Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfors
#1498390
Fick ett väldigt underligt fel häromdagen. När jag startade bilen så hade displayen ingen hastighetsmätare. Fick inget meddelande om fel eller liknande. Den kom tillbaka först när jag startade om bilen men under hela tiden jag körde så fanns inget där, varken den "analoga" eller digitala visades. Bilen visste hur snabbt jag körde för ifall jag tryckte på farthållareknappen så skrev den ut vad farthållaren var inställd på men inget annat.

Någon annan som sett det här felet?
20220506_163630.jpg
20220506_163630.jpg (3.07 MiB) Visad 1296 gånger
#1498392
Har haft en programhängning under mina dryga 5 år med bilen, en mängd funktioner var borta när bilen startades. Stängde av och startade på nytt, problem fanns kvar. Gjorde om det flera gånger men problem fanns kvar. Gick ut och låste bilen, väntade tills jag hörde "klickandet" efter ett antal sekunder. Låste upp och startade, allt normalt igen.
Så fungerar allt normalt nu, bara att glömma.
#1498395
Mjukvaran i Volvobilarna kan ha ett eget liv ibland, det gäller bilar med Sensus och de med Google infotainment. Bara le åt det hela och vidta de åtgärder som oftast brukar få infotainmentsystemet på banan igen. På Sensus kan jag inte tricken men på Google-bil kan en omstart av systemet ofta hjälpa: håll ner den avlånga knappen i nederkant strax under centerdisplayen (Hemknappen) i 20 sekunder och släpp den sen. Systemet startar om och när man man ser hemskärmen igen skall det funka. Dock mobiltelefon kan behöva anslutas igen (för mig i alla fall) och aktivera luren och musik symbolen så de blir blå igen. Den tredje symbolen har jag inte aktiverad. Hur man startar om Sensus på motsvarande sätt vet jag inte, det får Ni Googla på om ni vill veta.
#1498396
SundanceKid skrev:Har du mindre display än vanligt?
Är det något nytt påhitt av Volvo för att spara pengar?
Eller corona edition?
Har sedan start funnits två varianter att välja på. Lilla och stora.
Vet inte hur det ser ut numera.
#1498399
AndS skrev: lör 07 maj 2022, 09:06 Den är större och mindre ;-)
Större hastighetsmätare men ingen varvräknare.
Lustigt att bilen själv ställer om till den större, utan att användaren själv valt den större hastighetsmätaren . Men underligare saker har ju skett av sig själv i infotainmentsystemets displayer i en Volvo, det vet jag av egen erfarenhet.
#1498405
Gällande mätarhusen så har TS 8" medan den större är 12,3".
Den mindre saknar varvräknare men den har istället en riktigt temperaturmätare för motorn. Den tempmätaren finns inte hos 12,3".
Att ersätta 8" med 12,3" är fullt möjligt.

De sista åren Sensus fanns i S/V90 fanns bara 12,3".
#1498406
bem skrev: lör 07 maj 2022, 09:26
AndS skrev: lör 07 maj 2022, 09:06 Den är större och mindre ;-)
Större hastighetsmätare men ingen varvräknare.
Lustigt att bilen själv ställer om till den större, utan att användaren själv valt den större hastighetsmätaren . Men underligare saker har ju skett av sig själv i infotainmentsystemets displayer i en Volvo, det vet jag av egen erfarenhet.
Nej, så är det inte utan två olika enheter :-D
Jag gjorde mina tillval så jag fick den utan varvräknaren.
#1498407
SundanceKid skrev: lör 07 maj 2022, 08:53 Har du mindre display än vanligt?
Är det något nytt påhitt av Volvo för att spara pengar?
Eller corona edition?
Det här diskuterade vi ju för 4-5 år sedan när du tyckte det såg "snikutrustat" om man i princip inte fullbestyckade en bil och att den skulle bli svårsåld utan alla tillval ;-)

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]