Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498078
Är det en diesel eller T5 Bifuel?

Det pratas om rost undertill på V90, kan vara värt att försöka titta på i den mån det går.

Fullstämplad servicebok tycker jag är viktigt på en så pass ny bil.
Användarvisningsbild
av bem
#1498091
30-40 tusen mil är mycket. Men en taxi borde ju ha servats hela tiden annars vete tusan om den överlevt den mängden mil.
Hade en V70 MY01 en gång sen den var ny och körde 40 tusen mil med den (pendlarbil till/från jobbet) och visst höll den men det blir en hel del byte av slitagedelar allteftersom för att hålla en bil igång så länge. Jag hade sparat alla kvitton på service, reparationer, skatt, försäkring och däckbyte under bilens livslängd samt räknade ut vad den kostat mig under de 40 000 milen inkl. bensin. Det var en hemsk siffra som summen blev. Sån uträkning gör jag aldrig igen.
Men jag bytte till en ny V70 MY14 och tuffa med den till 2021 (då det blev en V90 MY22 som jag kör nu).
Min V70 MY01 var en Business Edition bensinare med manuell växellåda, ganska välutrustad, sålde den 2013 för 25 tkr. Hade bra sommar och vinterdäck till den, som hade rätt många mil kvar. Hade lite dåligt 12 volt batteri, det var det enda som inte var i bra skick.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av mattiasv60
#1498097
Nackdelar är väl generellt det mesta - enda fördelen är väl att den måste vara REJÄLT billig... allt som åldras pga miltal kan ju börja bli slitet med uppemot 40000 mil (inredning, bromsar, lager, bussningar, drivlina(?) mm) . Det är nog fortfarande få V90 som rullat såpass långt, så slitstyrkan/svaga punkter pga långmil är det nog få som har koll på ännu.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1498108
Just ja, det där med bakljus som lägger av också.
Då måste hela "enheten" bytas, kostnad för detta har jag dock ingen koll på.

Hål i paneler runt förarplatsen från tidigare utrustning får man nog räkna med också.

Denna V90 har rullat drygt 43000 mil och har trasig belysning på luckan, det syns tydligt på bild 5 och 6 samt hål i panel på bild 10.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-15989175
Användarvisningsbild
av bem
#1498112
Det är nog inte för inte taxibolagen byter ut bilar som gått runt 40000 mil. Men det går väl hålla liv i en bil nästan hur länge som helst bara det finns delar och man byter det som slits samt servar bilen enligt konstens alla regler. Problemet kan ju bli man köper en långmilare och tror man kan köra med den som om den vore ny. Med milen kommer slitaget och byte än här än där av slitagedelar. En billig bil kan bli dyr om man inte byter slitagedelarna i tid. Den som är mekkunnig och har möjlighet fixa bilen själv är väl den som har bäst förutsättningar ta sig vidare med en långmilare tror jag.
av Malmstroem
#1498119
Det finns flera orsaker att Taxi-bolagen byter bil efter ca 3 år. En orsak är att "kunderna" kräver det. En annan att servicegarantin för taxi normalt är tre år (Volvo har väl 36.000 mil). Efter servicegarantin går ut så kostar ofta service och reparationer en del. Kanske viktigaste orsaken är att en taxi som står på verkstad tjänar inga pengar. Det är den biten som normalt gör att en gammal taxi blir för dyr att ha kvar.

Kan du skruva själv och accepterar att du kommer att få skruva med jämna mellanrum är en långmilare ofta rätt billig i drift. Du får mycket reservdelar för värdeminskningen på en nyare bil.

Själv vill jag numera att bilen ska fungera. Därför tenderar jag att byta innan det blir några större service-behov. Det hade med stor sannolikhet varit betydligt billigare att behålla bilarna längre, och låta dem bli "långmilare".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1498126
... Sen när började 30-40k mil anses som mycket på en volvo...? :-/
En äkta V90(dvs, inte det där nya kinatramset) skulle ju knappt ha slitet förarsäte efter 30k mil...
Minns att bolaget morsan körde åt på 90-talet hade en silver 855 TDI -95 eller -96 som hade gått 70k när dom gjorde sig av med den. Fanns inte ett fel på den mer än just lite slitet förarsäte.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]