lät mer i kupén men i hastigheter över 60 km/h spelade det ingen roll, för då hörde man bara däckljud ändå. De hade alla däckdimensioner på 255/35-20, bortsett från Momentum-bilen som hade 255/40-19.
T5 är givetvis kapabel på flertalet sätt men D5 ingav mer körförtroende, främst under vinterhalvåret. Har dessutom en förutfattad mening om att bilar i den storleken bör vara, om möjligt, helst AWD. Bland S/V60-segmentet gillar jag både FWD och AWD, i föregående generation valde jag dock alltid FWD.
Med andra ord hade jag hellre jämfört D5 och T6. T5 blir lite mer stand-alone med sin kombination av bränsle, drivning och motorstyrka jämfört med resten av Volvos line-up.