Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1500041
valln skrev: sön 22 maj 2022, 19:18 När jag kör min T5 AWD med individuella körläget med eco och full klimatanläggning fungerar inte frihjulet med konstantfarthållare?
Hur är det för er?
Kör ACC. Fungerar inte då heller.
I vissa lägen kopplar jag ur för att hjula.
av AndS
#1500049
S90T5 skrev: sön 22 maj 2022, 22:52
AndS skrev: sön 22 maj 2022, 08:09 Är nyfiken och har frågat tidigare, varför är de här siffrorna viktiga?
Kanske kan vi ge bättre svar om du anger orsak, är det bara siffror eller faktisk prestanda.
De är viktiga därför att Volvo anger just dessa siffror för gällande modeller. Då ska jag som kund kunna lita på dessa siffror. Står det 0-100 km/h på 6,8 sekunder för S90 T5 så ska det inte i praktiken vara 7,8 sekunder utan det ska vara 6,8 sekunder. Det är det jag funderar. Och jag förstår att dåliga däck och blöt asfalt ger andra siffror men jag tänker på torra optimala förhållanden och då ska siffrorna stämma och inte skilja en hel sekund från teorin till praktik. De kan ju inte skriva 6,8 sekunder om det i praktiken är ngt helt annat. Dåligt isåfall.
Hur har du gjort mätningarna?
Vilket bensin har du kört på då det finns med olika oktantal att tanka i Sverige men också globalt.
Vid viken vädertyp, temp, luftfuktighet, etc.
Vilken däckstyp på bilen?
Vilken vägbeläggning?
Hur mycket har bilen rullat, ny eller xxx mil.
Van testförare.
Osv.
Med olika variationer från optimalt till andra förhållanden kan man garanterat få de skillnader du upplever.
Och det gället garanterat de flesta tillverkare att man redovisar optimala resultat.
Så det du mätt upp är nog mera regel än undantag.

Och vissa siffror är nog också teoretiskt beräknade, dvs utifrån motor, varvtal, växellåda, utväxling, etc. ;-)
av AndS
#1500050
Har faktiskt fått en ny bil ombyggd av tillverkaren. Det var när Saab kom med en ny motor i 900 och den orkade inte varva ut och låg ca 30 km/h under angiven topphastighet.
Blev en omväxling, samt justerad topp och ett svetsat grenrör i plåt istället för det gjutna direkt från deras utvecklingsenhet som jag tror då fanns i Södertälje.
av S90T5
#1500062
AndS skrev: mån 23 maj 2022, 07:32
S90T5 skrev: sön 22 maj 2022, 22:52
AndS skrev: sön 22 maj 2022, 08:09 Är nyfiken och har frågat tidigare, varför är de här siffrorna viktiga?
Kanske kan vi ge bättre svar om du anger orsak, är det bara siffror eller faktisk prestanda.
De är viktiga därför att Volvo anger just dessa siffror för gällande modeller. Då ska jag som kund kunna lita på dessa siffror. Står det 0-100 km/h på 6,8 sekunder för S90 T5 så ska det inte i praktiken vara 7,8 sekunder utan det ska vara 6,8 sekunder. Det är det jag funderar. Och jag förstår att dåliga däck och blöt asfalt ger andra siffror men jag tänker på torra optimala förhållanden och då ska siffrorna stämma och inte skilja en hel sekund från teorin till praktik. De kan ju inte skriva 6,8 sekunder om det i praktiken är ngt helt annat. Dåligt isåfall.
Hur har du gjort mätningarna?
Vilket bensin har du kört på då det finns med olika oktantal att tanka i Sverige men också globalt.
Vid viken vädertyp, temp, luftfuktighet, etc.
Vilken däckstyp på bilen?
Vilken vägbeläggning?
Hur mycket har bilen rullat, ny eller xxx mil.
Van testförare.
Osv.
Med olika variationer från optimalt till andra förhållanden kan man garanterat få de skillnader du upplever.
Och det gället garanterat de flesta tillverkare att man redovisar optimala resultat.
Så det du mätt upp är nog mera regel än undantag.

Och vissa siffror är nog också teoretiskt beräknade, dvs utifrån motor, varvtal, växellåda, utväxling, etc. ;-)
Jag har inte testat själv men jag har ju hört från andra att det kan skilja från vad det står från tillverkaren och i praktiken. Men det borde ju gälla alla bilmärken isåfall. Säg en BMW sport coupe med 350 hk som enligt tillverkaren gör 0-100 på 5,5 sekunder då gör den i praktiken lite drygt 6 sekunder då också? Det kan ju inte bara gälla Volvo. Då borde alla bilmärken ha lite högre 0-100 km/h än vad tillverkaren anger. Runt 0,5 mer sekunder rent generellt för de flesta märken kanske?
av least
#1500063
Nu blir jag nyfiken, varför är dessa prestandasiffror så intressanta?

Volvo tillverkar (generellt) inga sportmodeller av de bilar som man säljer.
Man har bilar med god väghållning och konfort.
av AndS
#1500064
Låt oss säga så här, beroende av specifik bils utförande och vem som kör så skiljer det.
Och vi antar att många tillverkare använder uträknade siffror. Närmare sanningen än så kommer du inte med våra standardbilar.
av valln
#1500066
Xanthopteryx skrev: mån 23 maj 2022, 02:55
valln skrev: sön 22 maj 2022, 19:18 När jag kör min T5 AWD med individuella körläget med eco och full klimatanläggning fungerar inte frihjulet med konstantfarthållare?
Hur är det för er?
Kör ACC. Fungerar inte då heller.
I vissa lägen kopplar jag ur för att hjula.
Jag menade ACC.
Däremot i Eco-läge frirullar den mjukt och fint med inkopplad ACC.
#1500069
S90T5 skrev: mån 23 maj 2022, 10:31Det kan ju inte bara gälla Volvo. Då borde alla bilmärken ha lite högre 0-100 km/h än vad tillverkaren anger. Runt 0,5 mer sekunder rent generellt för de flesta märken kanske?
Det gäller även andra tillverkare, däremot finns det en mängd exempel på när Volvos angivna siffror är möjliga att uppnå i verkligheten. Som tidigare nämnt uppger faktiskt en del tillverkare accelerationstider som tar hänsyn till vissa vanligt förekommande och verkliga omständigheter, det rör sig då oftast om tillverkare med större fokus på bland annat prestanda.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]